TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. november 2020
2020- 8059
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. okt. 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 10:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 7/10-20 fra Vejle Kommune ved-
rørende fremkommeligheden på og omkring Vejlefjordbroen, jf. TRU alm. del -
bilag 9?
Svar:
Jeg har forelagt henvendelsen fra Vejle Kommune for Vejdirektoratet og derfra
modtaget følgende kommentarer hertil:
”Vejlefjordbroen
er, som nævnt i henvendelsen, landets mest trafikerede
strækning uden for hovedstadsområdet med en hverdagsdøgntrafik (HDT) i
2019 på 96.700, som er lidt højere end E45 nord for Kolding, Lillebæltsbroen
og Limfjordstunnelen. Strækningerne nord og syd for Vejlefjordbroen, der lige-
som selve broen hører til de ret få 6 sporede motorveje uden for hovedstadsom-
rådet, har HDT på 88-89.000. Trafikken i 2020 er lige som i resten af landet en
del mindre, hvilket især skyldes Corona-krisen.
Strækningen mellem Motorvejskryds (MVK) Skærup og Motorvejskryds (MVK)
Vejle blev udbygget fra 4 til 6 spor frem til efteråret 2013, og trafikken er i peri-
oden 2014-2019 steget med ca. 25%. Belastningsgraden i 2019 er beregnet til
80-95%, som betegnes som
’stor
trængsel’ og altså
ikke ’kritisk
trængsel’, som
anført af Vejle Kommune. Dette fremgår også af Vejdirektoratets udgivelse
’Statsvejnettet 2020’
Vejdirektoratet har på baggrund af gps-registreringer udtrukket rejsehastighe-
der på Vejlefjordbroen og strækningerne nord og syd for i 2019. De gennem-
snitlige rejsehastigheder ligger i intervallet 100-110 km/t, dog kun 90-100 km/t
på selve broen og i en periode om formiddagen på de tilstødende strækninger.
Der forekommer dog dage, hvor rejsehastigheden i perioder er lavere, ned til
40-60 km/t. Disse situationer hænger sandsynligvis sammen med, at der er
sket et færdselsuheld eller en anden hændelse på strækningen.