Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2344919_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 02-03-2021
Enhed: FOPS
Sagsbeh.: DEPCFMA
Sagsnr.: 2102685
Dok. nr.: 1592823
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 2. februar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 747 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 747:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvordan det kan lade sig gøre, at forbud mod synlig
anbringelse og fremvisning af tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede ryge-
produkter kan træde i kraft 1. april 2021, når standstill-perioden i EU for bekendtgø-
relsen først udløber 1. april 2021, samt hvorledes dette er i overensstemmelse med
Justitsministeriets Lovkvalitetsvejledningen for erhvervsrettet regulering herunder 4-
ugers-kravet?
Begrundelse: Forbud mod synlig anbringelse og fremvisning af tobaksvarer, tobaks-
surrogater og urtebaserede rygeprodukter træder jf. tobaksloven i kraft d. 1. april
2021 og medfører omfattende ændringer for indretningen af henholdsvis butikker og
hjemmesider,
der sælger disse produkter. EU’s standstill-periode
for bekendtgørelsen
udløber først d. 1. april 2021, hvoraf bekendtgørelsen først kan udstedes d. 2. april
2021. Frem til denne dato kan der komme indsigelser fra andre EU-medlemsstater,
der kan medføre, at bekendtgørelsen skal revideres. Det betyder, at forhandlere først
kan få kendskab til de endelige, udstedte regler, som de skal efterleve, på den dato,
hvor reglerne træder i kraft.
Svar:
Hvad angår
stand still-perioden
har EU-Kommissionen genberegnet varigheden heraf
og har i den forbindelse konkluderet, at perioden udløber d. 31. marts 2021 og ikke d.
1. april 2021, som oprindeligt udmeldt. Heraf følger, at bekendtgørelsen om forbud
mod synlig anbringelse og fremvisning m.v. af tobaksvarer, tobakssurrogater og urte-
baserede rygeprodukter kan udstedes og træde i kraft d. 1. april 2021, d.v.s. samtidig
med lovens bestemmelse om udstillingsforbud.
Det kan bekræftes, at lovgivning, som har direkte konsekvenser for erhvervslivet,
som udgangspunkt bør træde i kraft enten den 1. januar eller den 1. juli. Sundhedsmi-
nisteriet har dog ved fremsættelse af lovforslaget besluttet at afvige fra dette ud-
gangspunkt, idet lovgivningens formål er at forebygge og stoppe børn og unges ryg-
ning, og dermed i sidste ende at redde liv.
Der var oprindeligt lagt op til, at den erhvervsrettede regulering, heriblandt bestem-
melserne om synlig anbringelse og fremvisning, skulle træde i kraft den 1. januar
2021. Forløbet blev imidlertid udskudt bl.a. grundet den helt ekstraordinære situa-
tion med COVID-19. Med udskydelsen har det været nødvendigt at rykke ikrafttræ-
delsesdatoerne tilsvarende. Med en ikrafttrædelsesdato d. 1. april 2021 sikres det, at
tiltagene i den nationale handleplan ikke udskydes mere end højst nødvendigt.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 747: Spm. om, hvordan det kan lade sig gøre, at forbud mod synlig anbringelse og fremvisning af tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter kan træde i kraft 1/4-21, når standstill-perioden i EU for bekendtgørelsen først udløber 1/4-21, til sundhedsministeren
Det vurderes hensigtsmæssigt, at de nærmere regler, der fastsættes i bekendtgørel-
sen, er kendt og gældende fra udstillingsforbuddets ikrafttræden. Ministeriet har der-
for den 21. januar 2021 sendt bekendtgørelse om forbud mod synlig anbringelse og
fremvisning af tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter ud til
høringsparterne og relevante brancheorganisationer. Af følgebrevet fremgik, at be-
kendtgørelsen først kan udstedes efter ophøret af
stand still-perioden,
men at be-
kendtgørelsen vil blive udstedt i den form, som den var fremsendt i. De relevante par-
ter er således i god tid før bekendtgørelsens ikrafttrædelsesdato blevet orienteret om
bestemmelserne og er derved blevet givet mulighed for at indrette sig på de nye
krav.
Som nævnt vil bekendtgørelsen blive udstedt i den form, som allerede er kendt.
Dette skal ses i lyset af, at såvel loven som bekendtgørelsen har været i høring og no-
tificeret til EU, og der er taget stilling til de fremsatte bemærkninger. Såfremt Dan-
mark skulle modtage yderligere bemærkninger fra andre EU-medlemsstater frem til
d. 31. marts 2021, hvor
stand still-perioden
ophører, vil disse blive vurderet konkret,
herunder i lyset af hensynet til forudsigelighed i reguleringen. Der kan ikke fremsen-
des udførlige udtalelser i den forlængede
stand still-periode,
og dermed kan
stand
still-perioden
som udgangspunkt ikke forlænges yderligere.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Camilla Friborg Madsen
Side 2