Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
28. januar 2021
Leif Hald Pedersen
21/00493-3
1/3
TRU 178 - Vejdirektoratets svar på faglige kritikpunkter
til VVM-undersøgelsen for Ny Midtjysk Motorvej Give -
Haderslev
”Hærvejsgruppen” og ”Hærvejsmotorvej-nej-tak” har indsendt notat med 27 kritikpunkter til
Ny Midt-
jysk Motorvej fra Give til Haderslev. Nedenfor besvares et antal punkter, hvor der udtrykkes kritik af
den gennemførte VVM-undersøgelse og det metodiske grundlag for undersøgelsen.
Bemærkning:
”Motorvejen vil kun midlertidigt aflaste E45. Når et antal køretøjer flyttes fra E 45 til en
ny midtjysk motorvej, vil trafikanterne udnytte den ledige kapacitet, da alle erfaringer viser, at øget
fremkommelighed giver øget trafik. Det er skruen uden ende, hvilket Vejdirektoratet da også påpeger i
sin indstilling.”
Svar:
Set i et længere perspektiv har der været en vækst i vejtrafikken. Siden 2010 er den samlede vej-
trafik steget med ca. 15 %. Væksten i vejtrafikken har i denne periode været størst på statsvejene, hvor
stigningen har været på 25%, mens trafikudviklingen på det kommunale vejnet har været lavere.
Den generelle vækst i vejtrafikken kan forklares ved en række samfunds- og privatøkonomiske forhold,
samt den strukturelle udvikling i samfundet. Økonomisk vækst med høj beskæftigelse og vækst i privat-
forbruget kan, sammen med relativt lave omkostninger til bilejerskab og kørsel, ses som væsentlige fak-
torer i den generelle vækst i vejtrafikken.
Set i relation til det konkrete vejprojekt for Ny Midtjysk Motorvej, så forventes etableringen af en ny
motorvej
at ”skabe” en vis –
men dog begrænset - vækst i vejtrafikken. Trafikvæksten som følge af en ny
motorvej opstår dels fordi nogle trafikanter vælger at køre ture, som de gennemfører fordi vejinfrastruk-
turen er blevet bedre, dels fordi nogen accepterer at køre en omvej via en rute, der af trafikanten opfat-
tes som bedre end alternative ruter.
Etablering af Ny Midtjysk Motorvej fra Give til Haderslev vil for nogle trafikanter skabe en alternativ
rute i forhold til benyttelse af E45 og områdets kommuneveje.
Bemærkning:
”De samfundsøkonomiske standardmetoder, der anvendes til beregning af infrastruk-
turprojekters rentabilitet, er behæftet med en række mangler og usikkerheder, der gør dem uegnede
som beslutnings-værktøj.
Det må således bl.a. anses for meget problematisk, at ”tabt” tid ved kørsel i
fritiden bliver prissat og indgår i analyserne, og at nytteeffekter omsat til beløb i kr. (”luftpenge”) sam-
menholdes med
prisen for en ny motorvej, som er et beløb knyttet til den ”virkelige” økonomi. ”
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V.
Telefon +45 7244 3333
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450