TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. november 2020
2020-8094
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. oktober 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 12:
Vil ministeren oplyse omfanget af den kontrol, som Færdselsstyrelsen har fore-
taget, siden den ny taxilov trådte i kraft 1. januar 2018 fordelt på bl.a. taxame-
terkontrol, kontrol af indberetninger om kørselsforbrug samt kontrol af tilla-
delser, herunder hvorvidt tilladelserne overhovedet benyttes, og i så fald om de
benyttes efter reglerne? Ministeren bedes endvidere oplyse omfanget af tilla-
delser, som Færdselsstyrelsen har tilbagekaldt som følge af misligholdelse eller
manglende anvendelse.
Svar:
For så vidt angår den første del af spørgsmålet, som vedrører omfanget af den
kontrol, Færdselsstyrelsen har foretaget, siden den nye taxilov trådte i kraft 1.
janaur 2018, kan jeg henvise til styrelsens baggrundsnotat vedlagt mit svar på
spørgsmål 11 (TRU alm. del). For så vidt angår den anden del af spørgsmålet
vedrørende omfanget af tilbagekaldte tilladelser, har jeg forelagt spørgsmålet
for Færdselsstyrelsen, der oplyser følgende:
”Færdselsstyrelsen
kan supplerende til baggrundsnotatet vedrørende svar på
spørgsmål 11 (TRU alm. del) indledningsvis oplyse, at styrelsen ikke har ført
tilsyn på baggrund af indberettede kørselsdata, men kan herudover oplyse, at
styrelsen har ført tilsyn med kvaliteten af de indberettede kørselsdata.
De indberettede kørselsdata har været af svingende kvalitet, og Færdselsstyrel-
sen har således prioriteret at sikre en højere kvalitet heraf frem for at udtage
kørselskontorer til tilsyn på baggrund af indholdet af den indberettede data.
Færdselsstyrelsen kan oplyse, at der oprettes og føres administrative tilsyn med
vognmænd, som er oprettet på baggrund af andre årsager end indberettede
kørselsdata.