Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2314359_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. januar 2021
2020 - 9763
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af den 18. december 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 135:
Vil ministeren belyse, hvor mange danskere der bor inden for en radius på op
til 5 km fra hinanden og samtidig arbejder/uddanner sig inden for en radius på
op til 250 m fra hinanden, og dermed har potentiale for at indgå i et pendler-
fælleskab? (f.eks. opgjort ud fra kommune, hjemmeadresseradius, om man ar-
bejder eller er under uddannelse)?
Svar:
Pendlerfællesskaber er et af de redskaber, der kan bringes i anvendelse, når det
gælder om at reducere klimapåvirkningerne ved persontransport, mindske
trængslen og øge mobiliteten. En lille reduktion i den samlede biltrafik kan i
områder med trængsel have stor betydning for trængselsniveauet og dermed
også for mobiliteten. Derfor ser jeg også meget positivt på arbejdet omkring at
understøtte pendlerfællesskaber.
Besvarelse af det konkrete spørgsmål vil dog kræve betydelige ressourcer og lig-
ger derfor uden for rammerne for en folketingsbesvarelse. Selv med et meget
betydeligt ressourceforbrug vil spørgsmålet være vanskeligt at besvare.
For at besvare spørgsmålet er der behov for, at der for hver enkelt dansker
identificeres borgere, der bor inden for en radius på 5 km, hvorefter det skal
undersøges, om disse borgere arbejder eller uddanner sig inden for en radius af
250 meter fra den konkrete borgers arbejdsplads eller uddannelsesinstitution.
Derudover kan potentialet for pendlerfællesskaber ikke alene identificeres ved
en opgørelse af afstanden mellem arbejdspladser for personer, der bor inden
for en given afstand. Helt konkret har DTU i en rapport fra 2017
1
undersøgt,
hvad der kan få medarbejdere i virksomheder langs Ring 3 til i højere grad at
vælge samkørsel. Resultaterne fra rapporten viser, at valget af samkørsel bl.a.
1
Mobilitetsundersøgelse for arbejdspladser i LOOP City, DTU 2017
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 154: MFU spm. om, hvor mange danskere der bor inden for en radius på op til 5 km fra hinanden og samtidig arbejder/uddanner sig inden for en radius på op til 250 m fra hinanden, og dermed har potentiale for at indgå i et pendlerfælleskab, til transportministeren
2314359_0002.png
afhænger af arbejdstider, mulighed for parkering ved arbejdsplads, om der er
transportalternativer, hvis samkørslen aflyses m.v.
Potentialet for pendlerfællesskaber med bil i større byer, hvor eksempelvis cyk-
len eller kollektiv transport er mere udbredt, afhænger i mindre grad af af-
stande mellem arbejdspladser for personer, der bor inden for 5 km.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht