TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. januar 2021
2020-9636
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. december 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra
Katarina Ammitzbøll
(KF).
Spørgsmål nr. 144:
Der er stadigt ældre flytyper - blandt andet visse fragtselskaber - som normalt
beflyver Københavns Lufthavn nat og dag. Vil ministeren oplyse, hvorfor der
ikke gives rabatter til de selskaber, som kommer med de mest moderne flyty-
per, eller stilles krav til operatørerne om at deltage i et
”fly
green and quiet”
program, som vil reducere støj og forurening yderligere?
Svar:
Støjen fra starter og landinger samt fra aktiviteterne på Københavns Lufthavn
overordnet reguleres af lufthavnens miljøgodkendelser, og at Miljøstyrelsen er
tilsynsmyndighed på dette område. Af cirkulære nr. 56 af 30/04/1997 om ud-
bygning af Københavns Lufthavn følger det, at starter og landinger i natperio-
den mellem klokken 23.00 og 06.00 er pålagt restriktioner om, at et maksimalt
støjniveau på 80 dB(A) ikke må overskrides i seks målestationer placeret i bo-
ligområderne omkring lufthavnen. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har i den
forbindelse fastsat støjbegrænsende bestemmelser, der pålægger lufthavnens
operatører at tilrettelægge deres starter og landinger i natperioden således, at
dette lydtrykniveau ikke overskrides.
Lufthavnstaksterne i Københavns Lufthavn, Kastrup, fastsættes som udgangs-
punkt efter forhandling mellem Københavns Lufthavne A/S (CPH) og de luft-
fartsselskaber, som benytter lufthavnen. Det er således som udgangspunkt op
til disse parter at aftale, om der via lufthavnstaksterne skal skabes incitamenter
til at anvende mindre støjende og mindre forurenende fly.
Den nuværende aftale om lufthavnstakster, som løber frem til 31. december
2023, indeholder ikke takstmæssige incitamenter vedrørende støj, men der er
en takst vedrørende udledning af NOx, hvor de fly, som forurener mest, betaler
mest i afgift. CPH har oplyst, at man til forhandling om en ny fremtidig takst-
model ønsker at se på, hvordan støj, luftkvalitet og klima kan indgå aktivt i tak-
sterne, så der skabes et incitament, og det gøres muligt at belønne de selskaber,