Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2344921_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 02-03-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPCFMA
Sagsnr.: 2102685
Dok. nr.: 1593416
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. februar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 748 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 748:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvorvidt staten vil være erstatningspligtig, såfremt
landets kiosker, dagligvarebutikker, onlinebutikker og specialbutikker foretager ind-
gribende (omkostningsbebyrdende og konkurrencepåvirkende) indretningen af deres
butik eller hjemmeside og oplysningslister på baggrund af det foreliggende udkast til
bekendtgørelse om forbud mod synlig anbringelse og fremvisning m.v. af tobaksva-
rer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter, hvis denne bekendtgørelser ef-
terfølgende ændres eller bekendtgørelsens forventede ikrafttræden rykkes?”
Svar:
I forhold til regulering vedrørende erhvervslivet, bemærkes det, at de erhvervsøkono-
miske konsekvenser skal vurderes med henblik på, at væsentlige konsekvenser kvan-
tificeres efter anvisningerne
i Erhvervsstyrelse s ”Vejled i g o erhvervsøko o iske
ko sekve svurderi ger”. Der er ikke i dbygget e ko pe satio sord i g i de e op-
gørelse.
Erhvervsstyrelsen har i forbindelse med høring over bekendtgørelser om forbud mod
synlig anbringelse og fremvisning m.v. af elektroniske cigaretter m.v., tobaksvarer, to-
bakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter vurderet, at de administrative om-
kostninger ved forslaget udgør under 4 mio. kr. Herudover har ministeriet vurderet,
at de øvrige efterlevelseskonsekvenser udgør under 10 mio. kr.
Herudover kan bemærkes, at bestemmelserne i bekendtgørelse om forbud mod syn-
lig anbringelse og fremvisning m.v. af tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede
rygeprodukter er udarbejdet med henblik på at sikre størst mulig metodefrihed, så
det ikke er forbundet med unødige byrder for erhvervslivet
men med det sundheds-
mæssige formål med den politiske aftale om en national handleplan mod børn og un-
ges rygning i fokus. For at minimere de økonomiske konsekvenser for salgsstederne
stilles der ikke krav om én specifik metode til at skjule varerne for potentielle købere.
Således vil det være op til det enkelte salgssted at bestemme, hvordan udstillingsfor-
buddet skal efterkommes og varerne skjules.
Henset til denne metodefrihed forventes eventuelle fremadrettede ændringer af be-
kendtgørelsen derfor også at have begrænsede konsekvenser for erhvervslivet. Sam-
tidig vurderes det hensigtsmæssigt, at den nærmere regulering i bekendtgørelsen er
kendt og gældende fra lovens ikrafttræden, da der ved en senere udstedelse af be-
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 748: Spm. om, hvorvidt staten vil være erstatningspligtig, såfremt landets kiosker, dagligvarebutikker, onlinebutikker og specialbutikker foretager indgribende indretningen af deres butik eller hjemmeside og oplysningslister på baggrund af det foreliggende udkast til bekendtgørelse om forbud mod synlig anbringelse og fremvisning m.v. af tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter, hvis denne bekendtgørelser efterfølgende ændres eller bekendtgørelsens forventede ikrafttræden rykkes, til sundhedsministeren
kendtgørelsen vil være ny regulering for aktørerne at forholde sig til både i forbin-
delse med udstillingsforbuddets ikrafttræden efter loven den 1. april 2021 og efter-
følgende med bekendtgørelsen.
Afslutningsvis kan det mere generelt oplyses, at for så vidt angår indgreb, der har ka-
rakter af ekspropriation, vil den berørte ejer have ret til fuldstændig erstatning, jf.
grundlovens § 73, stk. 1, 3. pkt.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Camilla Friborg Madsen
Side 2