TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. februar 2021
2021-158
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. januar stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ik-
kemedlem af udvalget (MFU) Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 162:
Vil transportministeren redegøre for, hvorfor det haster så meget med anlæg af
et jorddepot, at der skal træffes isoleret beslutning herom, inden der er gen-
nemført en mere samlet vurdering og debat om de tilhørende projekter med
bl.a. Østlig Ringvej, metrobyggeri og flytning af renseanlægget Lynetten, og
herunder en vurdering af om de problemstillinger, Lynetteholmen og Østlig
Ringvej skal løse, ikke kan løses på andre måder, f.eks. ved en mere samlet
planlægning for byudvikling i hovedstaden? Spørgsmålet stilles i forlængelse af
svaret på TRU alm. del
–
spørgsmål 48, hvor ministeren oplyser, at
”Anlægslo-
ven for Lynetteholm vil vedrøre anlæg af Lynetteholm som et nyttiggørelses-
projekt med jordopfyld og vil ikke forudsætte etablering af Østlig Ringvej og en
ny metro til Lynetteholm”.
Svar:
Et af hovedformålene med Lynetteholm er at bidrage til den stormflodssikring
af København, som indgår i Københavns Kommunes stormflodsplan fra 2017.
Det fremgår også af den tidligere regerings principaftale med Københavns
Kommune, som den 25. oktober 2018 blev tiltrådt af et bredt flertal i Folketin-
get.
Med Lynetteholm nyttiggøres overskudsjord fra byggepladser i København og
omegn til stormflodssikring. Der er tale om overskudsjord, som alternativt
skulle placeres andre steder.
Frem til i dag har overskudsjord kunnet afleveres på KMC Nordhavns jordde-
pot og By & Havns modtageanlæg i Nordhavn. Kapaciteten til placering af jord i
Nordhavn er opbrugt i 2020. Der er derfor behov for et nyt anlæg til jordmod-
tagelse, da der er begrænsede muligheder for midlertidigt oplag.
I Nordhavn er der i gennemsnit modtaget ca. 2,6 mio. tons jord årligt. Fremad-
rettet forventes der fortsat at være behov for placering af ca. 2,6 mio. tons jord