TRANSPORTMINISTEREN
Dato 1. februar 2021
J. nr. 2021-188
Transportudvalget
Folketinget
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. januar 2021 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 173:
Med hvilke initiativer mener ministeren, at vi kan styrke cykelindsatsen for
borgerne, som ønsker at tage cyklen med i den kollektive transport?
Svar:
Muligheden for at cykle til kollektiv transport er vigtig, både fordi cykling er
godt for folkesundheden, og fordi det er med til at øge fleksibiliteten for passa-
gerne. Derfor ligger det mig også på sinde, at cyklisterne har gode forhold, både
når de kommer til stationen eller stoppestedet, og når de medbringer cyklen i
den kollektive transport. I forhold til at medbringe cyklen i transportmidlerne
skal fordelene dog afvejes med behovet for at sikre plads til passagererne.
DSB har gode erfaringer med gøre cykelmedtagning gratis i S-togene. Her vur-
deres det at have tiltrukket omkring 10 pct. flere passagerer på 10 år. Det skal
dog bemærkes, at S-togene har en indretning, hvor det har været muligt at ind-
rette vogne til mere cykelmedtagning, samtidig med at der er god plads til an-
dre passagerer. Desuden har S-togene en høj frekvens. I fjern- og regionaltog er
det ikke nødvendigvis muligt at tilpasse togvognene til flere cykler, da togene er
anderledes udformet. I 2019 solgte DSB godt 270.000 cykelbilletter til regio-
nal- og fjerntog.
Jeg har også bedt DSB om at kommentere på mulighederne for cykelmedtag-
ning, når Fremtidens Tog sættes i drift. DSB oplyser følgende:
”Med
reference
til DSB’s igangværende udbud vedrørende nye el-togsæt
til
indenrigstrafikken (både fjern- og regionaltrafikken) forbedres mulighederne
for cyklister væsentligt. Togsættene får minimum 2 flexområder, som kan ju-
steres til at udgøre 5-15 pct. af togsættenes areal, alt efter behov hen over året.
Flexområderne vil i vid udstrækning blive optimeret til cykler og vil være ka-
rakteriseret ved: