Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2326119_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. januar 2021
2020-9636
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. december 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra
Katarina Ammitzbøll
(KF).
Spørgsmål nr. 141:
Det er kendt, at Københavns Lufthavn har ønske om udbygning til at kunne
håndtere 40 mio. flypassagerer årligt med et samlet støjniveau, som holder sig
inden for den nuværende miljøtilladelse med en god margin. Det har vist sig, at
grundet de mange nye og større flytyper har stigningen i passagertallene ikke
betydet mere støj, tværtimod har støjen været faldende og den forventes at
falde yderligere - også efter corona-tiden. Vil ministeren oplyse, hvorfor Trafik-
, Bygge- og Boligstyrelsen venter på, at Københavns Lufthavn måske engang
bliver færdig med sin udbygning, før man kigger på ændringer i planloven og
støjrestriktionszonerne?
Svar:
Der er igangsat et arbejde med revision af lov- og plangrundlaget for Køben-
havns Lufthavn i forlængelse af, at Københavns Lufthavne A/S (CPH) har frem-
lagt sin masterplan for udbygningen af Københavns Lufthavn, Kastrup. Master-
planen er en del af CPH’s ansøgning om at
ændre tværbanen i lufthavnen.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er ved at udarbejde en trafikal og økonomisk
analyse, der skal vurdere forholdene for
CPH’s
masterplan for udbygning af
Københavns Lufthavn.
Herefter kan lov- og plangrundlaget revideres, herunder Lov om udbygning af
Københavns Lufthavn, samt støjcirkulæret og Fingerplanen, der udpeger støj-
restriktionsområderne. Revisionen er nødvendig førend lufthavnens udbyg-
ningsplaner kan realiseres. Lufthavnen kan således ikke igangsætte de ændrin-
ger af tværbanen, som indgår i masterplanen, før et nyt lov- og plangrundlag er
tilvejebragt.
Regeringen er desuden meget opmærksomme på den alvorlige beskæftigelses-
situation, som både Tårnby og Dragør Kommuner er i pga. COVID-19-krisen.
Der har derfor også været løbende dialog med kommunerne om mulige tiltag.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 141: MFU spm. om, hvorfor Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen venter på, at Københavns Lufthavn måske engang bliver færdig med sin udbygning, før man kigger på ændringer i planloven og støjrestriktionszonerne, til transportministeren
2326119_0002.png
Side 2/2
Jeg skal her henvise til Erhvervsministerens besvarelse af spørgsmål 165 (ERU
alm. del), hvor følgende fremgår:
”Ved
revision af lov- og plangrundlaget skal der foretages nye støjberegninger
og udpeges et nyt restriktionsområde. I den forbindelse vil der skulle ske en
nærmere vurdering af, hvorvidt en række af de arealer, som i dag er underlagt
begrænsninger, kan udvikles uden, at det får betydning for lufthavnens fremti-
dige drifts- og udviklingsmuligheder.
Enkelte af de ønsker kommunerne har rejst om arealanvendelser kan dog
umiddelbart imødekommes uden, at det har konsekvenser for lufthavnen. For
at hjælpe kommunerne på mere kort sigt har regeringen i de tilfælde besluttet
at igangsætte et arbejde med at ændre bekendtgørelserne, så Tårnby Kommune
får mulighed for at planlægge for ikke-støjfølsomt erhverv på et 24 ha stort om-
råde vest for lufthavnen kaldet Kirstinehøj III og så Dragør Kommune får mu-
lighed for at planlægge for ikke-støjfølsomt erhverv på et ca. 12 ha stort område
syd for lufthavnen. Ændringerne vil ikke påvirke lufthavnens drifts- og udvik-
lingsmuligheder, men vil give kommunerne mulighed for at tiltrække nye virk-
somheder og skabe flere arbejdspladser.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht