Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 30-03-2021
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCSP
Sagsnr.: 2102791
Dok. nr.: 1659558
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 3. februar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 755 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 755:
”Vil
ministeren svare fyldestgørende på spørgsmål 507?
https://
.ft.dk/sa li g/
/al del/suu/sp /
/s ar/
Svar:
./.
Der blev i SUU alm. del - spm. 507 spurgt ind til, hvordan det sikres, at kommunerne
registrerer bekymringshenvendelser lokalt, så det sikres, at der bliver handlet på
disse henvendelser.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Social- og Ældreministeriet, der
oplyser følgende:
”I forhold til spørgs ålet o registreri g af og opfølg i g på beky ri gshe e del-
ser lokalt henvises til svar på SUU alm. del spørgsmål 507 og spørgsmål 819. Det be-
mærkes, at KL i deres bidrag til svarene oplyser, at alle skriftlige henvendelser sendt
til forvaltning eller politisk niveau journaliseres, og som udgangspunkt besvares skrift-
ligt.
KL oplyser også, at klager og bekymringshenvendelser som udgangspunkt forsøges
løst ved dialog, og at flere kommuner har udtrykt at have praksis for at invitere bor-
gerne og evt. relevante pårørende ind til et dialogmøde, hvor problemstillingen drøf-
tes, og der forsøges at finde en fælles forståelse. Hvis klagen eller bekymringshenven-
delsen er sendt direkte til forvaltningen eller det politiske niveau, vil driftsenheden,
som klagen eller bekymringshenvendelsen omhandler, blive hørt.
KL oplyser, at alt efter hvad opfølgningen på en given klage eller bekymringshenven-
delse har vist, foretages en vurdering af, hvilke handlinger og tiltag, der evt. bør
igangsættes for at imødekomme problemstillingen.
For regeringen er det helt afgørende, at der lokalt i kommunerne løbende reageres
og følges op på bekymringshenvendelser om forhold i ældreplejen.
Kommunerne har ansvaret for ældreplejen herunder pligt til at føre tilsyn med, hvor-
dan opgaverne i ældreplejen løses, herunder både indholdet af tilbuddene og den
måde, opgaverne udføres på. Kommunalbestyrelsen skal som led i tilsynsforpligtelsen
hvert år foretage mindst ét uanmeldt tilsynsbesøg på plejehjem m.v.
/
.pdf”