Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2333181_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. februar 2021
2021-372
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. januar 2021 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 180:
Vil ministeren beskrive EU's definition på ”salami-slicing” i VVM-processer
samt redegøre for, om det er i overensstemmelse med VVM-direktivet at op-
dele VVM-processen for det samlede projekt, der er beskrevet i principafta-
len for Lynetteholm med tilhørende infrastrukturanlæg, i delvise VVM-rap-
porter uafhængigt af hinanden - og ikke gennemføre en samlet VVM-under-
søgelse, der favner hele principaftalen?
Svar:
Udtrykket ”salami-slicing” er ikke udtrykkeligt defineret i VVM-direktivet.
Kommissionen har dog i en beretning af 23. juni 2003 til Europa-Parlamen-
tet og Rådet om gennemførelse og virkning af VVM-direktivet (direktiv
85/337/EØF som ændret ved 97/11/EF) i en fodnote på side 5 oplyst føl-
gende:
”Med udtrykket ”salami-metoden” refereres til, at et oprindeligt pro-
jekt opdeles i en række separate projekter, som hver for sig ikke over-
skrider den fastlagte tærskelværdi eller ikke anses for at have bety-
delige miljøvirkninger ved den individuelle gennemgang og derfor
ikke kræver vurdering af virkningen på miljøet, men som tilsammen
har betydelig virkning på miljøet.”
Endvidere har Kommissionen, som spørgeren også er inde på i spørgsmål
(TRU alm. del) nr. 181, i en vejledning fra 2015
1
til VVM-direktivet anført:
”In
the case law with regard to the EIA Directive, the Court has sys-
tematically stressed that the purpose of the Directive cannot be cir-
cumvented by the splitting of projects. Where several projects, taken
Interpretation of definitions of project categories og annex I and II of the EIA
Directive, s. 15f.
1
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren vil beskrive EU's definition på salami-slicing i VVM-processer samt redegøre for, om det er i overensstemmelse med VVM-direktivet at opdele VVM-processen for det samlede projekt, der er beskrevet i principaftalen for Lynetteholm med tilhørende infrastrukturanlæg, i delvise VVM-rapporter uafhængigt af hinanden - og ikke gennemføre en samlet VVM-undersøgelse, der favner hele principaftalen, til transportministeren
2333181_0002.png
Side 2/2
together, may have significant effects on the environment within the
meaning of Article 2(1) of the EIA Directive, their environmental im-
pact should be assessed as a whole. It is necessary to consider pro-
jects jointly, in particular where they are connected, follow on from
one another, or their environmental effects overlap (see, to that ef-
fect, Case C-147/07, Ecologistas en Acción-CODA, paragraph 44;
Case C-205/08, Alpe Adria, paragraph 53). Furthermore, in order to
avoid misuse of EU rules by splitting projects that, when taken to-
gether, are likely to have significant effects on the environment, it is
necessary to take into account the cumulative effect of such projects
where they have an objective and chronological link between them
(Case C-244/12, Salzburger Flughafen,
paragraph 21).”
Jeg henviser til min besvarelse af TRU alm. del spørgsmål nummer 163 for
så vidt angår Lynetteholmen og spørgsmålet om slicing.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht