Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2325477_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. januar 2021
2021-364
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. januar 2021 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henrik Vinther (RV).
Spørgsmål nr. 179:
Idet Banedanmark planlægger udskiftning af en række jernbanebroer, hvordan
vil ministeren sikre, at Banedanmark tænker lokale behov ind, når broerne ud-
skiftes, og vil ministeren sikre, at Banedanmark i den forbindelse optager dia-
log med relevante lokale aktører som kommuner og trafikselskaber?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende vedrø-
rende praksis for inddragelse af kommuner og andre lokale aktører i forbin-
delse med broarbejder:
”Forud for etablering af ny infrastruktur på jernbanen foregår en længere
planlægningsproces. Ved større projekter, som f.eks. elektrificeringen af
jernbanens hovedstrækninger, indeholder denne planlægningsproces en
miljøkonsekvensvurdering med en offentlighedsfase, hvor alle interes-
senter har mulighed for at komme med indspil, indsigelser og idéer mv.
til, hvordan et givent projekt opnår den mest hensigtsmæssige form.
Forud for den offentlige høring er et forløb, hvor der udarbejdes projekt-
materiale og udføres miljøvurderinger af dette. For at skabe det bedst
mulige projektgrundlag er det normal praksis, at Banedanmark allerede i
denne tidlige fase inden den offentlige høring inddrager relevante myn-
digheder
herunder ikke mindst de berørte kommuner.
Såfremt en kommune har et ønske til et projekt, vil det blive vurderet, om
dette ønske ligger inden for rammerne af projektet, hvorvidt det medfø-
rer merudgifter, og om en eventuel realisering placeres bedst i regi af Ba-
nedanmark eller kommunen selv.”
Da spørgeren i forbindelse med et paragraf 20 spørgsmål tidligere har spurgt
ind til et konkret projekt ved Aarhus, har jeg bedt Banedanmark forholde sig til
det projekt. Banedanmark oplyser følgende:
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 179: MFU spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at Banedanmark tænker lokale behov ind, når en række jernbanebroer udskiftes, og vil ministeren sikre, at Banedanmark i den forbindelse optager dialog med relevante lokale aktører som kommuner og trafikselskaber, til transportministeren
2325477_0002.png
Side 2/2
”I forbindelse med planlægningen af de forberedende arbejder for elek-
trificering af strækninger mellem Fredericia og Aalborg er der udover of-
fentlige borgermøder afholdt en række møder mellem Banedanmark og
Aarhus Kommune (første gang i efteråret 2014 og siden syv yderligere
møder frem mod afrapportering medio 2017). Der er ikke på disse møder
eller i høringssvar i forbindelse med den offentlige høring fremkommet
ønsker om at skabe mulighed for to letbanespor under Skanderborgvej.
Projektet er siden overgået til den udførende del af Banedanmark. Også
her sker en løbende koordinering med Aarhus Kommune. Banedanmarks
projektledelse har dog ikke tidligere hørt ønsker om yderligere letbane-
spor ved Kongsvang fremført, men kan oplyse at Banedanmarks projekt
ikke som udgangspunkt ændrer den del af broen, et sådant spor må for-
ventes at skulle benytte, og derfor ikke umiddelbart forhindrer etablerin-
gen af dette.”
Jeg henholder mig til Banedanmarks svar ovenfor.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht