Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2342492_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. februar 2021
Operativt kontor
Katrine Thorup/Sara
Stensgård
2021-0035-0202
1819416
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål BF-BH
fra Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg stillet den 26. ja-
nuar 2021
Samrådsspørgsmål BF
Ministeren bedes redegøre for, hvor mange ubrugte test Danmark har
haft inden for den seneste uge, den seneste måned og siden Covid-19 kom
til Danmark. Ministeren bedes herunder redegøre for ministeren forkla-
ring på, hvorfor Danmark har haft denne uudnyttede testkapacitet? Mi-
nisteren bedes også forklare, hvordan det kan lade sig gøre, at ca. 70
pct. af kviktestene fra de private leverandører ikke er blevet benyttet, som
det fremgår af Politikens artikel 22/1-21: ”Vrede borgmestre: ”Ministe-
ren har smidt os under bussen””
https://politiken.dk/indland/art8075916/%C2%BBMinisteren-har-
smidt-os-under-bussen% C2%AB
Samrådsspørgsmål BG
Følgende citat fremgår af Politikens artikel 21/1-21: ”Eksperter: Myn-
dighedernes nøl og advarsler mod kviktests har kostet liv”: ””Havde
myndighederne handlet hurtigt og udbredt lyntests i efteråret, kunne vi
med al sandsynlighed have mindsket den store plejehjemsdødelighed
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 889: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 24/2-21 om uudnyttet testkapacitet i Danmark under coronapandemien, til justitsministeren
og de indlæggelser, der belastede sundhedsvæsnet. Nogle siger, at det
ikke er muligt at holde smitten væk fra de ældre, men der er jo ikke gjort
et bare halvhjertet forsøg”, siger Christine Stabell Benn, professor i glo-
bal sundhed ved SDU.” Hvad er ministerens forklaring på, at myndighe-
derne har nølet med kviktest i ældresektoren? https://politiken.dk/ind-
land/art8072336/Myndighedernes-n%C3%B8l-og-advarsler-modkvik-
tests- har-kostet-liv
Samrådsspørgsmål BH
Ministeren har forsøgt at tørre ansvaret om den manglende brug af kvik-
test over på kommunerne, jf. Politikens artikel 22/1-21: ”Vrede borgme-
stre: ”Ministeren har smidt os under bussen”. Til det har Jacob Bunds-
gaard, formand for KL, udtalt til Politiken ”Justitsministeren kommer
med en slet skjult kritik af kommunerne, som ikke er rimelig. Der er borg-
mestre, som kunne tænke sig at bruge endnu større ord, end jeg gør her;
kommuner, der har efterspurgt lyntests og fået at vide, at det var der ikke
kapacitet til” (Artikel i Politiken 21/1-21: ”Eksperter: Myndighedernes
nøl og advarsler mod kviktests har kostet liv”). Kan ministeren bekræfte,
at der har været kommuner, som der har fået af vide, at der ikke har
været ledig kapacitet? Og kan ministeren redegøre for, om det er fortsat
er ministerens synspunkt, at det er kommunerne, og ikke regeringen, som
er skyld i den manglende udnyttelse af testkapaciteten? https://politi-
ken.dk/indland/art8075916/%C2%BBMinisteren-har-smidt-os-under-
bussen% C2%AB https://politiken.dk/indland/art8072336/Myndigheder-
nes-n%C3%B8l-og-advarsler-modkviktests- har-kostet-liv
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Larsen (KF)
Samrådsspørgsmål BF og BG besvares af sundhedsministeren. Justits-
ministeren besvarer samrådsspørgsmål BH.
[Indledning]
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 889: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 24/2-21 om uudnyttet testkapacitet i Danmark under coronapandemien, til justitsministeren
Tak for ordet.
Jeg vil [også] sige tak for samrådsspørgsmålet.
Jeg vil gerne starte med at understrege vigtigheden af vo-
res testindsats, som er et helt centralt redskab for at hin-
dre smittespredning og beskytte sårbare befolknings-
grupper. Derfor har regeringen siden pandemiens begyn-
delse haft fokus på løbende at udbygge den danske test-
kapacitet.
Af samme grund blev den offentlige testkapacitet før jul
suppleret med hurtigtest i form af en meget væsentlig op-
skalering med 100.000 daglige hurtigtest, som vi lige nu
er ved yderligere at opskalere meget kraftigt.
Det er for mig at se essentielt, at der – ud over den store
PCR-kapacitet vi har – også er flere, der bliver hurtigte-
stet. Jeg mener også, at vi skal fortsætte med at få hurtig-
test bredt ud i de rigtige sammenhænge, så vi kan slå flere
smittekæder ned. Hurtigtest kan rigtig meget, fx som
screeningsværktøj. En af betingelserne for forsigtigt at
kunne påbegynde en åbning af samfundet igen vil være,
at danskerne vænner sig til at lade sig teste hyppigt – også
med hurtigtest.
3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 889: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 24/2-21 om uudnyttet testkapacitet i Danmark under coronapandemien, til justitsministeren
Samtidig må vi også sige, at der, særligt i forhold til at
sikre et stort mobilt hurtigtest-set-up, mildt sagt har været
begyndervanskeligheder, som vi er blevet klogere på. Vi
skal derfor have flere teststeder, og vi skal have det mo-
bile til at fungere på en anden måde.
[Bro til sundhedsministerens tale]
[Som sundhedsministeren også har redegjort for, så an-
vendes kapaciteten på hurtigtest langt fra fuldt ud. Det er
ærgerligt. For jo mere vi tester, jo bedre styr har vi på
epidemien. Så der er kontinuerligt et behov for, at alle
involverede myndigheder, kommuner, regioner og pri-
vate leverandører har fokus på at udnytte testkapaciteten
bedst muligt. Og det gør vi bedst ved at gøre test så let
tilgængeligt for danskerne som muligt. Det er helt over-
ordnet min oplevelse, at alle involverede parter gør alt,
hvad de kan for at sikre dette i den helt ekstraordinær si-
tuation, vi står i.
Med de ord vil jeg nu vende mig mod selve spørgsmå-
lene.]
[Om kommunerne har fået at vide, at der ikke var le-
dig kapacitet og skylden for manglende udnyttelse af
kapaciteten]
4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 889: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 24/2-21 om uudnyttet testkapacitet i Danmark under coronapandemien, til justitsministeren
Vi oplevede op til jul en meget stor efterspørgsel på test.
Derfor indgik regionerne i december en aftale om
100.000 daglige hurtigtest fra private leverandører. Hur-
tigtestindsatsen var i alt overvejende grad baseret på en
lang række faste hurtigteststationer rundt om i landet.
Dette supplerede vores allerede veludbyggede offentlige
PCR-testkapacitet.
I dagene op til jul blev den hurtigtestkapacitet i høj grad
udnyttet, fx inde i Parken og mange andre steder i landet,
og mange danskere blev hurtigtestet. Efter jul og nytår
faldt efterspørgslen på test, og dermed også danskernes
brug af de faste hurtigteststationer, markant. Parken var
ikke længere så let at fylde op. Samtidig begyndte nye
virusvarianter at spredes i samfundet.
I lyset af, at efterspørgslen efter jul ændrede sig blev der
på tværs af myndigheder og leverandører allerede i star-
ten af januar set på, om mere af hurtigtestkapaciteten fra
de private leverandører kunne blive mere mobil, så den
kunne anvendes mere opsøgende. Med den viden, vi
havde på det tidspunkt, virkede de mobile enheder som
den rigtige løsning i forhold til at få testet mere.
Hurtigtestleverandørerne meldte i begyndelsen af det nye
år både i pressen og til møder, hvor bl.a. Kommunernes
5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 889: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 24/2-21 om uudnyttet testkapacitet i Danmark under coronapandemien, til justitsministeren
Landsforening også deltog, at de havde masser af uud-
nyttet kapacitet både i deres faste teststationer og de mo-
bile enheder – ja faktisk, at de kunne gøre endnu mere af
hurtigtestkapaciteten mobil, hvis der var behov for det.
Et af flere nedslagspunkter er fx en artikel fra Politiken
af 4. januar, hvor Falck, som var én af flere leverandører
på daværende tidpunkt, bl.a. udtaler, og jeg citerer:
”Vi kan i vores aftale med regionerne levere 10-20 pro-
cent gennem mobile testenheder. I dag bliver den kapa-
citet ikke udnyttet til fulde”.
Jeg ved også, at Falck i starten af januar gjorde Kommu-
nernes Landsforening opmærksom på, at Falck havde en
betydelig mobil hurtigtestkapacitet.
Som tiden gik, kom der flere meldinger i samme retning.
Det følte jeg mig på et tidspunkt nødsaget til at reagere
på, fordi det helt åbenlyst ikke var holdbart, at der var så
meget ledig kapacitet, som ikke blev udnyttet.
Da jeg gik ud den 20. januar og opfordrede kommunerne
til at gå i gang med at sikre hurtigtest derude, så var det
på den baggrund:
6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 889: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 24/2-21 om uudnyttet testkapacitet i Danmark under coronapandemien, til justitsministeren
At jeg på den ene side hørte meldingerne om, at leveran-
dørerne ikke havde nok at bestille – heller ikke i forhold
til de mobile hurtigtest – og på den anden side at hurtig-
testningen ikke var i gang ude på de institutioner, hvor
testene kunne gøre en reel forskel. Og oveni dette hørte
jeg bl.a. fra BUPL, at pædagogerne var bekymrede for at
blive smittet og gerne ville testes på arbejdet.
Den opfordring til at gå i gang med at bruge de mobile
hurtigtest, synes jeg var rigtig at give dengang. Og det
synes jeg fortsat i dag.
Er der så en mere nuanceret virkelighed? Ja, selvfølgelig
er der det.
Der er ingen tvivl om, at der sideløbende foregik en – i
hvert fald retrospektivt – for langvarig dialog mellem
bl.a. staten og Kommunernes Landsforening om præcis
hvilke grupper, der skulle hurtigtestes, og de konkrete
rammer for det.
Dialogen og afstemningen af forventninger mellem alle
de involverede parter kunne have været bedre og hurti-
gere.
7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 889: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 24/2-21 om uudnyttet testkapacitet i Danmark under coronapandemien, til justitsministeren
Det gælder både for staten, kommunerne, regionerne og
leverandørerne. Det tror jeg, alle erkender, og tager ved
lære af. Jeg vil tillade mig at minde om, at der også i
denne sammenhæng var tale om en helt ny og kæmpe-
mæssig opgave, hvor vejen blev asfalteret, mens vi kørte.
Alle de forskellige organisatoriske dele af det danske
samfund skulle lynhurtigt håndtere en ny og stor logistisk
opgave og derfor trække på samme hammel.
Det er også derfor, at det for mig blev klart, at vi hurtigst
muligt måtte få alle parter til at tale sammen – stat, regio-
ner, kommuner og de private leverandører. Det var bl.a.
derfor, at jeg – sammen med sundhedsministeren og so-
cialministeren – tog initiativ til et fælles møde med kom-
munerne.
Pressemeddelelsen og mødet med borgmestrene blev af
nogen tolket som en kritik af kommunerne.
Jeg synes ikke, at det er er en fair udlægning af, hvad der
rent faktisk blev sagt.
Lad mig citere fra pressemeddelelsen:
”Vi står i en
utilfredsstillende situation,
hvor de private
leverandører på den ene side siger, at der er masser af
8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 889: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 24/2-21 om uudnyttet testkapacitet i Danmark under coronapandemien, til justitsministeren
ledig mobil testkapacitet, og medarbejdere i vores dagin-
stitutioner og plejehjem på den anden side har et velbe-
grundet ønske om at blive testet.”
Helt ærligt har jeg svært ved at forstå, at nogen kan være
uenig i det synspunkt. For det var da en utilfredsstillende
situation!
Jeg sagde derudover:
”Jeg vil derfor gerne komme med
en kraftig opfordring
til kommunerne om at gøre brug af den løsning og hur-
tigst muligt at få de mobile testenheder ud.
Vi kan ikke
ramme alle daginstitutioner eller alle plejecentre i Dan-
mark, men der er ledig testkapacitet. Det er gratis – det
er bare om at komme i gang.”
Det var sådan, at nogle af ordene faldt i den pressemed-
delelse, som Justitsministeriet sendte ud den 20. januar
2021.
Jeg har så noteret mig, at nogle kommuner efter borg-
mestermødet via pressen og igennem Kommunernes
Landsforening oplyste, at de havde fået indtryk af, at der
var kapacitetsmangel og i nogle tilfælde havde fået af-
slag på konkrete anmodninger om mobile enheder.
9
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 889: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 24/2-21 om uudnyttet testkapacitet i Danmark under coronapandemien, til justitsministeren
Hvad de enkelte kommuner præcist har fået at vide og
ikke fået at vide, når de har henvendt sig til leverandø-
rerne i de respektive kommuner, Kommunernes Lands-
forening eller andre, kan jeg af gode grunde ikke rede-
gøre nærmere for.
Det, som derimod har været tydeligt for mig hele vejen i
gennem – det gælder på borgmestermødet og de andre
møder, som mit ministerium har haft med både statslige
myndigheder, kommuner, regioner og leverandører – er,
at alle har delt den samme målsætning: At få brugt den
nye testkapacitet til at standse coronaens spredning i
samfundet.
Samtidig må vi dog også konstatere, at det var en stor og
vanskelig opgave at sikre det i praksis – også selvom øn-
sket var der.
Vi har alle sammen lært noget undervejs, og vi har brugt
de erfaringer konstruktivt. En vigtig ting var, at vi i slut-
ningen af januar blev enige med Kommunernes Lands-
forening og Danske Regioner om en prioritering af den
mobile hurtigtestkapacitet, som løbende bliver opdateret,
10
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 889: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 24/2-21 om uudnyttet testkapacitet i Danmark under coronapandemien, til justitsministeren
og en klar fordeling af roller og ansvar. Det har givet os
et mere tydeligt
fælles
grundlag at stå på.
Landskabet for test og hvordan disse gøres lettest tilgæn-
gelige for danskerne ændrer sig hele tiden. Der er og vil
være mange aktører, når det kommer til udrulning af hur-
tigtestindsatsen. Og vi vil givetvis hele tiden møde nye
udfordringer. Udskiftningen af en af de største hurtigtest-
leverandører og udrulning af en helt ny model for test på
skoler er gode eksempler på udviklingen bare inden for
de sidste uger.
Hvor står vi så nu? Hvad gør vi fremadrettet?
Vi har netop fra regeringens side – sammen med regio-
nerne og KL – meldt en meget ambitiøs teststrategi ud.
Strategien har et klart mål: At bruge hurtigtests til at un-
derstøtte en gradvis genåbning af samfundet.
En af betingelserne for at kunne påbegynde en forsigtig
genåbning af samfundet vil nemlig være, at danskerne
vænner sig til at lade sig teste mere.
11
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 889: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 24/2-21 om uudnyttet testkapacitet i Danmark under coronapandemien, til justitsministeren
Derfor har vi igangsat en massiv øvelse for at ud-
rulle hurtigtest bredt i samfundet, som grundlæggende
følger tre spor:
For det første er vi gået i gang med at etablere et fintma-
sket net af faste teststeder i hele landet, så det bliver let-
tere for alle danskere at blive hurtigtestet. Jeg vil nødigt
sætte tal på, men mit bud er, at vi taler om flere hundrede
i tillæg til de kendte PCR-steder. De kan ligge alle mulige
steder. Det kunne fx være på biblioteker eller ved store
indkøbscentre.
For det andet arbejder vi også på en decentral model for
test på alle uddannelsesinstitutioner, så elever, stude-
rende, lærere og undervisere kan testes lokalt på den en-
kelte uddannelsesinstitution. Her bygger vi på erfaringer,
vi har gjort os i forbindelse med udrulning af tests for
lærere i 0.-4. klasse.
Vi kommer også til at fastholde en mobil hurtigtestkapa-
citet, men den bliver anderledes målrettet. Bl.a. belært af
de erfaringer, vi har gjort os i januar, tror vi ikke længere
på, at det kommer til fungere med små mobile enheder,
som kører ud på hver enkelt lille institution.
12
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 889: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 24/2-21 om uudnyttet testkapacitet i Danmark under coronapandemien, til justitsministeren
Ryggraden i hurtigtestindsatsen skal i stedet være de fa-
ste teststeder tæt på, som kan bruges af alle. Af Pædago-
ger, fysioterapeuter eller frisører. Og den decentrale ka-
pacitet ude på de enkelte uddannelsesinstitutioner. Lo-
gikken i strategien er, at få bragt testmulighederne så tæt
på danskernes hverdag som muligt, for at gøre det så
nemt som muligt at blive testet.
Den mobile testkapacitet skal målrettes steder og grup-
per, når der opstår et særligt behov. Det kan f.eks. ske
ved at etablere ”pop-up”-teststationer i områder, hvor der
er særlig smittespredning og behov for screening af be-
boerne, som vi har set det i bl.a. Ishøj og Kolding.
Det bliver en kæmpestor logistisk opgave at få alt dette
til at virke. Men jeg er faktisk – på trods af de udfordrin-
ger, vi har oplevet, og som jeg har fortalt om i dag – op-
timistisk i forhold til at få det op at stå. Ikke fra den ene
dag til den anden. Men vi arbejder så hurtigt, som vi
overhovedet kan.
Den optimisme bygger jeg ikke mindst på, at vi over tid
har fået etableret et virkelig godt og konstruktivt samar-
bejde mellem alle aktørerne på områder. Det gælder de
statslige myndigheder, regionerne, kommunerne og de
private leverandører.
13
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 889: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 24/2-21 om uudnyttet testkapacitet i Danmark under coronapandemien, til justitsministeren
Det er et samarbejde, som foregår dagligt og med dialog
på forskellige niveauer, hvor alle er konstruktive. Så sent
som i mandags havde jeg møde med alle borgmestrene.
Og ja, det er er stor og kompleks opgave. Og ja, der er
mange involveret. Og ja, vi kommer til at møde flere ud-
fordringer. Men hvis vi arbejder sammen, så skal vi nok
kunne løse dem.
Og vi har ikke råd til at lade være. For vi skal have sam-
fundet genåbnet hurtigst muligt. Og det kræver, at vi lyk-
kes.
14