Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2316765_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
11. januar 2021
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Kristoffer Aagren
Sagsnr.: 2020-0032/45-0008
Dok.:
1762334
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 137 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 14. december 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 138: MFU spm. om ministeren vil arbejde for, at der i ANPG-bekendtgørelsen bliver skabt hjemmel til at anvende ANPG til udvælgelse af objekter til kontrol af § 8 c og 8 d i lov om udstationering, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 137 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil
ministeren - med henvisning TRU alm. del - bilag 83, brev
til ministeren fra en række organisationer af 26. november 2020
- redegøre for, hvorvidt det i dag er muligt at gøre brug af poli-
tiets automatiske nummerpladescannere (ANPG) til kontrol og
håndhævelse af reglerne for udenlandske virksomheder, der ud-
fører cabotagekørsel i Danmark, samt i hvilket omfang nummer-
pladescannere i dag
anvendes til det formål?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan indledningsvis oplyse, at politiets system for
automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG) består af statio-
nært og mobilt kameraudstyr, der aflæser og registrer oplysnin-
ger om nummerplade, optagelsestidspunkt og køretøjets posi-
tion på optagelsestidspunktet.
Der er pt. opstillet stationære kameraer fordelt på 48 lokationer
placeret på udvalgte strækninger på det danske vejnet, herunder
ved grænsen mod Tyskland. Desuden er flere af politiets patrul-
jekøretøjer udstyret med ANPG-kameraer (mobil ANPG).
På finansloven for 2020 er der herudover afsat midler til en øget
anvendelse af ANPG-kameraer bl.a. med henblik på en yderli-
gere styrkelse af politiets indsats på tungvognsområdet.
ANPG er tiltænkt som et efterforskningsværktøj for politiet, og
det primære formål med systemet er bekæmpelse af alvorlig og
grænseoverskridende kriminalitet. Systemet er desuden tiltænkt
at skulle bidrage til indsatsen mod spirituskørsel og andre over-
trædelser af færdselsloven med henblik på en hurtig identifika-
tion af køretøjer, som udgør en risiko for færdselssikkerheden.
Ved ændringen af ANPG-bekendtgørelsen i 2017 blev det end-
videre muligt at anvende ANPG til indsatsen mod ulovlig cabo-
tagekørsel. Ændringerne, der blev gennemført i september 2017,
giver bl.a. politiet mulighed for at registrere specifikke køretøjer
i ANPG, såfremt køretøjet er tilknyttet en virksomhed, der kon-
kret er mistænkt for ulovlig cabotagekørsel.
ANPG kan anvendes til at give en advarsel (”hit”), når de spe-
cifikke nummerplader, der er indtastet i systemet, passerer et
ANPG-kamera.
2
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 138: MFU spm. om ministeren vil arbejde for, at der i ANPG-bekendtgørelsen bliver skabt hjemmel til at anvende ANPG til udvælgelse af objekter til kontrol af § 8 c og 8 d i lov om udstationering, til justitsministeren
Herudover kan politiet som led i forebyggelse, efterforskning,
afsløring eller retsforfølgning af lovovertrædelser anvende
ANPG til at søge oplysninger om, hvor og hvornår en nummer-
plade er registreret af et ANPG-kamera. Dette kan bl.a. ske som
led i efterforskningen af lovovertrædelser, der kan straffes med
bøde eller fængsel, hvis der er konkret mistanke om, at en per-
son eller en virksomhed tilknyttet en nummerplade har begået
en sådan forbrydelse.
Rigspolitiet kan oplyse, at ANPG allerede indgår som et vigtigt
redskab i politiets indsats mod ulovlig cabotagekørsel.
I de tilfælde, hvor politiet modtager oplysninger om, at en virk-
somhed udfører ulovlig cabotagekørsel, eller at der udføres
godskørsel, selvom virksomhedens fællesskabstilladelser er til-
bagekaldt, kan de relevante nummerplader på køretøjer, som er
tilknyttet virksomheden, registreres i ANPG. ANPG kan herved
anvendes til at give politiet en advarsel, når de specifikke num-
merplader, der er registreret i systemet, passerer et ANPG-ka-
mera. Dette øger således politiets muligheder for at standse de
pågældende køretøjer med henblik på kontrol.
I relation til kontrollen af ulovlig cabotagekørsel kan det desu-
den oplyses, at politiet
såfremt der er mistanke herom ved
standsningen af et køretøj i vejkontrollen
anvender de registre-
rede oplysninger om køretøjet fra ANPG til at sammenholde
med førerens oplysninger om kørselsforløbet med henblik på at
be- eller afkræfte oplysninger om, hvornår køretøjet er kørt ind
eller ud af landet, og i hvilket omfang der er udført cabotagekør-
sel i Danmark.
Der bemærkes hertil, at oplysningerne fra ANPG ikke er til-
strækkelige til i sig selv at fastlægge, om der er kørt ulovlig ca-
botagekørsel. Det vil således altid kræve politimæssig efter-
forskning i forbindelse med en standsning af køretøjet at afgøre,
om der er tale om overtrædelse af reglerne om cabotagekørsel.”
3