Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
Meddelelse 116
Kommissionens meddelelse - TRIS/(2020) 04793
Direktiv (EU) 2015/1535
Oversættelse af meddelelsen 115
Notifikation: 2020/0608/DK
Videresendelse af en udførlig udtalelse fra en medlemsstat (Portugal) (artikel 6, stk. 2, 2. led, i direktiv (EU)
2015/1535). Denne udførlige udtalelse forlænger status quo-fristen til 01-04-2021.
Comunicado detallado -
Pod o é yj dře í
- Udförlig udtalelse - Ausführlichen Stellungnahme -
Üksikasjalik arvamus -
Ε ε ισ α ω έ η γ ώ η
- Detailed opinion - Avis circonstancié - Parere
circostanziado -
Detalizēts atzi u s
-
Detali uo o ė
- Részletes vélemény - Opinjoni dettaljata - Uitvoerig
gemotiveerde mening -
Opi ia sz zegóło a
- Parecer circunstanciado - Podrobn�½ úsudok - Podrobno
mnenje - Yksityiskohtainen lausunto - Detaljerat yttrande -
Под о �½о т �½ов е
- Aviz detaliat - Aviz
detaliat.
Amplia el plazo del estatu quo hasta 01-04-2021. -
P odlužuje lhůtu p o st ají í sta až do
-04-2021. -
Fristen for status quo forlänges til 01-04-2021. - Die Laufzeit des Status quo wird verlängert bis 01-04-2021.
- Praeguse olukorra tähtaega pikendatakse kuni 01-04-2021. -
Πα α εί ει η
οθεσ ία ο status uo
έχ ι η
-04-2021. - Extends the time limit of the status quo until 01-04-2021. - Prolonge le délai de
statu quo jusqu'au 01-04-2021. - Proroga il termine dello status quo fino al 01-04-2021. -
Paga i a status
uo laika pe iodu līdz
-04-2021. -
P atęsia status uo laiko li itą iki
-04-2021. - Meghosszabbítja a
korábbi állapot határidejét 01-04-2021-ig. - Jestendi t-te
i u ta’ l-istatus
quo sa 01-04-2021. - De status-
quo-periode wordt verlengd tot 01-04-2021. -
P zedłuże ie status uo do
-04-2021. - Prolonga o prazo
do statu quo ate 01-04-2021. -
Časo �½ li it o e t l eho sta u sa p edĺži až do
-04-2021. -
Podaljša ok
nespremenjenega stanja do 01-04-2021. - Jatkaa status quo määräaikaa 01-04-2021 asti - Förlänger tiden
för status quo fram till: 01-04-2021 -
Уд лж в �½е �½ к
�½ я ок �½ т туквото до
-04-2021 -
P elu geşte te e ul status uo-ului p ă la
-04-2021.
Die Kommission hat diese ausführliche Stellungnahme am 30-12-2020 empfangen.
The Commission received this detailed opinion on the 30-12-2020.
La Commission a reçu cet avis circonstancié le 30-12-2020.
********************
null
null
********************
(MSG: 202004793.DA)
1.
MSG 116 IND 2020 0608 DK DA
2.
3A.
Portugal
Ministério da Economia
Instituto Português da Qualidade, I.P.
Rua António Gião, 2
2829-513 Caparica
Telefone: + 351 21 294 81 00
Fax: + 351 21 294 82 23
01-04-2021 30-12-2020 COM 6.2(2)
01-04-2021
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 746: Spm. om oversendelse af kommentarer fra EU-Kommissionen om tobaksvarer, som netop har været notificeret i EU, til sundhedsministeren
E-mail: [email protected]
Site: www.ipq.pt
3B.
Ministério da Economia
Direção-Geral das Atividades Económicas
Av. Visconde de Valmor, 72
1069-041 Lisboa
Tel: +351 21 791 91 00
Fax: +351 21 791 92 95
Site: http://www.dgae.min-economia.pt
2020/0608/DK - S00S
Artikel 6, stk. 2, andet led, i direktiv (EU) 2015/1535
Udførlig udtalelse, der skal afgives i forbindelse med notifikation 2020/608/DK (Danmark) af
30. september 2020 vedrørende udkastet til bekendtgørelse om forbud mod synlig anbringelse og
fremvisning m.v. af tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter, som Danmarks
regering har indgivet til Europa-Kommissionen via TRIS-databasen.
Efter indgivelsen af notifikationen af udkastet til bekendtgørelse om forbud mod synlig anbringelse
og fremvisning m.v. af tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter fra Danmarks
regering til Europa-Kommissionen giver Portugal med denne udførlige udtalelse udtryk for sine
bekymringer med hensyn til denne foranstaltnings indvirkninger på det interne markeds
tilfredsstillende funktion.
1) Forbud mod synlig anbringelse og fremvisning af tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede
rygeprodukter på salgssteder
1.1 - Forbuddet mod synlig anbringelse og fremvisning af tobaksvarer, tobakssurrogater og
urtebaserede rygeprodukter på salgssteder og princippet om fri bevægelighed for varer.
På samme vis som i forbindelse med Portugals tidligere holdninger med hensyn til dette gentager
Portugal, med henblik på overholdelse af artikel 34 i TEUF, at medlemsstaterne, der vedtager
lovgivning, der er i strid med princippet om fri bevægelighed for varer - et af EU's grundlæggende
principper/søjler - dvs. skaber hindringer for samhandelen mellem medlemsstater, skal
dokumentere, at deres lovgivning respekterer proportionalitetsprincippet.
I denne henseende skal medlemsstater, der vedtager foranstaltninger, der skaber hindringer for
samhandelen mellem medlemsstater, bevise, at vedtagelsen af denne foranstaltning er en
nødvendighed for at nå det angivne mål, i dette tilfælde folkesundheden, og at dette mål ikke kan
nås gennem forbud eller restriktioner med mindre indvirkning på samhandelen inden for
Fællesskabet. De vedtagne foranstaltninger bør ledsages af passende dokumentation eller en
vurdering af muligheden for og proportionaliteten af den begrænsende foranstaltning, som den
pågældende medlemsstat har vedtaget.
Artikel 34 i TFEU forbyder "kvantitative indførselsrestriktioner såvel som alle foranstaltninger med
tilsvarende virkning" mellem medlemsstaterne.
4.
5.
6.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 746: Spm. om oversendelse af kommentarer fra EU-Kommissionen om tobaksvarer, som netop har været notificeret i EU, til sundhedsministeren
På denne baggrund mener Portugal, at Danmarks regering skal fremsætte konkrete elementer, der
retfærdiggør vedtagelsen af forbuddet mod fremvisning af tobaksvarer som en passende
foranstaltning til beskyttelse af sundhed.
1.2 - Forbuddet mod synlig anbringelse og fremvisning af tobaksvarer, tobakssurrogater og
urtebaserede rygeprodukter på salgssteder eliminerer konkurrencen mellem varemærker og kan
bane vejen for ulovlig handel.
Portugal gentager, hvor vigtigt det er, at forbrugeren kan skelne mellem produkter. Mærker eller
logoer gør det gennem visualisering/iagttagelse/berøring muligt for forbrugeren at genkende et
bestemt produkt. Forbuddet mod fremvisning af tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede
rygeprodukter på salgssteder gør det umuligt for forbrugeren at identificere mærker og produkter,
og konkurrencen mellem mærker kan derfor ende med overordnet set at fokusere på prisen. Dette
vil skabe en situation, der forvrider/eliminerer konkurrencen. Eftersom tobaksvarer,
tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter ikke er synlige, vil vedtagelsen af denne
foranstaltning desuden også gøre overvågningen vanskeligere, og det vil også være vanskeligere for
forbrugere at vurdere, om de køber et lovligt eller ulovligt produkt.
I denne henseende er det vigtigt, at Danmarks regering sikrer overensstemmelsen med eksisterende
lovgivning på EU-niveau samt harmonisering på EU-niveau.
**********
Europa-Kommissionen
Kontaktadresse Direktiv (EU) 2015/1535
Fax: +32 229 98043
email: [email protected]