TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. februar 2021
2021-158
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. januar 2021 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 163:
Finder ministeren, det er i overensstemmelse med målsætningen for EU's mil-
jøvurderingsdirektiv, at miljøvurderingen af Lynetteholm i første omgang kun
omfatter jorddeponi, der alene udgør en ud af flere dele af projektet, jf. åb-
ningsskrivelsen fra kommissionen (SG-Greffe(2005)D/201308) i sag
2003/4433 modtaget den 22. marts 2005?
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet således, at spørgeren forudsætter, at miljøvurderingen
af Lynetteholm ikke er i overensstemmelse med reglerne for miljøkonsekvens-
vurderinger af konkrete projekter. Med bemærkningen om at jorddeponiet kun
udgør en ud af flere dele af projektet, tillader jeg mig at lægge til grund, at spør-
geren tænker på en mulig Østlig Ringvej, anlæg af en metrolinje, boligområder
m.v. Jeg antager, at der her spørges til problemstillingen vedr.
såkaldt ”slicing”
eller
”salami-metoden”.
Det er ikke en hemmelighed, hvad visionen er for Lynetteholm. Det kan man
læse i den politiske aftale af 25. oktober 2018 indgået af den daværende rege-
ring (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Socialdemo-
kratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om anlæg
af Lynetteholm.
Et er visioner, noget andet er konkret planlægning. Derfor er jeg heller ikke
enig i spørgsmålets præmis om, at Lynetteholmen som jorddeponi og klimasik-
ring kun er en del af et større samlet projekt. Vi er netop ikke på et stadium i
planlægningen af efterfølgende projekter, som kan danne grundlag for blive
inddraget i miljøvurderingen på nuværende tidspunkt. Det er ikke muligt at fo-
retage en konkret miljøvurdering af f.eks. Østlig Ringvej eller metrolinjer, som
endnu ikke er planlagt eller politisk besluttet.
Det er også grunden til, at By & Havns udarbejdede miljøkonsekvensvurdering
netop kun omhandler anlægget af Lynetteholmen. Projektet, som det foreligger