Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2326142_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. januar 2021
2020-9636
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. december 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra
Katarina Ammitzbøll
(KF).
Spørgsmål nr. 144:
Der er stadigt ældre flytyper - blandt andet visse fragtselskaber - som normalt
beflyver Københavns Lufthavn nat og dag. Vil ministeren oplyse, hvorfor der
ikke gives rabatter til de selskaber, som kommer med de mest moderne flyty-
per, eller stilles krav til operatørerne om at deltage i et
”fly
green and quiet”
program, som vil reducere støj og forurening yderligere?
Svar:
Støjen fra starter og landinger samt fra aktiviteterne på Københavns Lufthavn
overordnet reguleres af lufthavnens miljøgodkendelser, og at Miljøstyrelsen er
tilsynsmyndighed på dette område. Af cirkulære nr. 56 af 30/04/1997 om ud-
bygning af Københavns Lufthavn følger det, at starter og landinger i natperio-
den mellem klokken 23.00 og 06.00 er pålagt restriktioner om, at et maksimalt
støjniveau på 80 dB(A) ikke må overskrides i seks målestationer placeret i bo-
ligområderne omkring lufthavnen. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har i den
forbindelse fastsat støjbegrænsende bestemmelser, der pålægger lufthavnens
operatører at tilrettelægge deres starter og landinger i natperioden således, at
dette lydtrykniveau ikke overskrides.
Lufthavnstaksterne i Københavns Lufthavn, Kastrup, fastsættes som udgangs-
punkt efter forhandling mellem Københavns Lufthavne A/S (CPH) og de luft-
fartsselskaber, som benytter lufthavnen. Det er således som udgangspunkt op
til disse parter at aftale, om der via lufthavnstaksterne skal skabes incitamenter
til at anvende mindre støjende og mindre forurenende fly.
Den nuværende aftale om lufthavnstakster, som løber frem til 31. december
2023, indeholder ikke takstmæssige incitamenter vedrørende støj, men der er
en takst vedrørende udledning af NOx, hvor de fly, som forurener mest, betaler
mest i afgift. CPH har oplyst, at man til forhandling om en ny fremtidig takst-
model ønsker at se på, hvordan støj, luftkvalitet og klima kan indgå aktivt i tak-
sterne, så der skabes et incitament, og det gøres muligt at belønne de selskaber,
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 144: MFU spm. om, hvorfor der ikke gives rabatter til de selskaber, som kommer med de mest moderne flytyper, eller stilles krav til operatørerne om at deltage i et fly green and quiet-program, som vil reducere støj og forurening yderligere, til transportministeren
2326142_0002.png
Side 2/2
der bidrager til at nedbringe støj, nedbringe CO
2
-udledningen og sikrer bedre
luftkvalitet.
CPH har endvidere oplyst følgende:
”CPH holder sig inden for gældende støjgrænser og over de seneste 25
år er støjbelastningen fra CPH halveret. Samtidig opleves der løbende
forbedringer i støjudledningen efterhånden som flyselskaberne udskif-
ter til mere moderne fly, da nyere flymodeller generelt støjer mindre
end ældre. Støjgrænserne, som CPH er underlagt, er derfor også lø-
bende blevet skærpet.
Det skal bemærkes at udskiftning af flyflåden hos flyselskaberne er for-
bundet med store omkostninger for selskaberne og vil derudover tage
tid. Dog forventes det at mange flyselskaber vil udfase ældre flymodel-
ler hurtigere som følge af COVID-19.
Det skal også bemærkes, at en differentiering af takster ift. støj, luftkva-
litet og CO2-udledning skal balancere ift. risikoen for carbon leakage og
tab af konkurrencedygtighed over for andre europæiske lufthavne”
For spørgsmålet
om krav om deltagelse i et ”fly green and quiet”-program
hen-
vises til min besvarelse af spørgsmål 145 (TRU alm. del).
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht