Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2301084_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato 9. december 2020
J. nr. 2020-9126
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. november 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 108:
Vil ministeren tage initiativ til, at marchvejen på nøgleinfrastruktur så som Sto-
rebæltsbroen bliver ryddet hurtigt i tilfælde af ulykker?
Svar:
Det er vigtigt, at der foretages en hurtig oprydning efter uheld, så trafikken kan
afvikles igen. Det skal naturligvis ske i samarbejde mellem myndighederne, der
deltager i håndteringen af uheld. Ud over vejmyndigheden drejer det sig om
politiet, der har den koordinerende indsatsledelse ved uheld, de kommunale
beredskaber og sundhedsberedskabet. Store uheld med især lastbiler er ofte
komplicerede at håndtere. Såfremt der er personskade eller miljøuheld, skal
dette håndteres, ligesom forskellige politimæssige opgaver skal håndteres.
Derudover kræver forskellige situationer forskellige typer af materiel for at
rydde køretøj og last bort fra motorvejens kørespor. Afhængig af hvilken last
der er spredt på motorvejen, skal kørebanen også nogle gange fejes og vaskes
efter fjernelse af lasten for at sikre, at trafikken ikke efterfølgende glider på kø-
rebanen. Afhængig af vejrforhold kan saltning også være nødvendig, før køre-
banen kan lukkes op for trafikken. Endelig er der ikke alle steder plads til at
skubbe køretøjerne ud til siden.
For så vidt angår den faste forbindelse over Storebælt, oplyser Sund & Bælt
Holding A/S følgende:
”Sund & Bælt er i gang med at etablere fire overledninger i flytbare midterauto-
værn. Hertil kommer, at der opsættes bomme og 200 variable tavler jævnt for-
delt på hele strækningen for at understøtte sikker og effektiv trafikafvikling ved
at advisere bilisterne om trafikken og gældende hastighedsrestriktioner. Endvi-
dere monteres der kameraer til at holde øje med hændelser på broen. Monte-
ring af overledningerne ventes at ske i december 2020 og januar 2021, så selve
overledninger planlægges til ibrugtagning ultimo februar 2021. Herefter plan-
lægges, at overledningerne skal kunne bruges med midlertidige skilte i form af
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren vil tage initiativ til, at marchvejen på nøgleinfrastruktur så som Storebæltsbroen bliver ryddet hurtigt i tilfælde af ulykker, til transportministeren
2301084_0002.png
Side 2/2
f.eks. skiltevogne eller påkørselsdæmpere, hvis behovet opstår, og politiet i den
enkelte situation godkender det.
Bomme forventes færdigmonteret i juni 2021, og variable skilte monteres lø-
bende i 2021. Fase 1 med overledninger med tilhørende trafikledelse forventes
således at være fuldt implementeret og klar til fuld ibrugtagning inden vindsæ-
sonen 2021. Anlægget vil kunne ibrugtages løbende, efterhånden som det in-
stalleres.
Når overledningerne er i brug, afvikles trafikken som dobbeltrettet trafik på
den ene halvdel af forbindelsen. Her vil den tilladte hastighed være nedsat til
80 km/t, dog 50 km/t i selve overledningen, hvor man skifter fra den ene bane
til den anden. Trafikledelsen/skilte kan også bruges i andre sammenhænge end
i forbindelse med overledninger, blandt andet ved nedsættelse af hastigheden
ved dårligt vejr, varsling af tabt gods, standset køretøj eller ved akut arbejde på
broen.
Med disse tiltag forventer Sund & Bælt, at det vil være muligt langt hurtigere at
afvikle trafikken hensigtsmæssigt efter uheld med fortsat fokus på sikkerhed og
fremkommelighed.
Det er dog væsentligt at understrege, at overledninger ikke vil være brugbare
ved alle hændelser, f.eks. kortvarige, men primært ved længerevarende afbry-
delser. Det vil derfor bero på en konkret vurdering i den relevante situation,
hvorvidt overledning vil være hensigtsmæssig til afvikling af trafikken forsvar-
ligt.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht