TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato 14. december 2020
J. nr. 2020 - 9190
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. november 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 115:
Vil ministeren oversende en opgørelse af, hvordan en Østlig Ringvej (Havne-
tunnel) ved København forventes at påvirke udledninger af CO2e i driftsfasen
med angivelse af mængde af CO2e, herunder medregnet øgede trafikmængder
som følge af etablering af forbindelsen?
Svar:
I forundersøgelsen af Østlig Ringvej, der blev afrapporteret i august 2020, er
der foretaget en vurdering af projektets betydning for trafikkens CO
2
-udled-
ning. Det fremgår af forundersøgelsen, at Østlig Ringvej (Korridor Øst) vil
medføre en stigning i CO
2
-udledningen fra vejtrafikken i hovedstadsområdet på
ca. 0,6 pct. om året i 2035 uden brugerbetaling og trafiksanering i forhold til en
situation uden Østlig Ringvej. (Svarende til 17.700 ton årligt).
I scenariet med brugerbetaling og trafiksanering vil Østlig Ringvej (Korridor
Øst) medføre en stigning i CO
2
-udledningen fra vejtrafikken på ca. 0,2 pct. i
forhold til en situation uden en Østlig Ringvej. Efter 2035 ventes andelen af el-
biler fortsat at stige, hvorfor CO
2
-udledningen løbende vil blive mindre.
Tallene er baseret på den daværende forudsætning for køretøjernes drivmidler,
og tager således ikke højde for aftalen mellem regeringen, RV, SF og EL om
”Grøn omstilling af vejtransporten” af 4. december 2020.
I beregningen af udledning af drivhusgasser fra driftsfasen er der kun inklude-
ret CO
2
og ikke andre drivhusgasser som metan mv. (CO
2
e). CO
2
udgør ca. 99
pct. af de samlede drivhusgasser fra konventionelle biler.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht