Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2276606_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. november 2020
2020-8094
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. oktober 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 13:
Vil ministeren oplyse omfanget og resultatet af den udførte kontrol med den ny
taxilovs § 10 om overenskomster? Og vil ministeren i den forbindelse oplyse:
a) Hvor mange tilladelser der enten ikke er blevet givet eller er blevet til-
bagekaldt med henvisning til lovens § 10?
b) Om taxilovens § 10 om overenskomster har medført en tilbagevenden
til praksis fra før Nortra-dommen af 4. februar 2015?
c) Hvilke overenskomster der lægges til grund for at give tilladelse til taxi-
kørsel?
d) Hvordan der følges op med kontrol af, om overenskomster og dermed
tilladelse til taxikørsel overholdes?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der oplyser følgende:
”I
forbindelse med ansøgning om tilladelse til erhvervsmæssig persontransport
skal en ansøger oplyse, enten hvilken arbejdsgiverforening ansøger er medlem
af, om der er tegnet en tiltrædelsesoverenskomst, eller hvilken overenskomst
virksomheden ønsker at følge.
De landsdækkende, kollektive overenskomster, som en tilladelsesindehaver
som minimum skal være på niveau med, fremgår af styrelsens hjemmeside,
www.taxilov.dk.
De gældende landsdækkende, kollektive overenskomster er
følgende:
Overenskomst for erhvervsmæssig persontransport 2018-2021 mellem
3F Fagligt Fælles Forbund og ATAX Arbejdsgiverforeningen for inde-
havere af tilladelser til taxi, limousine, sygetransport, offentlig service-
trafik og buskørsel,
Overenskomst 2019-2022 mellem Det Faglige Hus og Kristelig Ar-
bejdsgiverforening,
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om ministeren vil oplyse omfanget og resultatet af den udførte kontrol med den ny taxilovs § 10 om overenskomster, til transportministeren
2276606_0002.png
Landsoverenskomsten mellem Dansk Erhverv Arbejdsgiverforening,
Turistvognmændenes Arbejdsgiverforening (TA) og 3F Fagligt Fælles
Forbund,
Side 2/4
Overenskomst for taxikørsel 2017-2020 mellem DI Overenskomst I
(ATD) og 3F Fagligt Fælles Forbund og
Overenskomst for taxikørsel 2017-2020 mellem DI Overenskomst II
(ATV) og 3F Fagligt Fælles Forbund.
Styrelsen kan hertil oplyse, at styrelsen har modtaget ansøgninger, hvor der
henvises til to andre overenskomster end de oplistede, og styrelsen har for disse
sager sendt de pågældende overenskomster i høring ved ovennævnte overens-
komstparter med henblik på at afklare, om løn- og arbejdsvilkårene i den oply-
ste overenskomst er mindst lige så gunstige som dem, der følger af de kollektive
overenskomster indgået af de mest repræsentative parter.
I forbindelse med høringen har overenskomstparterne imidlertid afvist de
fremsendte overenskomster med den begrundelse, at løn- og arbejdsvilkårene
var mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til
deres opfattelse.
Ved de pågældende ansøgningssager har Færdselsstyrelsen meddelt ansøgerne,
at overenskomsten/-erne ikke kan godkendes, hvorefter ansøgerne i stedet har
fået mulighed for at angive at ville følge en af de oplistede, kollektive overens-
komster, og styrelsen har af denne årsag ikke meddelt afslag på nogen ansøg-
ninger med henvisning til taxilovens § 10.
Styrelsen kan oprette en tilsynssag, hvis styrelsen bliver bekendt med forhold i
en konkret virksomhed, som kan begrunde, at der skal foretages en vurdering
af, om kravene til løn- og arbejdsvilkår overholdes. I den forbindelse anmodes
virksomheden om at indsende kopier af ansættelsesaftaler og lønsedler samt
kopier af timesedler, køresedler eller lignende for den seneste lønperiode for 10
pct. af virksomhedens chauffører, dog minimum én chauffør. Herudover ind-
henter styrelsen høringssvar fra skatteforvaltningen om, hvorvidt den konkrete
virksomhed har udbetalt løn til den eller de ansatte, og fra de overenskomst-
parter, som virksomheden har angivet at ville følge.
Styrelsen kan i øvrigt oplyse, at kørselskontorerne hvert kvartal skal indberette
nøgletal over indtjening og aktivitet i kørselskontoret, og det ses ud fra tallene,
at den nuværende situation med COVID-19 har medført et fald i antallet af
chauffører pr. bil. Således viser tallene, at der i 1. kvartal 2020 var 2,2 chauffø-
rer pr. bil, mens der i 2. kvartal 2020 alene var 1,15 chauffører pr. bil. Det kan
derfor konkluderes, at mange chauffører enten er hjemsendt på lønkompensa-
tion eller er blevet afskediget som følge af COVID-19-epidemien. Der er dermed
i højere grad tale om, at det alene er selvstændige vognmænd, som udfører
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om ministeren vil oplyse omfanget og resultatet af den udførte kontrol med den ny taxilovs § 10 om overenskomster, til transportministeren
2276606_0003.png
kørslen, og selvstændige vognmænd er ikke omfattet af kravene til løn- og ar-
bejdsvilkår efter taxilovens § 10.
Styrelsen har endvidere ikke på nuværende tidspunkt tilbagekaldt nogen tilla-
delser med henvisning til taxilovens § 10, men det kan oplyses, at der på nuvæ-
rende tidspunkt er oprettet 20 tilsynssager, som alle vedrører overenskomst-
forhold. Det skal for disse sager indledningsvist vurderes, om der fortsat er
ansatte chauffører i den enkelte virksomhed, idet det i modsat fald ikke vil være
aktuelt at foretage en vurdering af, om kravene til løn- og arbejdsvilkår er op-
fyldt.
Styrelsen foretager en vurdering af, om taxilovens § 10 er opfyldt for virksom-
heder, der udtages til et tilsyn. Såfremt det i forbindelse med behandlingen af
tilsynssagerne konstateres, at forhold viser sig at være i strid med taxilovens §
10, kan virksomheden efter omstændighederne få mulighed for at afhjælpe
dette.
Herudover kan styrelsen give en advarsel, underlægge en virksomhed et skær-
pet tilsyn, indgive politianmeldelse eller tilbagekalde en virksomheds tilladel-
ser, hvis det vurderes, at der er tale om grove eller gentagne overtrædelser.
Færdselsstyrelsen kan ligeledes anmelde overtrædelser af § 10 til politiet, som
herefter vurderer, om der er grundlag for at rejse sigtelse. Overtrædelser af § 10
kan medføre bødestraf på 35.000 kr.
Færdselsstyrelsen kan i øvrigt oplyse, at en virksomhed i forbindelse med udlø-
bet af sine ombyttede tilladelser og behandling af en ansøgning om fornyelse af
disse skal dokumentere, at taxilovens § 10 har været overholdt for en afsluttet
lønningsperiode, i det omfang virksomheden har ansatte chauffører. Gamle
taxitilladelser ombyttet under overgangsperioden er udstedt med den samme
udløbsdato som den tidligere tilladelse, dog således at udløbsdatoen ikke kan
fastsættes til tidligere end den 31. marts 2021. Det betyder, at styrelsen fra 1.
april 2021 vil påbegynde fornyelsen af de ombyttede tilladelser og vil i den for-
bindelse forestå vurderingen af, om betingelserne for opretholdelse af tilladel-
ser er opfyldt i takt med, at tilladelserne udløber.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt taxilovens § 10 har medført en til-
bagevenden til praksis fra før NORTRA-dommen af 4. februar 2015, antager
styrelsen, at der hermed menes, om styrelsen nu følger den samme praksis,
som man tidligere gjorde på gods- og busområderne. Hvor Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, i dag Færdselsstyrelsen, har haft tilsyns- og administrationsfor-
pligtelsen på gods- og busområdet, har Færdselsstyrelsen ikke tilsvarende haft
administrations- og tilsynsforpligtelsen med taxiområdet før den nye taxilovs
ikrafttrædelse den 1. januar 2018.
Side 3/4
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om ministeren vil oplyse omfanget og resultatet af den udførte kontrol med den ny taxilovs § 10 om overenskomster, til transportministeren
2276606_0004.png
I forlængelse heraf bemærkes det, at overenskomstnævnet på gods- og busom-
rådet før NORTRA-dommen vurderede tvivlsspørgsmål i konkrete sager, og at
det dermed var overenskomstnævnet, der foretog den endelige vurdering af,
om en vognmand overholdt den pågældende overenskomst. Overenskomst-
nævnet foretager ikke tilsvarende vurderinger på taxiområdet, hvorfor det i
stedet alene er Færdselsstyrelsen, som endeligt kan vurdere, om en vognmand
overholder § 10, og der vil således ikke være den samme praksis som på gods-
og busområdet.
Styrelsen bemærker dog, at der nu ses på indholdet af overenskomsten og ikke
alene, hvorvidt der er indgået en kollektiv overenskomst.”
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht