Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2308430_0001.png
TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato 17. december 2020
J. n r. 2020-9192
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. november 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Kristian Skibby (DF).
Spørgsmål nr. 116:
Vil ministeren med henvisning til artiklen ”Slut med morgentoget til Herning”,
bragt i Brandebladet den 21. november 2020, sikre tilvejebringelse af den
bagvedliggende dokumentation, der ligger til grund for den
efter Danske
Folkepartis vurdering
forkerte beslutning om at sløjfe den daglige
morgenafgang fra Brande mod Herning kl. 7.13, som er konsekvensen, når
Arriva den 13. december 2020 overtager togdriften mellem Vejle og Struer?
Ændringen i køreplanen betyder, at toget mod Herning fra den 14. december
2020 først afgår fra Brande kl. 7.42, og derfor først er i Herning få minutter i kl.
8.00, hvilket er for sent til, at de mange mennesker, der benytter toget til
eksempelvis uddannelse og beskæftigelse i nabokommunen, kan komme frem i
tide.
Svar:
Jeg kan oplyse, at Arrivas køreplan følger af genudbuddet i 2017-2019 og den
bagvedliggende politiske aftale af 9. juni 2017 om genudbud af togtrafikken i
Midt- og Vestjylland m.v., som også Dansk Folkeparti er en del af.
Med aftalen besluttede partierne at genudbyde trafikken med udgangspunkt i
de gældende krav i statens kontrakter med henholdsvis DSB og Arriva. Der blev
dog samtidig aftalt enkelte ændringer, herunder at
”[s]trækningen mellem
Herning og Vejle betjenes fast med et tog i timen. Hermed bortfalder enkelte
myldretidsafgange.”
Der er med andre ord tale om et bevidst fravalg af en del
af morgentrafikken på strækningen.
Mit ministerium indarbejdede følgelig denne og de øvrige aftalte ændringer i
udbudsmaterialet, som forinden offentliggørelse blev gennemgået for partierne
bag den politiske aftale.
Selve betjeningskravet for Vejle-Herning fremgår af den nye trafikkontrakt,
hvor det angives, hvor mange tog Arriva skal køre per døgn per retning, i hvilke
tidsrum på ugens dage, og med hvilken frekvens.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om ministeren med henvisning til artiklen Slut med morgentoget til Herning, bragt i Brandebladet den 21. november 2020, vil sikre tilvejebringelse af den bagvedliggende dokumentation, der ligger til grund for den – efter Dansk Folkepartis vurdering – forkerte beslutning om at sløjfe den daglige morgenafgang fra Brande mod Herning kl. 7.13, som er konsekvensen, når Arriva den 13. december 2020 overtager togdriften mellem Vejle og Struer, til transportministeren
2308430_0002.png
Si de 2/2
Arriva sendte i overensstemmelse med trafikkontrakten i starten af 2020 deres
køreplanforslag for 2021 (K21) til godkendelse i ministeriet, som gennemgik og
godkendte forslaget med udgangspunkt i kontraktens betjeningskrav.
Derudover kan det oplyses, at Arriva i henhold til kontrakten skal samarbejde
med infrastrukturforvaltere og tog- og trafikselskaber i de betjente samt til-
grænsende områder. De skal i den forbindelse tilgodese kundernes behov og lo-
kale hensyn, f.eks. skolernes ringetider - men de skal også sikre gode korre-
spondancer til anden kollektiv trafik og tilgodese betjeningen af flest mulige
passagerer. På den baggrund har køreplanerne været i høring hos trafikselska-
berne. Arriva har på baggrund af disse høringer tilpasset køreplanerne, hvor
det har været muligt. Det samme gør sig gældende omvendt, hvor trafikselska-
berne tilpasser deres køreplaner ud fra input fra Arriva, hvis det er muligt.
Jeg kan tilføje, at Arriva arbejder ud fra et ”bedst for flest”-princip,
når de ud-
arbejder deres køreplaner. Forløbet omkring den nye køreplan giver efter min
opfattelse ikke grund til at sætte spørgsmålstegn ved, at Arriva også har gjort
det i dette tilfælde.
Jeg henviser i øvrigt til mit svar på TRU-spørgsmål 117 (alm. del), for så vidt
angår det relaterede spørgsmål om konsekvenser ved at ændre på den aftalte
betjening af strækningen.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht