Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 25-03-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPCFMA
Sagsnr.: 2105415
Dok. nr.: 1653685
Folketingets Sundhedsudvalg har den 15. marts 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
954 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Juel-Jensen (V).
Spørgsmål nr. 954:
”Specialforretninger
skal ikke afdække grovskåren tobak, men hvad er definitionen på
en specialforretning?”
Svar:
Forbuddet mod synlig anbringelse og fremvisning gælder for tobaksvarer, tobakssur-
rogater, urtebaserede rygeprodukter, elektroniske cigaretter og genopfyldningsbe-
holdere med og uden nikotin. Varer, der er beregnet til at blive benyttet sammen
med disse varer, er ligeledes omfattet af forbuddet.
Der er imidlertid en undtagelse fra udstillingsforbuddet for fysiske butikker, der er
specialiseret i henholdsvis salg af piber, pibetobak og cigarer og salg af elektroniske
cigaretter og genopfyldningsbeholdere med og uden nikotin.
Afgrænsningen af fysiske butikker, der er specialiseret i salg af piber, pibetobak og ci-
garer, svarer til den hidtidige afgrænsning af specialbutikker. Et salgssted anses for at
være specialiseret i salg af piber, pibetobak og cigarer, når stedet fører et bredt ud-
valg heraf. Herudover vil salgsstedet have mulighed for at kunne sælge specialvarer i
øvrigt, der ikke appellerer til børn og unge. Det kan for eksempel være vine og spiri-
tus, kaffe, chokolade samt andre specialiteter. Sælger butikken andre tobaksvarer i
meget begrænset omfang, er disse varer omfattet af forbuddet mod synlig anbrin-
gelse og fremvisning. En almindelig kiosk eller butik med bredere sortiment vil ikke
være at betragte som en specialbutik.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Camilla Friborg Madsen