Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2327922_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Dato 1. februar 2021
J. nr. 2021-188
Transportudvalget
Folketinget
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. januar 2021 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 173:
Med hvilke initiativer mener ministeren, at vi kan styrke cykelindsatsen for
borgerne, som ønsker at tage cyklen med i den kollektive transport?
Svar:
Muligheden for at cykle til kollektiv transport er vigtig, både fordi cykling er
godt for folkesundheden, og fordi det er med til at øge fleksibiliteten for passa-
gerne. Derfor ligger det mig også på sinde, at cyklisterne har gode forhold, både
når de kommer til stationen eller stoppestedet, og når de medbringer cyklen i
den kollektive transport. I forhold til at medbringe cyklen i transportmidlerne
skal fordelene dog afvejes med behovet for at sikre plads til passagererne.
DSB har gode erfaringer med gøre cykelmedtagning gratis i S-togene. Her vur-
deres det at have tiltrukket omkring 10 pct. flere passagerer på 10 år. Det skal
dog bemærkes, at S-togene har en indretning, hvor det har været muligt at ind-
rette vogne til mere cykelmedtagning, samtidig med at der er god plads til an-
dre passagerer. Desuden har S-togene en høj frekvens. I fjern- og regionaltog er
det ikke nødvendigvis muligt at tilpasse togvognene til flere cykler, da togene er
anderledes udformet. I 2019 solgte DSB godt 270.000 cykelbilletter til regio-
nal- og fjerntog.
Jeg har også bedt DSB om at kommentere på mulighederne for cykelmedtag-
ning, når Fremtidens Tog sættes i drift. DSB oplyser følgende:
”Med
reference
til DSB’s igangværende udbud vedrørende nye el-togsæt
til
indenrigstrafikken (både fjern- og regionaltrafikken) forbedres mulighederne
for cyklister væsentligt. Togsættene får minimum 2 flexområder, som kan ju-
steres til at udgøre 5-15 pct. af togsættenes areal, alt efter behov hen over året.
Flexområderne vil i vid udstrækning blive optimeret til cykler og vil være ka-
rakteriseret ved:
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 173: Spm. om, med hvilke initiativer ministeren mener, at vi kan styrke cykelindsatsen for borgerne, som ønsker at tage cyklen med i den kollektive transport, til transportministeren
2327922_0002.png
Side 2/2
Niveaufri ind- og udstigning på de fleste perroner (ved standardper-
ronhøjden på 550 mm).
Placering af flexområderne i direkte tilknytning til vestibule og yder-
døre.
Brugervenlige cykelholdere med tilknyttet 220 V ladestik til elcykler.
Det specifikke antal cykelholdere vil afhænge af hvilken togudbyder/produkt-
platform, der vinder udbuddet og hvilken kapacitet, der vurderes at være be-
hov for.
Med reference til de nye vogne fra Talgo, der planlægges indsat i trafikken
mellem København/Århus-Hamburg, vil forholdene for medtagning af cykler
på rejsen ligeledes blive forbedret. Her er der to flexområder per vognstamme
med plads til minimum i alt 4 cykler. I disse er flexområderne karakteriseret
ved:
Et enkelt trin op fra de fleste perroner (ved standardperronhøjden på
550 mm).
Placering af flexområderne i direkte tilknytning til vestibule og yder-
døre.
Brugervenlige cykelholdere med tilknyttet 220 V ladestik til elcykler.”
Endeligt kan jeg tilføje, at der, så vidt jeg er orienteret, er igangsat et forsøg i
Lolland Kommune og Guldborgsund Kommune, hvor passagerer kan med-
bringe deres cykel gratis i lokalbane og bus. I busserne skal cyklerne benytte
flexområdet, hvor der også er plads til kørestole og barnevogne. Chaufføren af-
gør, hvorvidt der er plads til yderligere cykler. Forsøget er igangsat i juli 2020
og løber i to år. Først derefter kender vi det endelige resultat af dette forsøg.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht