Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2321084_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. januar 2021
2021-402
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. januar 2021 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr.: 184
Er ministeren enig i, at byudviklingen i hovedstadsområdet skal baseres på en
planlægning, som forudsætter, at befolkningsudviklingen fra 2035 til 2050
alene skal foregå i Københavns Kommune (vækst på 58.000 borgere), og at der
ikke planlægges med en eneste yderligere borger i 33 andre kommuner i hoved-
stadsområdet over disse 15 år, og har ministeriet godkendt, at alle beregninger
og trafiktal vedrørende Lynetteholmen og en kommende havnetunnel tager
afsæt i denne forudsætning, idet der henvises til rapport fra Moe/Tetraplan af
13. marts 2020 om Østlig Ringvej, som gennemgår de anvendte beregningsfor-
udsætninger, herunder at hele befolkningstilvæksten i hovedstadsområdets 34
kommuner alene sker i Københavns Kommune i denne periode, hvor Lynette-
holmen skal befolkes?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der svarer følgende:
”Det er
ikke korrekt, at trafikberegningerne i forundersøgelsen af Østlig Ringvej
er baseret på en planlægning, som forudsætter, at al udvikling i befolkning fra
2035 til 2050 i hovedstadsområdet skal foregå i Københavns Kommune, og at
der ikke sker nogen udvikling i resten af hovedstadsområdet.
Som det fremgår af rapporten ”Forundersøgelse af Østlig Ringvej –
Analyser af
trafik, brugerfinansiering og samfundsøkonomi” er der opstillet forudsætninger
og gennemført beregninger for 2035 og for 2035+, som er et tænkt scenarie
svarende til 2050 i København og 2035 i resten af regionen. Københavns
Kommune har opstillet forudsætningerne for København, mens der ikke findes
officielle forudsætninger for udviklingen af befolkning mv. frem til 2050 i re-
sten af regionen.
Bl.a. derfor tager beregninger af brugerfinansiering og samfundsøkonomi ud-
gangspunkt i beregningsresultaterne for 2035, som fremskrives på baggrund af
den forudsatte udvikling frem til 2050 i befolkning og arbejdspladser i Køben-
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 184: Spm. om ministeren er enig i, at byudviklingen i hovedstadsområdet skal baseres på en planlægning, som forudsætter, at befolkningsudviklingen fra 2035 til 2050 alene skal foregå i Københavns Kommune (vækst på 58.000 borgere), og at der ikke planlægges med en eneste yderligere borger i 33 andre kommuner i hovedstadsområdet over disse 15 år, og har ministeriet godkendt, at alle beregninger og trafiktal vedrørende Lynetteholmen og en kommende havnetunnel tager afsæt i denne forudsætning, til transportministeren
2321084_0002.png
havns Kommune samt 5 pct. stigning i samme periode for områder uden for
København.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht