Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
12. april 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. december 2020 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 148:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 16/12-20 fra LINC
vedrørende ansøgnings- og godkendelsesprocessen til forsøgsord-
ningen for selvkørende køretøjer, jf. TRU alm. del - bilag 88?
Svar:
Færdselslovens forsøgsordning for selvkørende motorkøretøjer in-
deholder en grundig ansøgningsproces, der er fastlagt med henblik
på at sikre, at forsøg på færdselslovens område bliver afholdt sik-
kerhedsmæssigt forsvarligt, og at de selvkørende motorkøretøjer
lever op til de køretekniske krav, som alle køretøjer, der færdes på
færdselslovens område, skal leve op til.
Ansøgningsprocessen kan umiddelbart forekomme omstændelig,
men det er vigtigt at sikre, at forsøgene afholdes, uden at de er til
gene eller til fare for andre.
Flere elementer i ansøgningsprocessen er fastlagt i selve færdsels-
loven, såsom sagens forelæggelse for Transportudvalget, jf. § 92 h,
stk. 1, og assessorordningen, jf. § 92 h, stk. 5. Ændring af disse væ-
sentlige elementer i ansøgningsprocessen vil derfor kræve lovæn-
dringer.
Jeg kan endvidere oplyse, at forsøgsordningen i henhold til forar-
bejderne til færdselslovens relevante regler
1
skal evalueres hen-
holdsvis 2 og 5 år efter, at forsøgsordningen er trådt i kraft.
Den første evaluering af de forvaltningsmæssige erfaringer med
administrationen af ansøgninger under forsøgsordningen kom i
sommeren 2019. Evalueringen resulterede bl.a. i udarbejdelse af et
Forslag til Lov om ændring af færdselsloven, 2016/1 LF 120, almin-
delige bemærkninger, afsnit 3.1.3.5.
1