Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: +45 7221 8899
www.fstyr.dk
Notat
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dato:
[Brevdato]
Baggrundsnotat til brug for besvarelse af TRU alm. del.,
spørgsmål 11
Færdselsstyrelsen har til brug for transportministerens besvarelse af
TRU alm. del. spørgsmål 11 udarbejdet et baggrundsnotat, der bely-
ser de stillede spørgsmål.
Indledningsvist skal styrelsen berigtige visse misforståelser vedrøren-
de gældende ret, som henvendelserne i TRU alm. del
–
bilag 10 giver
udtryk for.
Se til besvarelse heraf afsnittene
Vedrørende 2-månedersfristen for
indregistrering af køretøj
og
Vedrørende aflæggelse af årsrapporter og
-regnskaber
umiddelbart herunder.
Vedrørende 2-månedersfristen for indregistrering af køretøj
I flere af henvendelserne i TRU alm. del
–
bilag 10 beskrives det, at
der jævnligt sker overtrædelse af taxilovens § 41, stk. 3, hvorefter
der inden for en frist af 2 måneder fra datoen for udstedelsen af en
tilladelse udtrukket ved lodtrækning skal oplyses om registrerings-
nummer for den bil, tilladelsen anvendes til.
Styrelsen kan oplyse, at der forud for 7. lodtrækningsrunde blev ved-
taget en lovændring af taxiloven
1
, der blandt andet tilføjer 3. pkt. til
taxilovens § 41, stk. 3, således at transportministeren kan dispensere
fra 2-månedersfristen, hvis modtageren kan fremvise en kvittering for
køb, leasing eller leje af en bil.
Lovændringen var en regelfastsættelse af en praksis, som styrelsen
allerede havde etableret siden den nye taxilovs ikrafttrædelse i 2018
med Transportministeriets godkendelse, og som allerede fulgtes.
1
Lov nr. 557 af 7. maj 2019.
Side 1 (8)