Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2314172_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato 5. januar 2021
J. nr. 2020-9368
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. december 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 128:
Kan ministeren oplyse, hvor mange gange DSB i årene 2018, 2019 og 2020:
- har aflyst direkte afgange mellem Struer og København?
-
har indsat regionaltog med skift i f.eks. Vejle eller Fredericia som er-
statning for direkte afgange?
har gjort, at passagerer af andre grunde ikke har kunnet rejse på
samme plads hele vejen på afgangen fra Struer til København, f.eks.
som følge af vognskift undervejs?
-
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som oplyser følgende:
”Det
har ikke været muligt at opgøre de ønskede oplysninger vedrørende hvor
mange gange afgange mellem Struer og København er blevet aflyst, samt
hvor mange gange passagerer af andre grunde ikke har kunnet rejse på
samme plads hele vejen mellem Struer og København.
DSB opgør normalt aflysninger mv. på pendlerstrækninger (f.eks. Køben-
havn-Odense, Odense-Fredericia og Fredericia-Struer) samt på tognumre.
Rejserelationen Struer-København strækker sig over flere pendlerstræknin-
ger, hvilket vanskeliggør opgørelsen af den samlede strækning. Endvidere er
der det særlige forhold ved den direkte rejserelation København-Struer, at to-
gene her kører koblet med IC/ICL København-Aarhus, hvor Struer-togene de-
les hhv. samles i Fredericia og skifter tognummer til kørsel mellem Fredericia
og Struer.
Ad 1)
Som beskrevet ovenfor er det ikke muligt at opgøre aflyste afgange for hele
strækningen Struer-København samt for de tog, som planlagt kører direkte
på hele strækningen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvor mange gange DSB i årene 2018, 2019 og 2020 har aflyst direkte afgange mellem Struer og København, har indsat regionaltog med skift i f.eks. Vejle eller Fredericia som erstatning for direkte afgange og har gjort, at passagerer af andre grunde ikke har kunnet rejse på samme plads hele vejen på afgangen fra Struer til København, f.eks. som følge af vognskift undervejs, til transportministeren
2314172_0002.png
Side 2/3
I stedet har DSB forsøgt at opgøre andelen af aflyste ankomster isoleret på
delstrækningen Fredericia-Struer samt for tog, som i normalplanen kører di-
rekte mellem Struer og København (InterCity og InterCityLyn-tog). Opgørel-
sen tæller hele pendlerstrækningen og medregner derfor også aflyste ankom-
ster på Fredericia og Herning stationer. Den bør derfor anses som indikativ i
forhold til den forespurgte opgørelse.
Opgørelsen viser at 0,74 % af de direkte tog var aflyste i 2018, 0,70 % i 2019
og i 2020 til og med november 0,36 %. Til sammenligning har der i samme
periode 2020 været 1,4 % aflyste ankomster i den samlede Fjern- og Regional-
trafik.
Ad 2)
DSB er opmærksom på, at der er relativt få direkte afgange på rejserne mel-
lem Struer og København og disse forsøges kørt i størst muligt omfang. Hvis
der alligevel skulle opstå problemer og aflysninger, henvises der typisk til næ-
ste afgang, som kan være et regionaltog og kan betyde, at kunden vil få et
skifte i Vejle eller Fredericia i forhold til sin videre rejse. DSB indsætter typisk
ikke regionaltog som erstatning i tilfælde af aflysninger på de direkte tog mel-
lem Struer og København.
Ad 3)
Det har ikke været muligt at opgøre hvor mange gange passagerer, som af
andre grunde ikke har kunnet rejse på samme plads hele vejen på afgangen
fra Struer til København. DSB har i stedet opgjort, hvor mange gange i 2018,
2019 og 2020 de i normalplanen direkte tog mellem Struer og København ikke
har været gennemkørende, og kunderne dermed ikke har kunnet rejse i
samme vogn/på samme plads på hele rejsen.
I tabellen nedenfor ses antal ”Ikke
gennemkørende”
tog i forhold til antal
”Gennemkørende” tog.
Ikke gennemkørende tog er opgjort ved at sammen-
stille, om et givent togsæt er registreret med afgang hhv. ankomst i Struer, og
på samme dag er registreret med tilsvarende ankomst hhv. afgang i Køben-
havn. Såfremt et togsæt med ankomst eller afgang i Struer ikke er registreret
tilsvarende med afgang eller ankomst i København, formodes togsættet at
have været Ikke gennemkørende og kunderne har dermed ikke har kunne
rejse i samme vogn/på samme plads hele vejen mellem Struer og København.
Det er ikke muligt at opgøre eller skelne mellem årsagerne til, at togene ikke
har været gennemkørende. Årsagerne kan således være både akutte ændrin-
ger (forsinkelser, aflysninger, materielændringer el.lign.) og/eller planlagte
ændringer (bl.a. som følge af sporarbejder). Særligt i 2019 og 2020 har der
været store sporarbejder, som har gjort, at det ikke var muligt at køre gen-
nemkørende tog mellem Struer og København i perioder.
I 2019 var der sporspærringer i forbindelse med arbejderne ved Ringsted Sta-
tion samt på strækningen Ringsted-Slagelse i perioden 30. marts til 12. juli
2019.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om, hvor mange gange DSB i årene 2018, 2019 og 2020 har aflyst direkte afgange mellem Struer og København, har indsat regionaltog med skift i f.eks. Vejle eller Fredericia som erstatning for direkte afgange og har gjort, at passagerer af andre grunde ikke har kunnet rejse på samme plads hele vejen på afgangen fra Struer til København, f.eks. som følge af vognskift undervejs, til transportministeren
2314172_0003.png
Side 3/3
I 2020 var der bl.a. ændringer i trafikken mellem Fredericia og Aarhus i peri-
oden 20. juni til 15. juli og igen fra 17. juli til 27. juli, som følge af sporforny-
else og forberedende arbejder til elektrificering på strækningen. Endvidere
var der i 2020 ændringer i trafikken via Korsør-Ringsted i forbindelse med
ombygning af Slagelse Station fra 17. juli til 27. juli, samt infrastrukturarbej-
der ved Ringsted Station og strækningen Ringsted-Korsør i perioden 20. sep-
tember til 5. oktober.
I disse perioder har togene ikke kunnet været gennemkørende som følge af
sporarbejderne, og kunderne har dermed ikke kunnet rejse på samme plads/i
samme vogn hele vejen mellem Struer og København.
Opgørelsen neden for viser, at der i 2018 var 407 eksempler på, at toget ikke
var gennemkørende ud af i alt 7.105 afgange. I 2019 var der 1.699 eksempler
på, at toget ikke var gennemkørende ud af 6.890 afgange. I 2020 har der til
og med 30. november været 1.783 eksempler på at toget ikke var gennemkø-
rende ud af 5.723 afgange i alt”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht