Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2276591_0001.png
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: +45 7221 8899
Mail: [email protected]
www.fstyr.dk
Notat
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dato:
[Brevdato]
Baggrundsnotat til brug for besvarelse af TRU alm. del.,
spørgsmål 11
Færdselsstyrelsen har til brug for transportministerens besvarelse af
TRU alm. del. spørgsmål 11 udarbejdet et baggrundsnotat, der bely-
ser de stillede spørgsmål.
Indledningsvist skal styrelsen berigtige visse misforståelser vedrøren-
de gældende ret, som henvendelserne i TRU alm. del
bilag 10 giver
udtryk for.
Se til besvarelse heraf afsnittene
Vedrørende 2-månedersfristen for
indregistrering af køretøj
og
Vedrørende aflæggelse af årsrapporter og
-regnskaber
umiddelbart herunder.
Vedrørende 2-månedersfristen for indregistrering af køretøj
I flere af henvendelserne i TRU alm. del
bilag 10 beskrives det, at
der jævnligt sker overtrædelse af taxilovens § 41, stk. 3, hvorefter
der inden for en frist af 2 måneder fra datoen for udstedelsen af en
tilladelse udtrukket ved lodtrækning skal oplyses om registrerings-
nummer for den bil, tilladelsen anvendes til.
Styrelsen kan oplyse, at der forud for 7. lodtrækningsrunde blev ved-
taget en lovændring af taxiloven
1
, der blandt andet tilføjer 3. pkt. til
taxilovens § 41, stk. 3, således at transportministeren kan dispensere
fra 2-månedersfristen, hvis modtageren kan fremvise en kvittering for
køb, leasing eller leje af en bil.
Lovændringen var en regelfastsættelse af en praksis, som styrelsen
allerede havde etableret siden den nye taxilovs ikrafttrædelse i 2018
med Transportministeriets godkendelse, og som allerede fulgtes.
1
Lov nr. 557 af 7. maj 2019.
Side 1 (8)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren vil kommentere på de forhold omkring udstedelse af taxi-licenser og regnskabsaflæggelse, som beskrives i borgerhenvendelser, til transportministeren
2276591_0002.png
Baggrunden herfor var, at der hurtigt viste sig at være stor interesse
for at deltage i lodtrækningsrunderne, hvorfor det ikke var forventnin-
gen, at ansøgere indkøbte et køretøj inden lodtrækningsrunden.
Der har hos bilforhandlerne vist sig at være en leveringstid på bilerne
af flere måneder eller op mod et års varighed, ligesom der først heref-
ter kan bestilles en tid hos en taxameterinstallatørvirksomhed til in-
stallering af det nødvendige udstyr.
For at imødekomme branchens udfordringer med den lange leverings-
tid på biler og installation af taxameterudstyr, og for ikke at lade tilla-
delserne bortfalde uden videre som følge af disse udfordringer, har
styrelsen i forbindelse med praksisfastlæggelsen vurderet, at intentio-
nen med den nye taxilov ikke har været, at tilladelserne skulle bort-
falde uden videre, hvis der ikke inden for de 2 måneder indregistreres
et køretøj på tilladelsen. Dette ville betyde, at de udtrukne tilladelser
kun i begrænset omfang blev udnyttet, hvilket ikke ville modsvare
den store interesse for at deltage i lodtrækningsrunderne.
Såfremt der er meddelt dispensation fra 2-månedersfristen, følger
styrelsen umiddelbart efter udløbet af den nye frist op på, om der er
indregistreret en bil til den rigtige anvendelse. Herved forstås eksem-
pelvis, om der er indregistreret en bil til taxikørsel eller anden anven-
delse.
Vedrørende aflæggelse af årsrapporter og -regnskaber
Det beskrives endvidere i TRU alm. del
bilag 10, at flere vognmænd
angiver en omsætning på 0 kr. i virksomhedens årsrapporter/-
regnskaber, hvormed vognmændene antageligt ikke opfylder taxilo-
vens krav til egenkapital for at være indehavere af en tilladelse til er-
hvervsmæssig persontransport.
Færdselsstyrelsen kan oplyse, at en ansøgende virksomhed efter taxi-
bekendtgørelsens § 3, nr. 1-3 kan dokumentere at opfylde egenkapi-
talkravet i taxilovens § 3, stk. 2, nr. 6, på følgende måder:
ved enten
virksomhedens seneste årsrapport, som er underskrevet eller revide-
ret af en statsautoriseret eller registreret revisor,
ved
erklæring afgi-
vet af en statsautoriseret eller registreret revisor
eller ved
garanti stil-
let af et forsikringsselskab eller af et pengeinstitut med et indhold, der
er fastsat af Færdselsstyrelsen.
Side 2 (8)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren vil kommentere på de forhold omkring udstedelse af taxi-licenser og regnskabsaflæggelse, som beskrives i borgerhenvendelser, til transportministeren
2276591_0003.png
Færdselsstyrelsen kontrollerer, om kravet til egenkapital er opfyldt på
én af de angivne måder, før der kan udstedes tilladelse til erhvervs-
mæssig persontransport.
Som det ovenfor er nævnt, kan der være mange måneders leverings-
tid på biler, som ønskes tilknyttet en EPT-tilladelse, og før en bil er
leveret og i brug i virksomheden, vil virksomheden i mange tilfælde
ikke have været i reel drift eller have skabt en omsætning i virksom-
heden. Dette kan derfor også være årsagen til, at der for nogle virk-
somheder angives 0 kr. i årsrapporten/-regnskabet.
Med hensyn til de resterende spørgsmål skal styrelsen sammenfatten-
de kommentere på disse herunder.
Vedrørende tilladelser til nulemissionsbiler
Færdselsstyrelsen kan for så vidt angår tilladelser til nulemissionsbiler
oplyse, at taxilovens § 41, stk. 2, blev ændret ved ændringslov til ta-
xiloven (lov nr. 557 af 7. maj 2019), således at 50 ud af de 125 tilla-
delser, der udstedes pr. kvartal, gældende fra og med 7. lodtræk-
ningsrunde udstedes til ansøgere, der vil anvende tilladelsen til kørsel
med en nulemissionsbil. Ansøgere, der har fået udstedt en tilladelse til
en nulemissionsbil, må indtil den 31. december 2020 kun anvende til-
ladelsen til kørsel i en nulemissionsbil.
At en tilladelse kun må anvendes til kørsel med en nulemissionsbil
gælder således alene i overgangsperioden, det vil sige fra ændringens
ikrafttræden 1. juli 2019, og til og med den 31. december 2020, hvor
overgangsperioden slutter.
I praksis betyder det, at tilladelser til en nulemissionsbil vil blive kon-
verteret til en almindelig tilladelse fra 1. januar 2021.
Styrelsen kan i forlængelse heraf oplyse, at kravene til energiklasser
for biler, der anvendes til erhvervsmæssig persontransport, bliver
skærpet fra 1. januar 2021. Det betyder, at eksempelvis en almindelig
bil, som første gang registreres i Køretøjsregistret til anvendelsesfor-
men erhvervsmæssig persontransport den 1. januar 2021, skal være i
energiklasse A++ eller bedre.
Selvom en tilladelse til en nulemissionsbil skal konverteres til en al-
mindelig tilladelse ved årsskiftet, kan tilladelsesindehaveren således
indkøbe en bil, der lever op til skærpede krav til energiklasser, hvis
Side 3 (8)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren vil kommentere på de forhold omkring udstedelse af taxi-licenser og regnskabsaflæggelse, som beskrives i borgerhenvendelser, til transportministeren
2276591_0004.png
tilladelsesindehaveren vælger at indkøbe en ny bil i forbindelse med
konverteringen. Tilladelsesindehaveren kan desuden vælge ikke at
indkøbe en ny bil, men i stedet beholde den allerede indkøbte nule-
missionsbil.
Færdselsstyrelsen kontrollerer i forbindelse med kontrollen ved 2-
månedersfristens udløb, eller ved den meddelte dispensations udløb,
om der er indregistreret en nulemissionsbil på tilladelsen. Såfremt
Færdselsstyrelsen i forbindelse med et tilsyn eller på baggrund af op-
lysning fra politiet bliver bekendt med, at en tilladelsesindehaver i
strid med vilkårene for tilladelsen har en konventionel bil indregistre-
ret på en nulemissionstilladelse, kan styrelsen tage skridt til at tilba-
gekalde tilladelsen.
Vedrørende udførelse af erhvervsmæssig persontransport før udste-
delse af tilladelse
Med hensyn til bemærkningerne i TRU, alm. del
bilag 10 om, at der
ses eksempler på, at der er vogne på gaden, inden der er udstedt
EPT-tilladelse til vedkommende, kan Færdselsstyrelsen oplyse, at der
efter taxilovens § 3, stk. 1, kræves en tilladelse til at udføre er-
hvervsmæssig persontransport i biler.
Styrelsen kan endvidere oplyse, at der efter taxilovens § 35, stk. 1,
nr. 1, vedrørende straffebestemmelser kan idømmes en bøde til den,
der blandt andet overtræder lovens § 3, stk. 1. Det er således straf-
bart at udføre erhvervsmæssig persontransport, før man er blevet
godkendt af styrelsen og har opnået en tilladelse hertil, og overtræ-
delse kan straffes med bøde på 35.000 kr.
Styrelsen kan alene føre tilsyn med tilladelsesindehavere, og det vil i
stedet være politiet som håndhævende myndighed, som kan undersø-
ge, hvorvidt der er sket en overtrædelse af den pågældende bestem-
melse.
Styrelsen kan endvidere oplyse, at vedtagelsen af en bøde eller afsi-
gelsen af en dom for at udføre erhvervsmæssig persontransport uden
en tilladelse hertil efter omstændighederne kan betyde, at taxilovens
krav til god skik ikke anses for opfyldt. Dette kan betyde, at en tilla-
delse tilbagekaldes, ligesom det kan betyde, at en ansøgning om en
tilladelse ikke kan imødekommes.
Vedrørende videresalg af tilladelser
Side 4 (8)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren vil kommentere på de forhold omkring udstedelse af taxi-licenser og regnskabsaflæggelse, som beskrives i borgerhenvendelser, til transportministeren
2276591_0005.png
For så vidt angår spørgsmålet om videresalg af tilladelser, der rejses i
TRU alm. del
bilag 10, skal Færdselsstyrelsen oplyse, at det følger af
taxilovens § 8, stk. 2, at en tilladelse alene kan anvendes af den virk-
somhed eller person, der har opnået den, og tilladelsen kan i sig selv
hverken helt eller delvist overdrages til andre.
Styrelsen kan endvidere oplyse, at det med den nye taxilov blev mu-
ligt at udstede tilladelse til erhvervsmæssig persontransport til virk-
somheder, jf. taxilovens § 3, stk. 2, 1. led, hvorved der ifølge lov-
forslaget til taxiloven vedrørende denne bestemmelse forstås alle for-
mer for virksomheder, det vil sige for eksempel interessentskaber,
anpartsselskaber og iværksætterselskaber. Virksomhedsbegrebet for-
stås bredest muligt. Før vedtagelsen af den nye taxilov kunne der ale-
ne udstedes tilladelser til enkeltpersoner.
For visse af virksomhedstyperne kan der ske virksomhedsoverdragel-
se efter de almindelige regler herom, det vil sige inklusive blandt an-
det ansatte, biler, inventar og eventuelle tilladelser.
I forbindelse med lovens tilblivelse er der således taget aktiv stilling til
muligheden for at kunne overdrage vognmandsvirksomheder. Dette er
blandt andet sket med henblik på at gøre det lettere at foretage gene-
rationsskifte i en vognmandsvirksomhed.
Det kan i forlængelse heraf oplyses, at Færdselsstyrelsen har behand-
let et stort antal ansøgninger om ny ansvarlig leder i virksomheder,
der er indehaver af en EPT-tilladelse, hvorfor det kan konstateres, at
der i stort omfang er sket videresalg af vognmandsvirksomheder in-
deholdende såvel ombyttede tilladelser som tilladelser udstedt i en
lodtrækningsrunde.
Vedrørende adresseændringer for tilladelsesindehavere
Med hensyn til delspørgsmålet i spørgsmål 11 (TRU alm. del) om,
hvorvidt der anvendes ”dækadresser”
ved oplysning om tilladelsesin-
dehaver, forstår styrelsen spørgsmålet således, at der ønskes svar på,
om der efter taxiloven er krav om, at en tilladelsesindehaver har fast
adresse.
Færdselsstyrelsen skal hertil oplyse, at det følger af taxilovens § 3,
stk. 2, nr. 3, at en virksomhed med tilladelser til erhvervsmæssig per-
sontransport skal have fast forretningssted på dansk område. Efter
lovforslaget til bestemmelsen er det et krav, at en ansøger er regi-
streret i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR) og har et aktivt CVR-
nummer.
Side 5 (8)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren vil kommentere på de forhold omkring udstedelse af taxi-licenser og regnskabsaflæggelse, som beskrives i borgerhenvendelser, til transportministeren
2276591_0006.png
Styrelsen har ikke mulighed for at oplyse nærmere om virksomheders
adresser, men gør opmærksom på, at der med fast forretningssted på
dansk område ikke menes, at tilladelsesindehaveren skal have et kon-
tor på den angivne adresse, ligesom adressen ikke er påført selve den
digitale tilladelse. Styrelsen skal endvidere henvise til, at kravet
blandt andet er begrundet i, at myndighederne skal kunne komme i
kontakt med virksomhedsindehaveren af eksempelvis skattemæssige
årsager, således at virksomheden kan identificeres.
Styrelsen skal endvidere oplyse, at styrelsens kontakt med den enkel-
te virksomhed foregår via digital post til CVR-nummeret, ligesom tilla-
delser udstedes til et aktivt CVR-nummer.
Vedrørende forskel på antallet af tilladelser og antallet af vogne
For så vidt angår bemærkningerne i TRU alm. del
bilag 10 om, at
der ses at være tilfælde af flere tilladelser tilknyttet den samme eller
et færre antal biler, skal styrelsen oplyse, at det fremgår af taxilovens
§ 3, stk. 8, at en tilladelse til erhvervsmæssig persontransport kun
kan være tilknyttet én bil ad gangen, og at tilladelsesindehaveren skal
være registreret som bruger af bilen.
Dette er fastsat af kontrolmæssige hensyn, således at politiet i forbin-
delse med deres kontrol kan kontrollere, om den pågældende bil kører
på en gyldig tilladelse.
Såfremt politiet i forbindelse med en sådan kontrol kan konstatere, at
der ikke ses at foreligge en gyldig tilladelse på bilen, kan virksomhe-
den pålægges en bøde herfor, eller sagen kan indbringes for retten af
anklagemyndigheden.
Styrelsen skal i den forbindelse oplyse, at det er muligt, at flere biler
udfører kørsel på baggrund af den samme tilladelse, så længe kørslen
alene udføres af én bil ad gangen. Bestemmelsen i lovens § 3, stk. 8,
skal således ikke forstås sådan, at én bil skal være decideret tilknyttet
én tilladelse, og at tilladelsen alene kan anvendes af den pågældende
bil.
Styrelsen skal endvidere bemærke, at kravet om, at en tilladelsesin-
dehaver inden for 2 måneder skal oplyse om registreringsnummer for
den bil, tilladelsen anvendes til, alene gælder for tilladelser, der
stammer fra en lodtrækningsrunde. For tilladelser til erhvervsmæssig
persontransport udstedt på baggrund af en tidligere taxitilladelse skal
Side 6 (8)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren vil kommentere på de forhold omkring udstedelse af taxi-licenser og regnskabsaflæggelse, som beskrives i borgerhenvendelser, til transportministeren
2276591_0007.png
styrelsen således ikke oplyses om et registreringsnummer, medmin-
dre indehaveren udnytter tilladelsen.
Hertil kan det oplyses, at der på nuværende tidspunkt er udstedt
2.171
2
tilladelser til erhvervsmæssig persontransport på baggrund af
en tidligere taxitilladelse.
Vedrørende selvstændige vognmænd
Med hensyn til delspørgsmålet i spørgsmål 11 (TRU alm. del) om selv-
stændige vognmænd, der har flere vogne, men angiver ikke at have
ansatte chauffører til at køre for sig, skal styrelsen henvise til afsnittet
umiddelbart herover, hvorefter der alene for tilladelser udstedt i en
lodtrækningsrunde gælder et krav om, at der indregistreres en bil.
I forlængelse heraf skal det oplyses, at det faktum, at der skal indre-
gistreres en bil, som tilladelsen skal anvendes til, ikke betyder, at til-
ladelsen skal udnyttes, forstået således at bilen decideret skal udføre
kørsel.
For både tilladelser udstedt på baggrund af en tidligere taxitilladelse,
herunder også ombyttede taxitilladelser, og tilladelser udstedt i en
lodtrækningsrunde, gælder der således ikke et krav om, at der skal
udføres kørsel med den enkelte tilladelse.
Den nuværende situation med COVID-19-epidemien og deraf følgende
konsekvenser for taxibranchen har endvidere bevirket, at der har væ-
ret en faldende efterspørgsel på taxikørsel, hvorfor der ikke har været
det samme behov for aktiv kørsel, ligesom styrelsen er bekendt med,
at flere vognmænd har sendt deres chauffører hjem på lønkompensa-
tion.
Vedrørende taxameterkontrol og kontrol af indberetninger om kørsels-
forbrug
Færdselsstyrelsen forstår spørgsmålet vedrørende styrelsens taxame-
terkontrol og kontrol af indberetninger om kørselsforbrug således, at
der spørges til indberetninger af kørselsdata og nøgletal/KPI’er.
Til brug for styrelsens tilsyn skal hvert kørselskontor hvert kvartal
indberette nøgletal for produktion og indtjening, mens kørselskontoret
2
Antallet er opgjort pr. 20. oktober 2020
Side 7 (8)
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om ministeren vil kommentere på de forhold omkring udstedelse af taxi-licenser og regnskabsaflæggelse, som beskrives i borgerhenvendelser, til transportministeren
skal levere kørselsdata bestående af detaljerede data for alle vagter
og ture kørt i kørselskontorets regi på anmodning fra enten styrelsen
eller skatteforvaltningen.
Kørselskontorets pligter er beskrevet i taxilovens § 20, og efter lovens
§ 35, stk. 1, nr. 1, kan den, der overtræder § 20, stk. 1-9, straffes
med bøde. Bødeniveauet er fastsat til 35.000 kr.
Færdselsstyrelsen fører tilsyn med, om der kvartalsvis indberettes
nøgletal/KPI’er til styrelsen.
I det omfang indberettede nøgletal viser tegn på uregelmæssigheder
med hensyn til, hvad kørselskontoret forventes at føre egenkontrol
med, vil styrelsen indhente kørselsdata fra det pågældende kørsels-
kontor.
Styrelsen kan endvidere indhente kørselsdata til brug for samordnede
digitale trafikløsninger og til statistiske formål. Styrelsen kan oplyse,
at der på nuværende tidspunkt alene er indhentet kørselsdata til stati-
stiske formål i forbindelse med evalueringen af taxiloven.
Side 8 (8)