Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2368922_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 08-04-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: SUMMSB
Sagsnr.: 2105153
Dok. nr.: 1645338
Folketingets Sundhedsudvalg har den 11. marts 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
942 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 942:
”Vil
ministeren redegøre for reglerne om tavshedspligt for sundhedspersonale i for-
bindelse med inddragelse af pårørende til psykisk syge patienter, hvordan fungere
reglerne i praksis, og er reglerne i praksis til hinder for en hensigtsmæssig inddragelse
af pårørende? Hvilke overvejelser gør ministeren sig herom?”
Svar:
Det følger af sundhedslovens § 40, stk. 1, at en patient har krav på, at sundhedsperso-
ner iagttager tavshed om, hvad han/hun under udøvelsen af sit erhverv erfarer eller
får formodning om angående helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger, dog
med en række undtagelser i loven. Reglerne om tavshedspligt gælder og er ens både i
somatikken og i psykiatrien.
Udgangspunktet er, at videregivelse af helbredsoplysninger m.v. fra sundhedspersoner
til pårørende til en habil patient over 18 år kræver samtykke fra patienten.
Det følger således af sundhedslovens § 43, at sundhedspersoner med patientens sam-
tykke kan videregive oplysninger om patientens helbredsforhold og andre fortrolige
oplysninger til sundhedspersoner, myndigheder, organisationer, private personer m.fl.
til andre formål end (patient)behandling.
Der gælder dog visse undtagelser til dette udgangspunkt. Bl.a. følger det af sundheds-
lovens § 43, stk. 2, nr. 1, at videregivelse af de i stk. 1 nævnte oplysninger kan ske uden
patientens samtykke, når det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov,
at oplysningen skal videregives, og oplysningen må antages at have væsentlig betyd-
ning for den modtagende myndigheds sagsbehandling.
Sundhedspersoner kan endvidere videregive oplysninger om en patients helbredsfor-
hold og andre fortrolige oplysninger uden patientens samtykke, når videregivelsen er
nødvendig for berettiget varetagelse af en åbenbar almen interesse eller af væsentlige
hensyn til patienten, sundhedspersonen eller andre, jf. sundhedslovens § 43, stk. 2, nr.
2 de såkaldte ”værdispri gsregel” .
He sy et til ”a dre” ka efter o stæ dighederne
være hensynet til pårørende. En
sundhedsperson vil således i særlige tilfælde kunne videregive oplysninger uden pati-
entens samtykke til pårørende efter den såkaldte værdispringsregel.
Ved vurderingen af, om der foreligger sådanne væsentlige hensyn, der kan berettige
til videregivelse af i øvrigt tavshedsbelagte oplysninger, må der foretages en afvejning
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 942: Spm., om redegørelse for reglerne om tavshedspligt for sundhedspersonale i forbindelse med inddragelse af pårørende til psykisk syge patienter, til sundhedsministeren
2368922_0002.png
i forhold til de hensyn, der begrunder tavshedspligten. Der skal foretages et konkret
skøn, og de hensyn, der taler for videregivelse, skal klart overstige hensynet til pati-
entens ret til fortrolighed.
Det forudsættes endvidere, at sundhedspersonen i almindelighed, medmindre der fo-
religger særlige grunde, forinden en videregivelse finder sted uden patientens sam-
tykke, forsøger at indhente patientens samtykke. Endvidere forudsættes det, at der
ikke sker videregivelse af oplysninger i et videre omfang, end det er påkrævet efter
formålet.
Det bemærkes endvidere, at der gælder særlige regler for varigt inhabile patienter og
for mindreårige.
I vejledning nr. 9494 af 4. juli 2002 om sundhedspersoners tavshedspligt, dialog og
samarbejde med patienters pårørende redegøres for de muligheder og begrænsnin-
ger, der er for dialog og samarbejde mellem sundhedspersoner og patienters pårø-
rende som følge af reglerne om tavshedspligt.
Vejledningen er generel og gælder både for det somatiske og det psykiatriske om-
råde, men når der er tale om indlæggelse og ophold på en psykiatrisk afdeling, kan
særlige forhold gøre sig gældende. Der er derfor flere steder i vejledningen nævnt ek-
sempler, der omhandler sindslidende og deres pårørende.
Vejledningen kan findes her:
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2002/9494
Sundhedsministeriet er ikke bekendt med, at reglerne ikke skulle fungere i praksis el-
ler i praksis er til hinder for en hensigtsmæssig inddragelse af pårørende.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Mie Saabye
Side 2