MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. februar 2021
2021-372
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. januar 2021 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 180:
Vil ministeren beskrive EU's definition på ”salami-slicing” i VVM-processer
samt redegøre for, om det er i overensstemmelse med VVM-direktivet at op-
dele VVM-processen for det samlede projekt, der er beskrevet i principafta-
len for Lynetteholm med tilhørende infrastrukturanlæg, i delvise VVM-rap-
porter uafhængigt af hinanden - og ikke gennemføre en samlet VVM-under-
søgelse, der favner hele principaftalen?
Svar:
Udtrykket ”salami-slicing” er ikke udtrykkeligt defineret i VVM-direktivet.
Kommissionen har dog i en beretning af 23. juni 2003 til Europa-Parlamen-
tet og Rådet om gennemførelse og virkning af VVM-direktivet (direktiv
85/337/EØF som ændret ved 97/11/EF) i en fodnote på side 5 oplyst føl-
gende:
”Med udtrykket ”salami-metoden” refereres til, at et oprindeligt pro-
jekt opdeles i en række separate projekter, som hver for sig ikke over-
skrider den fastlagte tærskelværdi eller ikke anses for at have bety-
delige miljøvirkninger ved den individuelle gennemgang og derfor
ikke kræver vurdering af virkningen på miljøet, men som tilsammen
har betydelig virkning på miljøet.”
Endvidere har Kommissionen, som spørgeren også er inde på i spørgsmål
(TRU alm. del) nr. 181, i en vejledning fra 2015
1
til VVM-direktivet anført:
”In
the case law with regard to the EIA Directive, the Court has sys-
tematically stressed that the purpose of the Directive cannot be cir-
cumvented by the splitting of projects. Where several projects, taken
Interpretation of definitions of project categories og annex I and II of the EIA
Directive, s. 15f.
1