TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato 14. december 2020
J. nr. 2020 - 9190
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. november 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 113:
Vil ministeren fremsende en opgørelse af, hvordan en Kattegatforbindelse for-
ventes at påvirke udledninger af CO2e i driftsfasen med angivelse af mængde af
CO2e, herunder medregnet øgede trafikmængder som følge af etablering af for-
bindelsen?
Svar:
I forbindelse med den strategiske analyse af en fast forbindelse over Kattegat,
der blev afrapporteret i december 2018, blev det vurderet, at en fast forbindelse
over Kattegat både som vejforbindelse og som kombineret vej- og jernbanefor-
bindelse ville være en klimamæssig gevinst set i et perspektiv frem mod 2080.
Det skyldes, at en Kattegatforbindelse vil betyde mindre omvejskørsel og samti-
dig forudsættes at føre til, at de to flyruter mellem København og henholdsvis
Karup og Aarhus samt Molslinjens rute mellem Sjælland Odde og Aarhus luk-
kes.
For en kombineret vej- og jernbaneforbindelse blev det estimeret, at forbindel-
sen ville medføre en samlet reduktion i CO
2
-udledningen på 0,7 mio. ton CO
2
i
perioden 2035-2080 under forudsætning af teknologiske fremskridt og 5,4
mio. ton CO
2
i perioden 2035-2080 uden teknologiske fremskridt. Med tekno-
logiske fremskridt forstås væsentligst bedre energiudnyttelse af benzin og die-
sel og overgang til elbiler og elfærger.
Tallene er baseret på den daværende forudsætning for køretøjernes drivmidler,
og tager således ikke højde for aftalen mellem regeringen, RV, SF og EL om
”Grøn omstilling af vejtransporten” af 4. december 2020.
I beregningen af udledning af drivhusgasser fra driftsfasen er der kun inklude-
ret CO
2
og ikke andre drivhusgasser som metan mv. (CO
2
e). CO
2
udgør ca. 99
pct. af de samlede drivhusgasser fra konventionelle biler.