MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. februar 2021
2021-372
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. januar 2021 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 181:
Kan ministeren bekræfte, at der i Kommissionens vejledning til fortolkning
af VVM-direktivets
bilag I og II bemærkes følgende vedrørende ”Exclusion
of project splitting and ‘salami slicing” (her oversat): "I retspraksis vedrø-
rende VVM-direktivet har EU-Domstolen systematisk understreget, at for-
målet med direktivet ikke kan omgås ved opdeling af projekter. Hvor flere
projekter samlet kan have væsentlig indvirkning på miljøet i henhold til arti-
kel 2, stk. 1, i VVM-direktivet, bør deres miljøpåvirkning vurderes som en
helhed. Det er nødvendigt at vurdere projekter samlet, især hvor de hænger
sammen og følger efter hinanden, eller hvis deres miljøeffekter overlapper
hinanden […]. Desuden, for at undgå misbrug af EU-regler
ved at opdele
projekter, som sammenlagt sandsynligvis vil have væsentlig indvirkning på
miljøet, er det nødvendigt at tage højde for den kumulative effekt af sådanne
projekter, hvis der er en objektiv og kronologisk sammenhæng mellem
dem."?
Og vil ministeren oplyse, om der i danske ministerier/styrelser er foretaget
en juridisk eller anden vurdering af, om en VVM-opdeling af delprojekterne
i principaftalen, der omfatter en politisk aftale om et sammenhængende
projekt bestående af Lynetteholmen, Østlig Ringvej og metro, kan være i
strid med VVM-direktivet,
herunder ”salami-slicing”? I givet fald bedes mi-
nisteren forelægge denne vurdering for Folketinget.
Svar:
Som det fremgår af min besvarelse af TRU alm. del spørgsmål nummer 163
er den tilrettelagte miljøvurdering for Lynetteholmen efter ministeriets vur-
dering ikke i strid med VVM-direktivet, herunder ift. spørgsmålet om sli-
cing.