Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2327552_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 01-02-2021
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPANKH
Sagsnr.: 2015953
Dok. nr.: 1569893
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 26. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 92 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares
af sundhedsministeren.
Spørgsmål nr. 92:
”Hvad
findes på markedet af elektroniske systemer til medicinhåndtering, jf. materi-
ale fra Newlcon Group Denmarks foretræde for udvalget 20/10-20 om digital over-
vågning af medicin på hospitaler og plejehjem (SUU alm. del
bilag 20)?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Lægemiddelstyrelsen og Styrel-
sen for Patientsikkerhed. Lægemiddelstyrelsen oplyser, at de ikke har kenskab til,
hvilke elektroniske systemer, der findes til medicinhåndtering, eller hvilke systemer,
der i dag anvendes på sygehusafdelinger eller behandlende institutioner. Styrelsen
for Patientsikkerhed oplyser også, at de ikke har et overblik over, hvilke elektroniske
systemer til medicinhåndtering, der findes på markedet.
Lægemiddelstyrelsen oplyser følgende:
”Sygehusafdelinger
og behandlende institutioner skal opbevare lægemidler i overens-
stemmelse med bekendtgørelse nr. 1222 af 7/12/2005 om håndtering af lægemidler
på sygehusafdelinger og andre behandlende institutioner (Medicinskabsbekendtgø-
relsen). Medicinopbevaring skal ske i formålstjenlige og aflåste medicinskabe, med
enkelte undtagelser for præparater der ikke behøver at blive opbevaret aflåst. Læge-
midler skal herudover opbevares i de pakninger de er modtaget i, og omhældning må
ikke finde sted.
Det er frit for den enkelte sygehusafdeling eller behandlende institution at indrette
deres medicinskabe indenfor bekendtgørelsens rammer, herunder også anvendelsen
af elektroniske systemer til brug for deres medicinhåndtering. Lægemiddelstyrelsen
har ikke kendskab til, hvilke elektroniske systemer der findes til formålet, eller hvilke
systemer der i dag anvendes på sygehusafdelinger eller behandlende institutioner.
Det er Styrelsen for Patientsikkerhed, der er ressortmyndighed for tilsynet med over-
holdelse af kravene i medicinskabsbekendtgørelsen.”
Styrelsen for Patientsikkerhed oplyser blandt andet følgende:
”Ved tilsy vedrøre de edi i hå dteri g u dersøger Styrelse for Patie tsikkerhed
primært om den rette medicin gives, på rette tidspunkt og til rette person. Ved tilsyn
registreres som udgangspunkt ikke, hvilke elektroniske systemer der anvendes ved
dispensering og administration af medicin, men vi vurderer i det konkrete tilfælde om
metoden ved håndtering af medicin er patientsikker og lever op til gældende lovgiv-
ning.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om, hvad der findes på markedet af elektroniske systemer til medicinhåndtering, til sundheds- og ældreministeren
Styrelsen har således ikke et overblik over, hvilke elektroniske systemer til medicin-
håndtering, der findes på markedet. Styrelsen er dog gennem tilsyn, men også gen-
nem kommunale forespørgsler samt kendskab til forsknings- og innovationsprojekter,
som f.eks. Patient@home, bekendt med forskellige elektroniske løsninger, så som
elektroniske medicinskabe, elektroniske medicinvogne og elektronisk dispensering.
F.eks. anvendes på visse apoteker maskinel dosisdispensering, hvor medicin maski-
nelt pakkes til borgere, der har tilmeldt sig denne metode. Og i nogle kommuner ar-
bejdes med en medicinteknologi, der skal gøre borgerne mere selvhjulpne i forhold til
medicinhåndtering bl.a. ved, at teknologi påminder borgeren om indtagelse af medi-
cin, hvorefter borgeren ved et tryk kvitterer for at få udleveret sin medicin. Styrelsen
kan generelt rådgive i forhold til problematikker ved forespørgsler omkring forskellige
teknologiske løsninger, men styrelsen godkender ikke de specifikke løsninger.
Det følger af sundhedsloven § 3a, at driftsherren er ansvarlig for at organisere be-
handlingsstedet på en sådan måde, at der bl.a. er de nødvendige sikre strukturelle
rammer for, at de autoriserede sundhedspersoner kan varetage deres opgaver i hen-
hold til lovgivningens krav. Bestemmelsen stiller ikke krav til driftsherren om brug af
særligt IT-udstyr, men forpligter driftsherren til at sikre, at de elektroniske systemer,
som benyttes på behandlingsstedet, er indrettet på en sådan måde, at de autorise-
rede sundhedspersoner kan varetage deres opgaver forsvarligt og i henhold til lovgiv-
ningens krav. Driftsherren er desuden forpligtet til at sikre, at personalet på behand-
lingsstedet er tilstrækkeligt instrueret i brug af systemerne. Særligt ved anvendelse af
ny teknologi bør driftsherren løbende følge tæt op på, om der er brug for at tilpasse
teknologien og rammerne omkring brugen af den og kontrollere, at der tages højde
for eve tuelle risi i ved de ye ar ejdsga ge v.”
Jeg kan henholde mig svarene fra hhv. Lægemiddelstyrelsen og Styrelsen for Patient-
sikkerhed.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Anna Katrine Hemmingsen
Side 2