Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2345903_0001.png
Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. marts 2021
Formueretskontoret
Julie Biel Johnsen
2021-0030-5611
1845923
Besvarelse af spørgsmål nr. 777 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds-
og Ældreudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 777 (Alm. del), som Folketin-
gets Sundheds- og Ældreudvalg har stillet til justitsministeren den 5. februar
2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Nick Hækkerup
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 777: Spm., om eksempelvis håndværks- og servicevirksomheder eller andre må opkræve såkaldte hygiejnetillæg af deres kunder med henvisning til covid-19-situationen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 777 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds- og Ældreud-
valg:
”Vil ministeren oplyse, om eksempelvis håndværks-
og service-
virksomheder eller andre må opkræve såkaldte hygiejnetillæg af
deres kunder med henvisning til covid-19-situationen?”
Svar:
Ved aftaleindgåelse er udgangspunktet i dansk ret, at parterne har aftalefri-
hed. Det betyder, at parterne kan aftale, hvad de vil, medmindre aftalen stri-
der mod ufravigelige regler.
Det kan således som udgangspunkt gyldigt aftales, at håndværks- og ser-
vicevirksomheder opkræver et hygiejnetillæg, såfremt der er enighed
herom. Hvis en kunde ikke er villig til at betale et sådant tillæg og dermed
ikke accepterer virksomhedens betingelser for aftaleindgåelse, vil konse-
kvensen være, at der ikke indgås en aftale.
Det gælder imidlertid også, at en aftale kan ændres eller tilsidesættes helt
eller delvist, hvis det vil være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde
at gøre den gældende. Dette gælder også ved forbrugeraftaler.
Et aftalevilkår, der ikke er individuelt forhandlet anses for at være urimeligt,
hvis det bevirker en betydelig skævhed i parternes rettigheder og forpligtel-
ser ifølge aftalen til skade for forbrugeren. Et eksempel på et sådant urime-
ligt aftalevilkår er, hvis forbrugeren er bundet af et accepteret aftalevilkår,
som forbrugeren rent faktisk ikke har haft mulighed for at stifte bekendtskab
med inden aftalens indgåelse.
Det vil således afhænge af en konkret vurdering af den enkelte aftale, hvor-
vidt det er rimeligt eller urimeligt at gøre et aftalevilkår om f.eks. hygiejne-
tillæg gældende. Som beskrevet skal der imidlertid som udgangspunkt være
en betydelig forskel mellem kontraktsparterne, idet hensigten med tilside-
sættelse af urimelige aftalevilkår er, at den overlegne part i et kontraktsfor-
hold ikke skal kunne misbruge sin stilling til at skaffe sig fordele, der ensi-
digt tjener dennes interesser.
Side 2/2