TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. februar 2021
2021-158
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. januar stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ik-
kemedlem af udvalget (MFU) Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 168:
Agter ministeren at supplere den offentliggjorte miljøkonsekvensrapport af
jorddepotet med tilsvarende undersøgelser af trafikinfrastrukturen og byudvik-
lingen, inden der i Folketinget tages endelig stilling til anlægsloven vedrørende
jorddepotet?
Svar:
Som det fremgår af principaftalen om Lynetteholm fra 2018, der støttes af et
bredt flertal i Folketinget, vil der som det første skridt skulle gennemføres en
VVM-undersøgelse af anlæg af Lynetteholm, der efterfølgende kan ligge til
grund for en anlægslov. Det fremgår ligeledes af principaftalen, at der parallelt
med VVM-undersøgelsen bl.a. gennemføres forundersøgelser af hhv. Østlig
Ringvej og metrobetjening med henblik på efterfølgende stillingtagen. Infra-
strukturen til Lynetteholm er så at sige et skridt bagud rent undersøgelses- og
beslutningsmæssigt, men dette svarer til, hvad der var forudsat i den politiske
aftale.
Anlægsloven handler således alene om anlæg af Lynetteholm og kan ikke inde-
holde konkrete elementer om kommende byudvikling, den nødvendige infra-
struktur mv. Regeringen er med i forliget om Lynetteholm og bakker derfor op
om Østlig Ringvej og metro til Lynetteholm, men der skal først træffes en poli-
tisk beslutning om at gennemføre VVM-undersøgelser af infrastrukturen.
VVM-undersøgelser af infrastrukturen må forventes at tage op mod to år. Det
er således ikke muligt at have gennemført VVM-undersøgelserne, inden be-
handlingen af anlægsloven for Lynetteholm. Men anlægget af Lynetteholm som
jordopfyld og klimasikring er et meningsfyldt projekt i sig selv også uden at
inddrage de videre udviklingsperspektiver.
Med
venlig
hilsen