TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. januar 2021
2020-9636
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. december 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra
Katarina Ammitzbøll
(KF).
Spørgsmål nr. 143:
SAS, som er den største aktør i Københavns Lufthavn, fremskynder nu udfas-
ningen af sine ældste fly, og kommer fremover kun til at anvende de mest mo-
derne og markant mere støjsvage og miljømæssigt forbedrede fly. Dette vil
sætte yderligere fart på et fald i det samlede støjniveau, også selv hvis flytrafik-
ken når op på et
”normalt”
niveau igen. Vil ministeren oplyse, hvorfor der ikke
allerede nu tages højde for dette i forhold til planlovens bestemmelser?
Svar:
Jeg henviser til min besvarelse af spørgsmål nr. 140 (TRU alm. del).
Jeg kan desuden oplyse, at der i beregninger af flystøj fra lufthavne indgår for-
udsætninger om hvilke flytyper, der opererer i lufthavnen, og hvor meget støj de
hver især udleder. Herunder også udfasning af ældre flytyper.
Det overordnede formål med støjrestriktionszonen omkring København er at
sikre, at der ikke etableres boliger eller anden støjfølsom anvendelse på arealer,
som er belastet af støj nu eller i en fremtidig situation.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht