Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2308440_0001.png
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
www.tbst.dk
Notat
Dato 03. december 2020
Ændring i togbetjeningen om morgenen Vejle – Herning
Transport- og Boligministeriet har anmodet om en vurdering af mulig-
heden for at tilrettelægge togbetjeningen om morgenen mandag -
fredag, på strækningen Vejle – Herning, så den i højere grad end Ar-
rivas godkendte køreplan 2021 (K21) tilpasses skolers og uddannel-
sesinstitutioners mødetider. Der ønskes belyst mulighederne for;
forskydning af køreplanen.
indsættelse af ekstra afgange.
For indsættelse af ekstra afgange belyses yderligere mulighed for en
delvis indsættelse hhv. Thyregod – Vejle og Brande – Herning. Der
vurderes i muligt omfang på konsekvenser for passagerer, køreplan,
materiel og økonomi.
Status
Trafikken på strækningen Struer – Herning – Vejle er, fra køreplans-
skiftet i december 2020, en del af den udbudte trafik for Midt- og
Vestjylland + Svendborgbanen, hvor kontrakten fremadrettet køres af
Arriva. Ved overgang til køreplan 2021, K21, overgår den lokale be-
tjening af strækningen Struer – Herning - Vejle, således fra DSB til
Arriva. Dette indebærer at togene på strækningen ikke længere kører
Struer – Fredericia, men alene Struer – Vejle. DSB er dog forpligtiget
til at opretholde 4 daglige gennemgående tog hhv. Struer – Køben-
havn og København - Struer.
Køreplanen er af Arriva optimeret med fokus på kontraktens krav,
kundebehov og materielforbrug. Konkret for strækningen betyder det-
te, at der i Vejle opnås gode skifteforbindelser til fjerntogene og en
kort vendetid for materiel og personale. I struktur på strækningen
Struer – Herning – Vejle, ligner denne tilrettelægning, den som DSB
realiserede.
Side 1 (6)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 117: MFU spm. om, hvad ministerens holdning er til, at Arriva midt i et skoleår vælger at aflyse toget mellem Vejle-Brande-Herning med afgang kl. 7.13 fra Brande, til transportministeren
2308440_0002.png
Notat
Dato 03. december 2020
Køreplan 2021 om morgenen Vejle – Herning - Struer.
Vejle
Vejle Sygehus
Jelling
Give
Thyregod
Brande
Herning
Herning
Gødstrup
Vildbjerg
Aulum
Holstebro
Holstebro
Hjerm
Struer
05:04
05:06
05:17
05:29
05:35
05:42
05:57
06:00
|
06:13
06:20
06:34
06:35
06:52
06:48
06:04
06:06
06:17
06:29
06:35
06:42
06:57
07:00
|
07:13
07:20
07:34
07:37
07:44
07:59
07:04
07:06
07:17
07:29
07:35
07:42
07:57
08:00
|
08:13
08:20
08:34
08:35
08:42
08:48
08:04
08:06
08:17
08:29
08:35
08:42
08:57
09:00
|
09:13
09:20
09:34
09:35
09:42
09:48
fra
fra
o
o
o
05:00
|
05:13
05:20
05:34
05:35
05:42
05:48
06:12
|
06:24
06:33
06:46
06:49
06:55
07:02
07:26
|
07:41
07:47
08:07
08:15
08:22
08:28
Aarhus
08:12
|
08:24
08:33
08:46
08:49
08:55
09:02
Aarhus
Køreplan 2021 om morgenen Struer – Herning - Vejle.
Struer
Hjerm
Holstebro
Holstebro
Aulum
Vildbjerg
Gødstrup
Herning
Herning
Brande
Thyregod
Give
Jelling
Vejle Sygehus
Vejle
05:03
05:09
05:15
05:17
05:34
05:40
|
05:53
05:58
06:13
06:20
06:29
06:41
06:53
06:55
05:33
05:41
05:48
05:50
06:04
06:12
|
06:30
til
Aarhus
06:03
06:09
06:15
06:17
06:34
06:40
|
06:53
06:58
07:13
07:20
07:29
07:41
07:53
07:55
06:33
06:41
06:48
06:50
07:04
07:12
|
7.26
til
Aarhus
07:03
07:09
07:15
07:17
07:34
07:40
|
07:53
07:58
08:13
08:20
08:29
08:41
08:53
08:55
o
o
o
04:58
05:13
05:20
05:29
05:41
05:53
05:55
I alt væsentlighed er den lokale togbetjening Struer – Herning – Vejle,
identisk med den lokale togbetjening som DSB kørte før køreplansskif-
tet december 2020. På delstrækningen Herning – Vejle er der dog
kontraktuelt reduceret, idet der ikke køres 2 myldretidstog mandag –
fredag. Det drejer sig om de tidligere DSB-tog Herning afgang 6.24 –
Vejle ankomst 7.32 og Vejle afgang 6.24 – Herning ankomst 7.28.
Begge ”forsvundne togs” placering er markeret med rødt i køreplan
ovenfor.
Vurdering af muligheder for ændringer i køreplanen.
Det skal pointeres, at skitseringer af køreplaner i dette notat alene er
indikativ, idet produktionsviden fra operatører og Banedanmark ikke
er indhentet. Hvis ideerne implementeres, vil der, når operatører og
Banedanmark udarbejder den konkrete køreplan, ske korrigerin-
ger/optimeringer af det her præsenterede.
Ved en forskydning af køreplanen, så den i højere grad tilpasses sko-
lers og uddannelsesinstitutioners mødetider i Herning (fra Vejle) og i
Vejle (fra Herning), søges at imødekomme, at ankomst til hhv. til Vej-
le og Herning sker i tidsrummet 7:30 – 7:40.
Side 2 (6)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 117: MFU spm. om, hvad ministerens holdning er til, at Arriva midt i et skoleår vælger at aflyse toget mellem Vejle-Brande-Herning med afgang kl. 7.13 fra Brande, til transportministeren
2308440_0003.png
Notat
Dato 03. december 2020
I det nedenfor skitserede vil to tog skulle køre tidligere over stræk-
ningen. Dette indebærer ligeledes at yderligere ét tog (på grund af
materielsammenhæng) vil skulle køre tidligere (der er ændringer i de
med grønt markerede tog ift. køreplan ovenfor);
Skitse til køreplan 2021 om morgenen Vejle – Herning - Struer.
Vejle
Vejle Sygehus
Jelling
Give
Thyregod
Brande
Herning
Herning
Gødstrup
Vildbjerg
Aulum
Holstebro
Holstebro
Hjerm
Struer
05:04
05:06
05:17
05:29
05:35
05:42
05:57
06:00
|
06:13
06:20
06:34
06:35
06:52
06:48
06:04
06:06
06:17
06:29
06:35
06:42
06:57
07:00
|
07:13
07:20
07:34
07:37
07:44
07:59
06:42
06:44
06:56
07:11
07:16
07:23
07:38
08:04
08:06
08:17
08:29
08:35
08:42
08:57
09:00
|
09:13
09:20
09:34
09:35
09:42
09:48
fra
fra
o
o
o
05:00
|
05:13
05:20
05:34
05:35
05:42
05:48
06:12
|
06:24
06:33
06:46
06:49
06:55
07:02
07:26
|
07:41
07:47
08:07
08:15
08:22
08:28
Aarhus
08:00
|
08:13
08:20
08:34
08:35
08:42
08:48
08:12
|
08:24
08:33
08:46
08:49
08:55
09:02
Aarhus
Skitse til køreplan 2021 om morgenen Struer – Herning - Vejle.
Struer
Hjerm
Holstebro
Holstebro
Aulum
Vildbjerg
Gødstrup
Herning
Herning
Brande
Thyregod
Give
Jelling
Vejle Sygehus
Vejle
04:41
04:48
04:54
04:55
05:08
05:13
|
05:24
05:27
05:49
05:56
06:02
06:17
06:29
06:32
05:33
05:41
05:48
05:50
06:04
06:12
|
06:30
til
Aarhus
o
o
o
04:58
05:13
05:20
05:29
05:41
05:53
05:55
05:50
05:56
06:02
06:03
06:18
06:24
|
06:36
06:39
06:59
07:06
07:12
07:24
07:36
07:38
06:33
06:41
06:48
06:50
07:04
07:12
|
7.26
til
Aarhus
07:03
07:09
07:15
07:17
07:34
07:40
|
07:53
07:58
08:13
08:20
08:29
08:41
08:53
08:55
Til forslaget bemærkes;
Antal af tog er uændret.
Tog vil køre udenfor faste minuttal, hvilket kan have en (begræn-
set) konsekvens for korresponderende fjerntog. Således vil den tid-
ligere afgang fra Vejle, nu 6.42, betyde at der ikke længere vil væ-
re forbindelse fra DSBs lyntog ankomst Vejle hhv. 6.56 (fra Oden-
se) og 7.00 (fra Aarhus/Aalborg). Desuden må forventes et længe-
re ophold i Herning, i skitse fra 7.38 til 8.00, hvis toget skal fort-
sætte til Struer.
I udgangspunktet er materielforbruget det samme, dog med forbe-
hold overfor konsekvenser af at ”passagerer flytter sig” ved den
ændrede køreplan, der kan således være udfordringer knyttet til
opformering af tog (øget materielforbrug).
Side 3 (6)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 117: MFU spm. om, hvad ministerens holdning er til, at Arriva midt i et skoleår vælger at aflyse toget mellem Vejle-Brande-Herning med afgang kl. 7.13 fra Brande, til transportministeren
2308440_0004.png
Notat
Dato 03. december 2020
Der vil være en mindre forøgelse af personaleforbrug – opholdsti-
den i f.eks. Vejle er øget.
Kørsel Struer – Holstebro før kl. 05:00 kræver en dispensation fra
kontraktens krav om at tog ikke må afgå før kl. 05:00
Ved yderligere kørsel af 2 myldretidstog i køreplanen, søges tog an-
kommende hhv. til Vejle og Herning tilpasset de tider som kendes fra
2020 køreplanen (DSB). En skitse til køreplan kunne se således ud;
Skitse til køreplan tilføjet ekstra myldretidstog 2021 om morgenen
Vejle – Herning - Struer.
Vejle
Vejle Sygehus
Jelling
Give
Thyregod
Brande
Herning
Herning
Gødstrup
Vildbjerg
Aulum
Holstebro
Holstebro
Hjerm
Struer
05:04
05:06
05:17
05:29
05:35
05:42
05:57
06:00
|
06:13
06:20
06:34
06:35
06:52
06:48
06:04
06:06
06:17
06:29
06:35
06:42
06:57
07:00
|
07:13
07:20
07:34
07:37
07:44
07:59
06:24
06:26
06:40
06:51
07:02
07:14
07:28
07:04
07:06
07:17
07:29
07:35
07:42
07:57
08:00
|
08:13
08:20
08:34
08:35
08:42
08:48
08:04
08:06
08:17
08:29
08:35
08:42
08:57
09:00
|
09:13
09:20
09:34
09:35
09:42
09:48
fra
fra
o
o
o
05:00
|
05:13
05:20
05:34
05:35
05:42
05:48
06:12
|
06:24
06:33
06:46
06:49
06:55
07:02
07:26
|
07:41
07:47
08:07
08:15
08:22
08:28
Aarhus
08:12
|
08:24
08:33
08:46
08:49
08:55
09:02
Aarhus
Skitse til køreplan tilføjet ekstra myldretidstog 2021 om morgenen
Struer – Vejle - Herning.
Struer
Hjerm
Holstebro
Holstebro
Aulum
Vildbjerg
Gødstrup
Herning
Herning
Brande
Thyregod
Give
Jelling
Vejle Sygehus
Vejle
05:03
05:09
05:15
05:17
05:34
05:40
|
05:53
05:58
06:13
06:20
06:29
06:41
06:53
06:55
05:33
05:41
05:48
05:50
06:04
06:12
|
06:30
til
Aarhus
o
o
o
04:58
05:13
05:20
05:29
05:41
05:53
05:55
06:28
06:50
06:57
07:03
07:17
07:29
07:31
06:03
06:09
06:15
06:17
06:34
06:40
|
06:53
06:58
07:13
07:20
07:29
07:41
07:53
07:55
06:33
06:41
06:48
06:50
07:04
07:12
|
7.26
til
Aarhus
07:03
07:09
07:15
07:17
07:34
07:40
|
07:53
07:58
08:13
08:20
08:29
08:41
08:53
08:55
Til forslaget bemærkes;
Produktionsudvidelsen til to ekstra myldretidstog er beregnet til
hhv. 36.500 togsæt km og 31.750 lokomotivfører minutter. Hertil
kommer placeringskørsel med materiel og personale.
En reduceret indsættelse, hvor der kun køres henholdsvis fra Bran-
de til Herning og fra Thyregod til Vejle reducerer ikke den materi-
elmæssige udfordring, kan vise sig dyrere at realisere og kan inde-
Side 4 (6)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 117: MFU spm. om, hvad ministerens holdning er til, at Arriva midt i et skoleår vælger at aflyse toget mellem Vejle-Brande-Herning med afgang kl. 7.13 fra Brande, til transportministeren
2308440_0005.png
Notat
Dato 03. december 2020
bære en mere kompleks trafikafvikling på den enkeltsporede
strækning.
Konsekvenser.
Passagerer – i forslaget med justering, hvor tre tog kører tidligere end
forudsat i køreplanen fra december 2020, vil passagerer i disse tre
tog, kunne opleve det negativt. Der er tale om 15 – 20 minutters for-
skydning. Modsat vil de passagerer, for hvem de to tog nu bedre pas-
ser til mødetider, opleve det positivt. For toget fra Vejle, ny afgang
6.42 (7.04) indebærer dette yderligere, for rejsende fra stationerne
syd for Herning til stationerne nord for Herning, en forlænget rejsetid
på ca. 20 minutter. En række nuværende passagerer vil opleve at de
fortsat har mulighed for at anvende toget optimalt.
Et estimat på antal passagerer som det berører, er vanskeligt, idet
flere af togene, som DSB kørte i morgentimerne, var fjerntog, med
forbindelse til København. Der vil således givet være et (væsentligt)
antal passagerer, som formentligt har fundet anden transportform,
ved bortfald af fjerntog i dette tidsrum.
Køreplan – forslag til korrigerende handlinger er vist ovenfor. Disse
skønnes realiserbare.
Økonomi – i forslaget med justering i eksisterende tog er antal tog og
personaler uændret, ændringer i forudsatte planer, kan dog have en
mindre effekt økonomisk.
Kørsel med yderligere 2 tog vil have økonomisk konsekvens. I Trafik-
og Byggestyrelsens ”Afgrænsning af udbudspakke for regionaltogstra-
fik i Midt- og Vestjylland 2020” fra 2016 blev der anvist en række mu-
ligheder for optioner i en kommende kontrakt. Om tilvalg nr. 5 – Vejle
– Herning: enkelte supplerende myldretidstog står;
Et myldretidstog om morgenen (ét hver vej), mandag-fredag. Passagerne vil op-
nå en fastholdelse af den nuværende lokale betjening og bedre forbindelse til
fjerntog via Vejle. Trafikomfanget vurderes at være <0,1mio. togkm/år og mate-
rielbehovet 2 togsæt. Driftsomkostningerne skønnes at være ca.3 mio. kr./år.
Tiltaget vurderes at give ca. 70 rejser pr. hverdagsdøgn.
Materiel – i forslag til tilpasning af køreplan, hvor tre tog kører tidlige-
re, forudsættes ikke yderligere materielforbrug.
Ved ekstra kørsel med to tog yderligere, i myldretiden, vil der være et
øget materielforbrug på estimeret to togsæt. Dette behov kan vise sig
udforende at imødekomme. Et review af den planlagte materielpro-
Side 5 (6)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 117: MFU spm. om, hvad ministerens holdning er til, at Arriva midt i et skoleår vælger at aflyse toget mellem Vejle-Brande-Herning med afgang kl. 7.13 fra Brande, til transportministeren
Notat
Dato 03. december 2020
duktion 2021 for Arriva (på en onsdag) har ikke umiddelbart identifi-
ceret ledigt materiel til at køre disse to ekstra tog. Togsæt til driftsud-
videlsen kan tænkes tilvejebragt ved;
o
reduktion af forudsatte drifts- og værkstedsreserver.
o
reduktion i kontraktkrav til belægning, så, f.eks. i et begrænset
omfang, at acceptere overbelægning. Hvis krav til belægning re-
duceres, kan det mindske behovet for at køre med to togsæt i
enkelte tog.
o
ændring i den kørsel som DSB står for, idet den pt. forudsatte
indebærer et øget materielforbrug for Arriva, vurderet til ét tog-
sæt.
Tidshorisont.
Ændringer i køreplaner følger normalt fastlagte rammer, hvor ansøg-
ning om kapacitet til Banedanmark indgives i april måned, forud for
køreplansskifte i december. I tidsrummet frem til køreplanskiftet fast-
lægges selve køreplanen, men også produktionstilrettelæggelse hos
operatørerne og øvrige forhold relateret til den konkrete kørsel. Data
skal være til rådighed for rejseplanen to måneder før togene kører.
Som udgangspunkt må det således forventes at større ændringer i
kørslen Vejle – Herning først vil kunne implementeres fra december
2021. Der er dog erfaringen med at mindre, lokale, konkrete ændrin-
ger vil kunne implementeres hurtigere. Dette afhænger i væsentlig
grad i operatørernes, Arriva og DSB, mulighed for at korrigere materi-
el, vedligehold, personale planer.
Side 6 (6)