Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
Sundhedsministeriet
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPKNI
Koordineret med:
Sagsnr.: 2102697
Dok. nr.: 1590630
Dato: 26-02-2021
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Tirsdag den 2. marts 2021, Folketinget
Samrådsspørgsmål BC
Ministeren bedes redegøre for, hvilke konsekvenser nedlukningen generelt har
haft for de danske kræftpatienter?
Samrådsspørgsmål BD
Ministeren bedes redegøre for, hvad ministeren vil gøre for de kræftpatienter, som
af den ene eller den anden årsag under coronakrisen ikke har modtaget den
kræftbehandling, de er berettiget til, samt hvad ministeren vil gøre for, at danske
kræftpatienter fremover får den påkrævede behandling, herunder også under den
resterende del af coronakrisen?
Samrådsspørgsmål BE
Vil ministeren sikre, at de kræftpatienter, som ikke har fået den korrekte udredning
og behandling under Coronakrisen, sikres en hurtig behandling fsva. klager og
erstatning?
(Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF), Per Larsen (KF), Martin
Geertsen (V), Lars Boje Mathiesen (NB).)
Samrådsspørgsmål AV
I forlængelse af en række triste sager, hvor en række kræftsyge, men også syge med andre
alvorlige diagnoser som f.eks. hjernehindebetændelse, er blevet nægtet undersøgelse med
henvisning til faren for corona-smitte, bedes ministeren oplyse:
a. Hvad kan ministeren oplyse om patienter, som ikke har fået behandling i tide?
b. Vil ministeren tage initiativ til, at regionerne selv skal være opsøgende og tilbyde
erstatning til de patienter, som har oplevet konsekvenser af manglende udredning og
behandling i tide?
(Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).)
Tak til samrådsspørgerne for at kalde mig i samråd om det
her meget alvorlige og vigtige emne.
Jeg vil besvare spørgsmålene samlet.
***
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 2/3-21 om konsekvenser af manglende udredning og behandling af bl.a. kræftpatienter under coronapandemien, til sundhedsministeren
Vi har at gøre med kræftområdet, som de forskellige
samrådsspørgsmål omhandler, men kræftområdet er jo en del
af akutte og livstruende sygdomme, som sammen med også
hjerteområdet har været højt prioriteret igennem hele
epidemien i Danmark.
Vi har regler om de maksimale ventetider på kræft- og
hjerteområdet. De regler har været gældende hele tiden. De
nationale screeningsprogrammer for kræft har ikke på noget
tidspunkt været underlagt begrænsninger.
COVID-19 har betydet, at vores sygehuse og vores
sygehuspersonale i perioder har været under et stort pres. I
de perioder har der været behov for at frigøre kapacitet og
personale på landets sygehuse til behandling af patienter med
COVID-19.
Af samme årsag har vores regioner haft mulighed for
midlertidigt at se bort fra tidsfrister i reglerne om ret til
hurtig udredning og behandling.
Det er en periode, der
spænder fra den 18. marts 2020 til 1. marts
i år.
Der har været en rådgivning fra Sundhedsstyrelsen til vores
regioner omkring udskydelse af aktivitet, når der har været
behov for det.
Og hvis man læser styrelsens notat om reduktion af
hospitalsaktivitet helt tilbage fra den 13. marts 2020 fremgår
det, og jeg citerer:
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 2/3-21 om konsekvenser af manglende udredning og behandling af bl.a. kræftpatienter under coronapandemien, til sundhedsministeren
2347698_0003.png
”Samlet
set vil det være fornuftigt at prioritere således, at
patienter med sygdomme, hvor der ikke er behov for
behandling af akutte og livstruende tilstande - eller tilstande
hvor forsinket behandling medfører risiko for tab af
førlighed - og hvor det er fagligt forsvarligt at udskyde
behandlingen, ikke behandles under COVID-19 epidemien.
Citat slut.
Så opgaven har altså været for vores myndigheder, for vores
regioner og selvfølgelig også for regeringen netop at holde
smitten på et så lavt niveau som muligt for at prioritere
ressourcerne, så kapaciteten i sygehusvæsenet ikke bliver
løbet over ende.
Jeg tror, at der mange der kan huske den røde og grønne
kurve
og det er præcist opgaven, som den stadig er for os i
det her genåbningsforår og vaccineforår, at holde smitten
under kapacitetsgrænsen. Fordi hvis man overskrider
kapacitetsgrænsen, som jo flere lande har oplevet
det har vi
ikke oplevet i Danmark - så er sundhedsvæsenet der ikke for
nogle. Hverken for COVID-19-patienter eller for andre
patienter med akutte og livstruende sygdomme, herunder
kræftpatienter.
Så når vi har stået med kurven og vist kapacitetsgrænsen, og
arbejdet for at forøge kapaciteten, og også har måtte udskyde
nogle af de planlagte ikke-akutte og ikke-livstruende
behandlinger, så er det netop for at holde sundhedsvæsenet
åbent. Selvfølgelig for COVID-19, men også for andre
akutte og livstruende sygdomme, herunder kræftpakkerne,
screeningsprogrammerne, alt dét som har kørt stadigvæk.
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 2/3-21 om konsekvenser af manglende udredning og behandling af bl.a. kræftpatienter under coronapandemien, til sundhedsministeren
Sundhedsstyrelsen følger de maksimale ventetider tæt, og de
har oplyst til Sundhedsministeriet, at de ikke i 2020 har
modtaget indberetninger om overskridelser af de maksimale
ventetider på kræft og hjerteområdet på grund af
udfordringer relateret til COVID-19.
De har dog oplyst fra styrelsens side , at der i Region
Hovedstaden i januar 2021 har været to overskridelser af de
maksimale ventetider, som er relateret til manglende
operationskapacitet som følge af de høje smittetal med
COVID-19 over jul og nytår
Sundhedsstyrelsen har også oplyst, at styrelsen i hele 2020
ikke
har modtaget flere indberetninger om overskridelse af
de maksimale ventetider fra regionerne end vanligt. Således
modtog Sundhedsstyrelsen 152 indberetninger i 2019 og 141
indberetninger i 2020. Altså på samme niveau.
Vi kan dog se, at der i foråret 2020 var en
utilsigtet
nedgang
i antallet af henvisninger til kræftpakkeforløb. Og det har
også været velbeskrevet af Kræftens Bekæmpelse blandt
andet. Kræftpakkerne fungerede, men man skal jo henvises
dertil, og der var altså i 2020 en utilsigtet nedgang i antallet
af henvisninger.
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 2/3-21 om konsekvenser af manglende udredning og behandling af bl.a. kræftpatienter under coronapandemien, til sundhedsministeren
Tilsvarende kan der konstateres en
utilsigtet
nedgang i
aktiviteten for screening af brystkræft og screening af
livmoderhalskræft. På trods af at de screeningsprogrammer
altså har kørt, så har der været en utilsigtet nedgang i
aktiviteten for screening af brystkræft og screening af
livmoderhalskræft. Altså der er simpelthen nogen, der har
må meldt afbud til disse screeninger.
Dette fremgår af Sundhedsstyrelsens monitoreringsrapporter
om aktivitet i sundhedsvæsenet under COVID-19. De er
løbende blevet offentliggjort og i øvrigt selvfølgelig også
delt med det, som indtil for nylig hed Følgegruppen for
COVID-19, men altså Folketingets partier.
Af den seneste monitoreringsrapport offentliggjort den 18.
februar 2021 fremgår det, at henvisninger til
kræftpakkeforløb nu ligger på et stabilt niveau, der stort set
er sammenligneligt med aktiviteten før COVID-19. Denne
tendens har været uændret siden sommer.
Screening for livmoderhalskræft er øget til et niveau, der er
sammenligneligt med niveauet før COVID-19. For
brystkræftscreening ses fortsat nedsat aktivitet sammenlignet
med før epidemien.
Sundhedsstyrelsen har oplyst til ministeriet, at
aktivitetsfaldet formentlig skyldes en kombination af de
generelle anbefalinger om adfærdsregulering - og en
bekymring i befolkningen for at blive smittet enten hos egen
læge eller på sygehuset. Det er Sundhedsstyrelsen, der har
vurderet det.
Side 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 2/3-21 om konsekvenser af manglende udredning og behandling af bl.a. kræftpatienter under coronapandemien, til sundhedsministeren
Denne aktivitetsnedgang er naturligvis bekymrende. Fordi vi
ved, at tid er en vigtig faktor, når det handler om udredning
og behandling af kræft. Og derfor er det vigtigt, at vi tager
det her alvorligt. Og det gør vores sundhedsmyndigheder
også.
Vi følger derfor også udviklingen tæt og forventer at få tal
for monitorering af pakkeforløb for kræft i 2020 her senere i
marts måned.
Derudover er det en særskilt indsats, at vi kommunikerer til
danskerne, at sundhedsvæsenet er åbent - at man skal
kontakte sin læge, hvis man har symptomer på sygdom
og
selvfølgelig i særdeleshed alvorlig sygdom.
Sundhedsstyrelsen har kørt en kampagne med budskab om:
at sundhedsvæsenet er åbent og klar til at hjælpe
at man skal kontakte sin læge, hvis man føler sig
nedtrykt eller oplever symptomer på sygdom.
at man skal holde fast i sine planlagte behandlinger og
at man stadig kan blive henvist til sygehusbehandling,
hvis lægen vurderer det.
Den kampagnen har blandt andet kørt på tv, sociale medier, i
alle lokalaviser og de fleste store dagblade.
Og jeg vil også gerne her på samrådet sige tak til Kræftens
Bekæmpelse, Danske Patienter, PLO og Danske Regioner,
som har aftalt et samarbejde med Sundhedsministeriet og
Sundhedsstyrelsen om at intensivere kommunikationen og
sprede det her budskab.
Side 6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 2/3-21 om konsekvenser af manglende udredning og behandling af bl.a. kræftpatienter under coronapandemien, til sundhedsministeren
Vi er også fuldt ud bevidst om, at der er patienter
med
ikke-akutte og ikke-livstruende sygdomme - som under
epidemien har måtte vente længere tid end normalt på
behandling. Det er jo en logisk konsekvens desværre. Og det
er naturligvis frustrerende for den enkelte patient at skulle
vente.
Danske Regioner har i februar 2021 oplyst til
Sundhedsministeriet, at langt de fleste patienter, der fik
udskudt deres behandling i foråret, er blevet behandlet nu.
Men der har altså været en udskydelse.
Vi har fra regeringens side tilkendegivet over for vores
regioner, at vi vil sikre de nødvendige ressourcer til afvikling
af den udskudte aktivitet i 2021. Det er også tidligere blevet
aftalt med Danske Regioner, at regionerne inddrager de
private sygehuse i videst mulige omfang til afvikling af
udskudt aktivitet.
Og før jul blev der indgået en fælles forståelse med Dansk
Erhverv, Sundhed Danmark og Danske Regioner om, at de
private sygehuse og klinikker stiller deres kapacitet til
rådighed for det offentlige syghusvæsen og bidrager til, at
patienter kan blive udredt og behandlet så hurtigt som
muligt.
Det er oplyst fra Danske Regioners side i februar 2021til
Sundhedsministeriet, at regionerne i 2020 samlet set har
henvist 127.068 patienter til private sygehuse. Det svarer til
niveauet i 2019 - konkret 97 pct. af antallet af patienter, som
regionernes henviste i 2019. Meget ens med niveauet i 2019.
Side 7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 2/3-21 om konsekvenser af manglende udredning og behandling af bl.a. kræftpatienter under coronapandemien, til sundhedsministeren
Senest er patientrettighederne til hurtig udredning og
behandling som bekendt blevet genindført per 1. marts.
Genindførelsen sender for mig at se også et vigtigt signal til
danskerne om, at sundhedsvæsenet er åbent, og andre
sygdomme end COVID-19 naturligvis er højt prioriteret.
Ikke kun de akutte og livstruende sygdomme, men alle andre
sygdomme man normalt bliver behandlet for.
Under hele epidemien har der været en tæt dialog mellem
Sundhedsstyrelsen og de fem regioner, herunder om
sygehuskapacitet.
Der har løbende været afholdt møder i Sundhedsstyrelsens
såkaldte Task Force for Sygehuskapacitet
blandt andet med
det formål at koordinere kapaciteten på tværs af landet for at
sikre, at alle patienter med kræft og andre livstruende
sygdomme kan få den nødvendige behandling.
Danske Regioner har oplyst til Sundhedsministeriet, at
regionerne under epidemien har samarbejdet på tværs af
landet for at aflaste de regioner, som har været hårdest ramt
af COVID-19. Den overordnede tilgang har været, at Region
Syddanmark aflaster Region Sjælland og Hovedstaden, mens
Region Nordjylland kan aflaste Region Midtjylland, hvis det
bliver nødvendigt.
Danske Regioner har oplyst, at der er blevet flyttet ganske få
kræftpatienter fra Region Sjælland og Region Hovedstaden
til Region Syddanmark. De øvrige regioner har ikke flyttet
behandlinger af kræftpatienter ud af regionen.
Side 8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 2/3-21 om konsekvenser af manglende udredning og behandling af bl.a. kræftpatienter under coronapandemien, til sundhedsministeren
2347698_0009.png
I forhold til kræftscreeninger har Sundhedsstyrelsen
kontaktet alle regioner for at sikre, at de samme
screeningstilbud har været gældende under epidemien som
normalt
og at regionernes procedurer for genindkaldelse af
udeblevne borgere fra screeninger fortsat er gældende.
Sundhedsstyrelsen oplyser, at regionerne har stor
opmærksomhed på området, og at procedurer for
genindkaldelse har været anvendt som vanligt under hele
epidemien. Sundhedsstyrelsen følger udviklingen tæt og er i
løbende dialog med regionerne.
***
[Klage og erstatning]
Der er også stillet spørgsmål til klage- og erstatningsadgang
for patienter under COVID-19.
Når noget går galt i sundhedsvæsenet, har man jo som
bekendt som borger mulighed for at klage
og man har også
mulighed for at søge erstatning. Og det har COVID-19 ikke
ændret på muligheden for.
Behandlingen af klager foregår i Styrelsen for Patientklager
og i Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, for så vidt angår
klager over en sundhedsfaglig udredning eller behandling.
Styrelsen for Patientklager har oplyst til
Sundhedsministeriet, at der i perioden fra marts til november
2020 er modtaget i alt 6.003 nye klagesager. Det
sammenligner man med i samme periode i 2019, altså fra
marts til november, så er det en stigning på 2 procent. Så det
må også siges at være på et rimeligt ensartet niveau.
Side 9
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 2/3-21 om konsekvenser af manglende udredning og behandling af bl.a. kræftpatienter under coronapandemien, til sundhedsministeren
2347698_0010.png
Det er vigtigt, at patienter, der klager, så hurtigt som muligt
kan få behandlet deres sag.
Styrelsen for Patientklager har i samarbejde med
Sundhedsministeriet udarbejdet en handleplan, der
overordnet skitserer målsætningerne i styrelsens arbejde i
perioden 2019-2021.
Den handleplan indebærer blandt andet, at den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid for patientklagesager
forventes nedbragt til 9 måneder fra og med 2022. Den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2020 var 14 måneder
for klagesager og 6,7 måneder for erstatningsankesager.
Alle patienter, som mener, at de har fået en skade af
behandling, manglende behandling eller som følge af et
lægemiddel, kan søge erstatning hos Patienterstatningen.
De oplyser til Sundhedsministeriet, at opgørelsen over
erstatningsansøgninger viser, at der
ikke
er kommet flere
ansøgninger om erstatning i perioden fra 1. marts til 30.
november 2020, når der sammenlignes med antallet af
ansøgninger fra samme periode de seneste fem år.
Patienterstatningen oplyser desuden, at fra midten af marts
2020 og indtil 22. februar 2021 har Patienterstatningen
modtaget 299 erstatningsansøgninger, hvor det af
ansøgningen fremgår, at den mulige skade kan relateres til
COVID-19.
Side 10
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 2/3-21 om konsekvenser af manglende udredning og behandling af bl.a. kræftpatienter under coronapandemien, til sundhedsministeren
Af de erstatningsansøgninger er Patienterstatningen per 22.
februar i gang med at sagsbehandle i alt 172
erstatningssager, hvor patienter mener, at de har fået en
patientskade specifikt på grund af restriktioner i
sundhedsvæsnet.
Indtil videre er 28 sager afgjort, 7 er anerkendt, og 21
erstatningsansøgninger er afvist.
***
[Afslutning]
Her afslutningsvis vil jeg gerne komme lidt ind på de triste
sager, som har været omtalt i pressen, og som også blev
omtalt her i begrundelsen for samrådet, hvor patienter
har oplevet store svigt i sundhedsvæsenet.
Alle os, der læser de historier, bliver berørt dybt, og det gør
jeg selvfølgelig også. Det er trist at læse om patienter, som
ikke hurtigt nok har fået den behandling, de har haft brug
for. Og det er uanset, hvornår det er, men selvfølgelig også
under en epidemi. Patienter, som oplever at blive afvist, når
de henvender sig, er selvfølgelig ikke acceptabelt.
Vores dygtige sundhedspersonale yder hver dag en kæmpe
indsats. Det er ikke for at kritisere dem. Men den høje
kvalitet i behandling skal være der overalt, hver dag og for
alle borgere. Ikke mindst når vi taler om kræftbehandling.
Side 11
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 2/3-21 om konsekvenser af manglende udredning og behandling af bl.a. kræftpatienter under coronapandemien, til sundhedsministeren
Men vi må også sige helt ærligt, at der er ting i
sundhedsvæsenet, der ikke altid fungerer godt nok. Det var
der jo også før epidemien
og det er også tilfældet her
under epidemien. Epidemien har sat sundhedsvæsenet under
et særligt pres.
Det er min og regeringens ambition, at vores sundhedsvæsen
hele tiden skal blive bedre. Så alle borgere og patienter får
den bedst mulige behandling så hurtigt som muligt.
Vi kan jo ikke helt undgå fejl i sundhedsvæsenet. Men vi må
have en fælles ambition at sikre et sundhedsvæsen, hvor der
er mere tid til den enkelte patient. Hvor personalet oplever,
at de bedre kan følge med.
Og hvor vi følger med, når der er ekstraordinært pres år efter
år, får ansat flere medarbejdere og får lavet markante og
varige løft i de dele af sundhedsvæsenet, som i den grad har
behov for det. Det gælder både i somatikken og i psykiatrien.
Det arbejde er slet ikke færdigt
vi kommer til at prioritere
sundhedsvæsenet højt også fremadrettet
blandt andet i en
kommende sundhedsaftale.
Tak for ordet.
Side 12