Transportudvalget 2020-21
TRU Alm.del
Offentligt
2272650_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. november 2020
2020- 8059
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. okt. 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 10:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 7/10-20 fra Vejle Kommune ved-
rørende fremkommeligheden på og omkring Vejlefjordbroen, jf. TRU alm. del -
bilag 9?
Svar:
Jeg har forelagt henvendelsen fra Vejle Kommune for Vejdirektoratet og derfra
modtaget følgende kommentarer hertil:
”Vejlefjordbroen
er, som nævnt i henvendelsen, landets mest trafikerede
strækning uden for hovedstadsområdet med en hverdagsdøgntrafik (HDT) i
2019 på 96.700, som er lidt højere end E45 nord for Kolding, Lillebæltsbroen
og Limfjordstunnelen. Strækningerne nord og syd for Vejlefjordbroen, der lige-
som selve broen hører til de ret få 6 sporede motorveje uden for hovedstadsom-
rådet, har HDT på 88-89.000. Trafikken i 2020 er lige som i resten af landet en
del mindre, hvilket især skyldes Corona-krisen.
Strækningen mellem Motorvejskryds (MVK) Skærup og Motorvejskryds (MVK)
Vejle blev udbygget fra 4 til 6 spor frem til efteråret 2013, og trafikken er i peri-
oden 2014-2019 steget med ca. 25%. Belastningsgraden i 2019 er beregnet til
80-95%, som betegnes som
’stor
trængsel’ og altså
ikke ’kritisk
trængsel’, som
anført af Vejle Kommune. Dette fremgår også af Vejdirektoratets udgivelse
’Statsvejnettet 2020’
Vejdirektoratet har på baggrund af gps-registreringer udtrukket rejsehastighe-
der på Vejlefjordbroen og strækningerne nord og syd for i 2019. De gennem-
snitlige rejsehastigheder ligger i intervallet 100-110 km/t, dog kun 90-100 km/t
på selve broen og i en periode om formiddagen på de tilstødende strækninger.
Der forekommer dog dage, hvor rejsehastigheden i perioder er lavere, ned til
40-60 km/t. Disse situationer hænger sandsynligvis sammen med, at der er
sket et færdselsuheld eller en anden hændelse på strækningen.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om kommentar til henvendelse af 7/10-20 fra Vejle Kommune vedrørende fremkonmeligheden på og omkring Vejlefjordbroen, til transportministeren
2272650_0002.png
Vejdirektoratets Trafikcenter har registreret antallet af hændelser inden for en
4- årig periode 2016-2019 mellem frakørsel 61a syd for Vejlefjordbroen og fra-
kørsel 60 nord for Vejlefjordbroen. Hændelserne dækker over uheld, tabt gods,
trafikdræbte dyr, beskadiget vejudstyr og andet. Der er registreret i alt 341
hændelser i perioden fordelt med 71-109 hændelser om året.
Antallet af hændelser søges begrænset ved brug af et opdateret og effektivt ITS-
system. Systemets formål er at informere om hændelser og/eller reducere ha-
stigheden med henblik på at advare trafikanter, så de kan tilpasse deres kørsel
efter forholdene. Hændelsernes alvorlighedsgrad er ikke registreret, herunder i
hvilket omfang de har medført lukning af vejen.
Det er ikke Vejdirektoratets vur-
dering, at Vejlefjordbroen har væsentligt flere hændelser end andre strækninger.
Der er dog en tendens til at broer har lidt flere hændelser som følge af tabt gods,
der er følsomt for tværvind på broen. Uheld, hvor spærringen af kørespor ofte er af
længerevarende karakter, optræder sjældnere på broen end på andre dele af E45.
Side 2/3
Der er i samme periode på den samme strækning i uheldsstatistikken registre-
ret 3 personskadeuheld, 21 materielskadeuheld og 45 ekstrauheld. Fra 2016 til
2019 har den samlede ulykkesfrekvens på Vejlefjordbroen været 0,05 ulykker
pr. mio. kørte km. Det svarer til niveauet på motorveje generelt.
Ifølge VVM-rapporten
for ’Udbygning
af E45, Østjyske Motorvej, Vejle
Skan-
derborg’
forventes trafikken på Vejlefjordbroen frem til 2030 at stige til en
HDT på 112.600 og yderligere til 112.900-113.300, såfremt en eller flere af de
undersøgte etaper af E45 mellem Vejle og Randers udvides til 6 spor. Trafikken
vil i myldretiderne i denne situation uanset evt. udbygning af en etape være
meget tæt på kapacitetsgrænsen, og belastningsgraden vil være steget til
’kritisk
trængsel’.
Vejdirektoratet har også gennemført en VVM-undersøgelse af en ny midtjysk
motorvej mellem Haderslev og Give samt en forundersøgelse mellem Give og
Hobro. Ifølge de gennemførte trafikberegninger vil anlæg af en sydlig midtjysk
motorvej i 2030 aflaste Vejlefjordbroen med 3-5000 køretøjer pr. hverdags-
døgn afhængigt af linjeføring, mens en samlet midtjysk motorvej mellem Ha-
derslev og Hobro vil aflaste den med op til 10.000 køretøjer pr. hverdagsdøgn.
Der vil sandsynligvis gå en længere årrække, før en midtjysk motorvej kan være
anlagt. Trafikken og dermed trængslen på Vejlefjordbroen må forventes at stige
i fremtiden, uanset om der anlægges en midtjysk motorvej eller ej.
En udvidet havnering og en evt. fremtidig Ring 3 nord om Vejle vurderes pri-
mært at ville betjene lokale formål, hvorfor Vejdirektoratet ikke vurderer, at det
er en statsopgave at medvirke i en undersøgelse og evt. gennemførelse af pro-
jekterne.
TRU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om kommentar til henvendelse af 7/10-20 fra Vejle Kommune vedrørende fremkonmeligheden på og omkring Vejlefjordbroen, til transportministeren
2272650_0003.png
Ved trafikafvikling i forbindelse med hændelser på Vejlefjordbroen kan det
være positivt, at en del af Havneruten, hvor den i dag er 2 sporet, udbygges til 4
spor. Der vil dog fortsat være 2 sporede strækninger (herunder Fredericiavej
som er statsvej) og flere signalregulerede kryds på ruten, som vil være bestem-
mende for kapaciteten. Udbygningen af en kortere delstrækning vil derfor ikke
i sig selv medføre en mærkbar forøget kapacitet ved trafikafvikling i forbindelse
med hændelser på Vejlefjordbroen.”
Som tidligere tilkendegivet forventer jeg i løbet af de kommende måneder at
indkalde til forhandlinger om en ny infrastrukturplan. Det vil være naturligt, at
vi i disse drøftelser, udover konkrete projekter, som er klar til gennemførelse,
også drøfter udviklingsbehov i et lidt længere tidsperspektiv, herunder behov
for at igangsætte strategiske analyser på en række områder.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht