TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. februar 2021
2020-158
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. januar stillet mig følgende spørgsmål (TRU
alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ik-
kemedlem af udvalget (MFU) Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 161:
Kan transportministeren formidle informationer om de trafikstrømme, som vil
fremkomme som resultat af omlægningen af de kommende jordtransporter fra
at have retning mod Nordhavn til at blive transporteret til Lynetteholm via en
række veje i indre by over inderhavnen til det nordlige Amager ad ny adgangs-
vej på vestsiden af Prøvestenen, både hvad angår den totale biltrafik, men spe-
cielt lastbiltrafik for perioden frem til 2035 sammenlignet med dagens trafik-
strømme (2017)? Der ønskes ligeledes oplysninger om konsekvenserne af bil-
trafikken i form af støj, partikler, herunder de ultrafine partikler, og CO2-ud-
slip. Oplysningerne ønskes især for de større veje via Kgs. Nytorv, Bredgade og
St. Kongensgade, Søgaderne, Farimagsgaderne, broerne Knippelsbro og Lange-
bro og Torvegade på Christianshavn.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der svarer:
”De
trafikale forhold og herunder jordtransporter i perioden 2023–2035 er be-
skrevet i miljøkonsekvensrapportens kapitel 23.
Figur 23-8 på side 489 formidler betydningen af netto-ændringer i antal jord-
transporter på vejnettet, som fælge af en ændring fra aflæsning i Nordhavn til
aflæsning på Lynetteholm via ny adgangsvej.
I kapitlet i øvrigt er beskrevet brutto-jordtransporter, dvs. nye jordtransporter
til Lynetteholm sammenlignet med trafikken i 2035. Da Lynetteholm forventes
at skulle modtage jord i en ca. 30 årig periode, er 2035 valgt som referenceår
for baggrundstrafikken.
Jordtransportens påvirkninger af klima og luftkvalitet er beskrevet i miljøkon-
sekvensrapportens kapitel 14, og støj og vibrationer er beskrevet i miljøkonse-
kvensrapportens kapitel 15.”