TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato 9. december 2020
J. nr. 2020-9126
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. november 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 108:
Vil ministeren tage initiativ til, at marchvejen på nøgleinfrastruktur så som Sto-
rebæltsbroen bliver ryddet hurtigt i tilfælde af ulykker?
Svar:
Det er vigtigt, at der foretages en hurtig oprydning efter uheld, så trafikken kan
afvikles igen. Det skal naturligvis ske i samarbejde mellem myndighederne, der
deltager i håndteringen af uheld. Ud over vejmyndigheden drejer det sig om
politiet, der har den koordinerende indsatsledelse ved uheld, de kommunale
beredskaber og sundhedsberedskabet. Store uheld med især lastbiler er ofte
komplicerede at håndtere. Såfremt der er personskade eller miljøuheld, skal
dette håndteres, ligesom forskellige politimæssige opgaver skal håndteres.
Derudover kræver forskellige situationer forskellige typer af materiel for at
rydde køretøj og last bort fra motorvejens kørespor. Afhængig af hvilken last
der er spredt på motorvejen, skal kørebanen også nogle gange fejes og vaskes
efter fjernelse af lasten for at sikre, at trafikken ikke efterfølgende glider på kø-
rebanen. Afhængig af vejrforhold kan saltning også være nødvendig, før køre-
banen kan lukkes op for trafikken. Endelig er der ikke alle steder plads til at
skubbe køretøjerne ud til siden.
For så vidt angår den faste forbindelse over Storebælt, oplyser Sund & Bælt
Holding A/S følgende:
”Sund & Bælt er i gang med at etablere fire overledninger i flytbare midterauto-
værn. Hertil kommer, at der opsættes bomme og 200 variable tavler jævnt for-
delt på hele strækningen for at understøtte sikker og effektiv trafikafvikling ved
at advisere bilisterne om trafikken og gældende hastighedsrestriktioner. Endvi-
dere monteres der kameraer til at holde øje med hændelser på broen. Monte-
ring af overledningerne ventes at ske i december 2020 og januar 2021, så selve
overledninger planlægges til ibrugtagning ultimo februar 2021. Herefter plan-
lægges, at overledningerne skal kunne bruges med midlertidige skilte i form af