TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato 9. december 2020
J. nr. 2020 - 9080
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. november 2020 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 106:
Kan ministeren med henvisning til ministerens besvarelse af TRU alm. del -
spørgsmål 26 bekræfte, at farvandet på Lolland-siden i Langelandsbæltet er
meget lavvandet, hvilket generer færgedriften, hvorfor det netop er nødvendigt
at få planlagt et fremskudt færgeleje på Lolland-siden, og at udfordringerne
med de omtalte strømforhold netop kan løses ved god og rigtig placering af nyt
fremskudt færgeleje gennem god planlægning?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Sund & Bælt Holding A/S, som har oplyst føl-
gene:
”Sund & Bælt Holding A/S
kan bekræfte, at farvandet op langs Lolland-siden i
Langelandsbæltet er meget lavvandet. Der er i dag timedrift på færgeoverfarten
Spodsbjerg
–
Tårs, og sejltiden er 45 minutter. Det skyldes blandt andet, at fær-
gen skal sejle gennem en ca. 1.800 m lang uddybet sejlrende ind til Tårs Færge-
havn, hvor der er restriktioner på sejlhastigheden af hensyn til de omkringlig-
gende lavvandede områder og Natura 2000-området syd for Tårs og sejlren-
den.
Sund & Bælt blev i 2018 bemyndiget til at forestå analyse af en fremskudt fær-
gehavn ved Tårs. Udgangspunktet for analysen var muligheden for at opnå
halvtimesdrift for færgeoverfarten Spodsbjerg
–
Tårs ved etablering af en frem-
skudt færgehavn ved Tårs, hvor afstanden mellem havnene reduceres til 8,9 km
mole til mole.
Med udgangspunkt i en afstand på 8,9 km fra mole til mole undersøgte Sund &
Bælt beliggenheden for et fremskudt færgeleje
ved Tårs, hvor der til undersø-
gelsen blev udført en modellering og en række simuleringer af strømningsfor-
holdene i området omkring Tårs havn, hvor et fremskudt færgeleje ville skulle
placeres. Undersøgelsen mundede ud i en afsluttende rapport ultimo 2018,
hvor de følgende resultater og vurderinger indgik.