TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato 19. januar 2021
J. nr. 2021-244
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. januar 2021 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 175:
Vil ministeren redegøre for, om der fremover kommer flere permanente og mo-
bile ubemandede stærekasser
(ATK’er) langs det danske vejnet, så der på ud-
valgte vejstrækninger med særlig risiko for ulykker kan føres en permanent
fartkontrol?
Svar:
Med Aftale af 15. december 2020 om politiets og anklagemyndighedens økonomi
2021-2023 indgået mellem Regeringen og Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Nye Bor-
gerlige har partierne aftalt en forøgelse af kontroltrykket ved tilførsel af 25 yder-
ligere mobile ATK-enheder i aftaleperioden, som skal bidrage til at øge færdsels-
sikkerheden.
Som bekendt blev der i 2018 igangsat et 3-årigt pilotprojekt i regi af Vejdirekto-
ratet og Rigspolitiet, hvor 20 stationære punkt-ATK-standere blev opsat rundt
omkring i Danmark. Vejdirektoratets foreløbige evaluering af pilotprojektet vi-
ser positive effekter. Det indgår endvidere som en anbefaling i Færdselssikker-
hedskommissionens handlingsplan 2021-2030 fra november 2020, at statio-
nære ATK-standere udbredes til endnu flere veje i Danmark for at undgå alvor-
lige ulykker. Både evaluering og anbefaling indgår i regeringens videre overve-
jelser.
Jeg har noteret mig, at spørgeren i den offentlige debat har tilkendegivet et ønske
om yderligere anvendelse af ATK. Idet jeg antager, at det er et udtryk for Ven-
stres politiske ønske, vil mulighederne for dette blive analyseret nærmere inden
forhandlingerne om en Grøn Mobilitetsplan.