Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2378619_0001.png
COVID-19: Teststrategi
25. marts 2021
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: MFU spm. om, hvilke tiltag der er blevet lavet for at udbrede den nationale test-strategi med fokus på den brede befolkning, til sundhedsministeren
2378619_0002.png
COVID-19: Teststrategi
25. marts 2021
Indledning
Danmark og resten af verden står fortsat i en COVID-19-pandemi. I Danmark
er fokus på at dæmpe smittespredningen, beskytte sårbare befolkningsgrupper,
undgå overbelastning af sundhedsvæsenet og at opretholde det højst mulige
aktivitetsniveau i samfundet. De afgørende redskaber mod pandemiens udbre-
delse er fortsat Sundhedsstyrelsens generelle smitteforebyggende anbefalinger
som f.eks. god hygiejne og fysisk afstand, som kan holde epidemien i ave i takt
med, at en stadig større del af danskerne bliver vaccinerede.
Den fortsatte epidemi i Danmark og udbredelsen af forskellige virusvarianter
understreger nødvendigheden af, at de smittede identificeres, og at smit-
tekæder brydes. Det sker bl.a. igennem en massiv testindsats. Test er det første
tiltag, som kan bidrage til at opdage og mindske smittespredningen og er
afsættet for at igangsætte isolation og kontaktopsporing.
Test har været og er fortsat en central del af indsatsen mod COVID-19 i
Danmark. Danmark hører til blandt de lande i verden, der tester flest i forhold
til befolkningstallet.
Side 2 af 14
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: MFU spm. om, hvilke tiltag der er blevet lavet for at udbrede den nationale test-strategi med fokus på den brede befolkning, til sundhedsministeren
2378619_0003.png
COVID-19: Teststrategi
25. marts 2021
Om teststrategien
Der er løbende sket en opdatering af teststrategien i Danmark. Det er bl.a. sket
på baggrund af erfaringerne med test under epidemien frem til nu, ny viden
f.eks. i forhold til den smittereducerende effekt af hyppig testning samt frem-
komsten af nye testteknologier.
Teststrategien er blevet udbygget med antigentest (hurtigtest), der som screen-
ingsværktøj kan medvirke til at reducere smittespredning i forbindelse med
den gradvise genoptagelse af aktiviteter i samfundet i foråret 2021. PCR-testen
udgør fortsat grundstammen i den danske teststrategi, fordi denne metode er
mest følsom over for virus, mest pålidelig og giver mulighed for sekventering af
prøverne og dermed fastslå, om der er tale om en særlig virusvariant.
De indsatser, der beskrives i strategien, er enten igangsat af myndighederne
eller vil blive igangsat i den kommende tid. Strategien vil løbende blive udviklet,
da vi fortsat lærer mere om epidemien, ligesom vaccineindsatsen forventes at
få betydning for testbehovet.
Senest har regeringen og et bredt flertal i Folketinget vedtaget en rammeaftale
for genåbningen af Danmark. Af aftalen fremgår, at der arbejdes videre med en
faseopdelt teststrategi med udgangspunkt i tre faser, således at det nuværende
testsetup løbende tilpasses i forbindelse med genåbning og i takt med, at en
større del af befolkningen vaccineres:
Fase 1: I første fase understøttes den gradvise genåbning af samfun-
det af massiv testning med både PCR- og antigentest – herunder som
en del af coronapassets udrulning. Denne første fase er således al-
lerede påbegyndt.
Fase 2: I anden fase, når en større del af befolkningen er vacciner-
et og sommersæsonen forventeligt mindsker smitten, forventes en
nedskalering af testindsatsen. Test vil i denne fase målrettes hvor der
er behov og mod grupper, der ikke er vaccinerede.
Fase 3: I tredje fase, som formodentligt indtræder omkring efteråret,
Side 3 af 14
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: MFU spm. om, hvilke tiltag der er blevet lavet for at udbrede den nationale test-strategi med fokus på den brede befolkning, til sundhedsministeren
2378619_0004.png
COVID-19: Teststrategi
25. marts 2021
forventes test primært at anvendes som en del af epidemiovervåg-
ningen, herunder i forhold til nye mutationer og smittespredning.
Her fokuseres på randomiserede stikprøver i befolkningen med hen-
blik på overvågning, der endvidere understøttes af for eksempel test
af spildevand og eventuelt andre metoder.
Figur 1 skitserer de mulige overordnede faser i teststrategien med genåbning
og i takt med at en større del af befolkningen vaccineres og beror på en vis
usikkerhed bl.a. på grund af vaccineudrulning, mutationer mv.
Figur 1: Mulige faser i teststrategien (illustrativ)
COVID-19-test i den nuværende fase (fase 1)
Formålet med test i håndteringen af COVID-19-epidemien
De overordnede formål med testindsatsen er at:
Finde personer smittet med COVID–19 ved at teste intensivt og mål-
rettet for at isolere og eventuelt behandle de pågældende.
Identificere og bryde smittekæder hurtigt ved at sikre selvisolation af
Side 4 af 14
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: MFU spm. om, hvilke tiltag der er blevet lavet for at udbrede den nationale test-strategi med fokus på den brede befolkning, til sundhedsministeren
2378619_0005.png
COVID-19: Teststrategi
25. marts 2021
den smittede, opspore nære kontakter, forebygge udbredelse af smitte
i situationer, hvor det ikke er muligt at følge de sundhedsfaglige an-
befalinger om forebyggende tiltag, samt håndtere udbrud.
Beskytte sårbare personer mod smitte.
Screene i særlige sektorer og i samfundet mere bredt for at under-
støtte en hurtigere genåbning af samfundet.
Løbende overvåge omfanget af smitte i forskellige dele samfundet,
herunder også antistoffer og nye virusvarianter, for at styrke epide-
mikontrollen og smittehåndteringen.
De overordnede principper i tilrettelæggelsen af den danske testindsats
For at opfylde ovennævnte formål følger testindsatsen følgende
overordnede
principper:
Svar på test skal ske hurtigst muligt, så kontaktopsporing og isola-
tion kan iværksættes. Alle borgere skal have hurtig adgang til egne
prøvesvar, hvad enten det er PCR-test eller antigentest.
Test skal være lettilgængelige for alle borgere i Danmark. Der skal
derfor være et fintmasket net af teststationer, der sikrer bred geo-
grafisk dækning i hele landet.
Der skal opbygges lokal testkapacitet i relevante sektorer.
Testindsatsen skal i tilstrækkelig grad være mobil og fleksibel, så
indsatsen kan være opsøgende og indsættes målrettet dér, hvor den
største smittereduktion opnås.
Den opbyggede danske testkapacitet skal udnyttes i videst muligt
omfang og kunne op- og nedjusteres efter behov.
Test skal indgå i den nationale overvågning af COVID-19.
Organisering af testområdet
Testindsatsen er organiseret i to spor: et sundhedsspor og et samfundsspor.
Side 5 af 14
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: MFU spm. om, hvilke tiltag der er blevet lavet for at udbrede den nationale test-strategi med fokus på den brede befolkning, til sundhedsministeren
2378619_0006.png
COVID-19: Teststrategi
25. marts 2021
Sundhedssporet foregår i regi af det regionale sundhedsvæsen. Som et vigtigt
supplement til at øge kapaciteten blev der i april 2020 oprettet et samfundsspor,
Testcenter Danmark. Prøvetagningen foregår i sundhedssporet bl.a. på syge-
husafdelinger og regionale COVID–19-vurderingsklinikker, mens prøvetag-
ning i samfundssporet foregår bl.a. i faste teststationer og i fleksible mobile
enheder. Herudover foretages der i samfundssporet hurtigtest, som varetages
af private leverandører. Visse steder i samfundssporet foretages også antist-
oftest.
Regionerne forestår den sundhedsfaglige ledelse af prøvetagningen for
PCR-test i sundhedssporet og samfundssporet. PCR-prøverne i sundhedss-
poret analyseres som udgangspunkt på de regionale klinisk mikrobiologiske
afdelinger, mens PCR-prøverne i samfundssporet analyseres på laboratoriefa-
ciliteter under Statens Serum Institut. I både sundheds- og samfundssporet
screenes de positive prøver for relevante virusvarianter samtidig med, at virus
i de positive prøver sekvenseres ved WGS.
Siden foråret 2020 er PCR-testkapaciteten i Danmark markant oprustet. Samlet
set kan der aktuelt PCR-testes op imod 200.000 personer dagligt.
Figur 2: PCR-testkapacitet
Herudover er der i samfundssporet også et antigentestspor, hvor private lever-
andører efter aftale med regionerne udbyder antigentest med en aktuel kapac-
Side 6 af 14
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: MFU spm. om, hvilke tiltag der er blevet lavet for at udbrede den nationale test-strategi med fokus på den brede befolkning, til sundhedsministeren
2378619_0007.png
COVID-19: Teststrategi
25. marts 2021
itet på ca. 200.000 daglige test, ligesom der er sket en opbygning af markant
yderligere lokal antigentestkapacitet i kommunerne og på forskellige institu-
tioner.
Figur 3: Antigentestkapacitet
I forhold til antigentest planlægges der med, at der i løbet af maj 2021 kan
foretages op til 500.000 daglige antigentest, såfremt der er behov herfor. Dette
er en markant udvidelse af antigentestkapaciteten. Dermed vil den samlede
testkapacitet i løbet af maj kunne nå op på 700.000 daglige test (PCR- og anti-
gentest).
Samlet set var kapaciteten pr. 1. marts 2021, at der kunne testes mere end
400.000 personer dagligt i Danmark i samfundssporet og sundhedssporet
tilsammen (PCR- og antigentest). Det svarer til, at mere end 48 pct. af befolk-
ningen kan testes på ugentlig basis – et omfang der bringer Danmark blandt de
førende i verden i forhold til vores befolkningsstørrelse. Hertil skal tillægges
den lokale antigentestkapacitet i kommunerne og på forskellige institutioner,
hvor der f.eks. er igangsat screening på skole- og uddannelsesområdet.
Den løbende styring og koordination af testkapaciteten i samfundssporet er
forankret i styregruppen for TestCenter Danmark, hvor alle relevante aktører
på området deltager. Styregruppen er nedsat med henblik på at sikre sammen-
hæng og tværgående koordination af den samlede testindsats.
Side 7 af 14
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: MFU spm. om, hvilke tiltag der er blevet lavet for at udbrede den nationale test-strategi med fokus på den brede befolkning, til sundhedsministeren
2378619_0008.png
COVID-19: Teststrategi
25. marts 2021
Strategisk anvendelse af COVID-19-test
Ambitionen er, at test skal bidrage til at identificere smittede, bryde smittekæder,
beskytte sårbare grupper i risiko for alvorlige forløb ved COVID-19-smitte og
overvåge smitten i samfundet, herunder forekomst af nye virusvarianter. Test
spiller en helt central rolle i genåbningen, og det er en af forudsætningerne for,
at vi kan genåbne og holde aktiviteten i samfundet så høj som mulig i en tid,
hvor vaccinationsindsatsen fortsat pågår.
Den danske testindsats består af to typer test, henholdsvis PCR-test og anti-
gentest, der kan supplere hinanden og har forskellige fordele og ulemper.
PCR-testen er fortsat den mest pålidelige og giver mulighed for at identifi-
cere særlige virusvarianter. Antigentest skal derfor ses som et supplement til
PCR-test.
Anvendelse af PCR-test
Den danske teststrategi beror på anvendelsen af PCR-test, som både tilbydes
i sundhedsvæsenet og i Testcenter Danmark – der henvises til den sund-
hedsfaglige retningslinje for håndtering af COVID-19 i sundhedsvæsenet:
https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2021/Retningslinjer-for-haandter-
ing-af-COVID-19.
Der anvendes PCR-analyser af høj kvalitet, der giver meget
præcise testsvar samt muliggør effektiv og prisbevidst analyse af et stort antal
prøver. Målgrupperne for PCR-test er som udgangspunkt følgende:
Test af symptomatiske personer samt nære kontakter til personer
med påvist COVID–19.
Test af patienter med forventet indlæggelse på sygehus mere end 24
timer samt patienter, der skal have foretaget visse særlige procedur-
er.
Test af asymptomatiske patienter/borgere og personale i sundheds-
og ældresektoren, bosteder, lukkede institutioner mv. ved påvist
COVID-19 på afdelingen/institutionen.
Test i forbindelse med udbrud.
Side 8 af 14
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: MFU spm. om, hvilke tiltag der er blevet lavet for at udbrede den nationale test-strategi med fokus på den brede befolkning, til sundhedsministeren
2378619_0009.png
COVID-19: Teststrategi
25. marts 2021
Rutinemæssig test af personale i pleje- og sygehussektoren.
Test ved afbrydelse af selvisolation, herunder i forbindelse med in-
drejse til Danmark.
Opfølgende test af personer, der er testet positive ved antigentest
Herudover stilles PCR-kapaciteten til rådighed for alle borgere.
Det er en vigtig prioritet, at borgere, der skal testes, hurtigt bliver det, og at de
pågældende hurtigt får svar på deres test, så der hurtigt kan iværksættes de
nødvendige tiltag såsom kontaktopsporing og isolation. Målsætningen er, at
80 pct. af dem, der skal testes, skal have adgang til test inden for 24 timer, og at
80 pct. får svar på testen dagen efter, testen er foretaget. Svar på test fremgår
på en række platforme, herunder sundhed.dk.
Anvendelse af antigentest
Den danske teststrategi blev i december 2020 suppleret med antigentest.
Antigentest er baseret på påvisning af virusproteiner (antigener) og foretages
f.eks. ved en næsepodning. En væsentlig fordel ved antigentest er, at testene
giver svar inden for 15-30 minutter, så smittekæder kan brydes hurtigere. Den
største ulempe ved brugen af antigentest er, at følsomheden og pålideligheden
er lavere end ved PCR-test. Det betyder bl.a., at en del af prøvesvarene vil være
enten falsk negative eller falsk positive.
Antigentesten har størst effekt, såfremt den bruges bredt i en population med
et højt smittetryk, og hvis man tester flere gange ugentligt. Testen bør på
grund af den lavere følsomhed ikke anvendes til personer med symptomer på
COVID-19 eller til nære kontakter til personer med COVID-19, som altid bør
lade sig PCR-teste.
Antigentest anbefales til grupper, hvor det er meningsfuldt at screene mere
systematisk med det formål at forebygge smitteudbrud og i forbindelse med
Side 9 af 14
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: MFU spm. om, hvilke tiltag der er blevet lavet for at udbrede den nationale test-strategi med fokus på den brede befolkning, til sundhedsministeren
2378619_0010.png
COVID-19: Teststrategi
25. marts 2021
genåbning. Der henvises til Sundhedsstyrelsens faglige anbefalinger for anti-
gentest og anvendelse heraf:
https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2021/Anbe-
falinger-for-brug-af-antigentest.
Det fremgår heraf, at antigentest målrettes:
Ved advisering om, at man har været kontakt via appen smitte|stop.
Screening af ”andre kontakter” f.eks. på arbejdspladser ved tilfælde
af smitte.
Bred og hyppig screening af befolkningen fra 12 år og opefter med
fokus på grupper, der påvirkes af genåbningen af samfundet, f.eks. i
uddannelsessektoren og kulturaktiviteter.
Testning af alle, der går fysisk på arbejde og navnlig dem, der ikke
kan undgå at omgås mange mennesker.
Screening af udvalgte grupper, hvor det antages, at prævalensen er
særligt høj, f.eks. udvalgte aldersgrupper eller områder, hvor der er
udbredt smittespredning.
Hyppig screening af personer, der arbejder i særlige erhverv, hvor fy-
sisk fremmøde er nødvendigt og hvor epidemividen tilsiger mange
udbrud, f.eks. slagterier, byggepladser og personale i fængsler. Listen
over disse erhverv vil blive yderligere kvalificeret løbende i samar-
bejde med Styrelsen for Patientsikkerhed og Statens Serum Institut.
Test ved indrejse.
Screening af besøgende og tilskuere mv. ved større kultur- og idræts-
begivenheder.
Konkrete situationer, hvor et hurtigt svar er vigtigt, f.eks. for hurtigt
at kunne iværksætte smitteopsporing. Her kan der tages antigentest
med samtidig PCR-test.
Spor i teststrategien
Den danske teststrategi er baseret på en model for udrulning af en bred testind-
Side 10 af 14
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: MFU spm. om, hvilke tiltag der er blevet lavet for at udbrede den nationale test-strategi med fokus på den brede befolkning, til sundhedsministeren
2378619_0011.png
COVID-19: Teststrategi
25. marts 2021
sats gennem tre hovedkanaler:
Etablering af et fintmasket net af stationære antigentestfaciliteter,
der sammen med PCR-faciliteterne sikrer en bred tilgængelighed af
test for alle danskere.
Opbygning af lokal antigentestkapacitet i bl.a. uddannelsessektoren
for at øge brugervenlighed og sikre høj efterlevelse på skolerne og
institutionerne.
En mindre og målrettet mobil testkapacitet, der kan anvendes på
steder og i situationer, hvor der er et helt særligt behov.
Fintmasket net af faste teststeder
Der er etableret et fintmasket net af faste teststeder, som sikrer bred
tilgængelighed for alle danskere, så alle danskere i udgangspunktet ikke har
mere end 20 km til nærmeste teststed – og i mange tilfælde mindre. Den brede
geografiske dækning sikres både via faste antigenteststeder og faste PCR-test-
steder. Det er afgørende for at identificere smittekæder hurtigt, at test kan
foregå tæt på borgerne.
Lokal testkapacitet
Ud over det finmaskede net af faste teststeder opbygges løbende en lokal anti-
gentestkapacitet, som det f.eks. er set i uddannelsessektoren, for at øge bruger-
venligheden, sikre en høj efterlevelse og dermed skabe det bedste fundament
for epidemiovervågning og åbning af samfundet. Modellen vil principielt
kunne udrulles alle steder, hvor der er en vis testvolumen, f.eks. større insti-
tutioner (dagtilbud, plejehjem etc.). I den forbindelse indgår nye testmetoder
også i overvejelserne, herunder muligheden for selvtest.
Mobil testkapacitet
Foruden de faste teststationer, som udgør grundstammen i strategien i
forbindelse med genåbningen, er en mindre del af både PCR- og antigentest-
kapaciteten mobil. Den mobile kapacitet vil blive målrettet steder og situa-
tioner, hvor der er et helt særligt behov eller personer, der ikke selv opsøger
Side 11 af 14
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: MFU spm. om, hvilke tiltag der er blevet lavet for at udbrede den nationale test-strategi med fokus på den brede befolkning, til sundhedsministeren
2378619_0012.png
COVID-19: Teststrategi
25. marts 2021
test. Den mobile testkapacitet gør det muligt hurtigt at flytte og opskalere
prøvetagningskapaciteten lokalt og midlertidigt ved smitteudbrud eller steder
med høj smitte, hvor efterspørgslen på test ofte stiger betydeligt. Dette gælder
både indenfor og på tværs af regionerne.
Effektiv brug af testkapaciteten
Erfaringen viser, at selv en rigelig kapacitet pludselig kan komme under pres.
Dermed kan der blive behov for at justere adgangen til test efter, hvordan der
sikres størst mulig smittereduktion. Samtidig vil anbefalingerne til testningen
kunne ændre sig løbende i takt med yderligere restriktioner eller genåbning,
smitteudviklingen og udrulningen af vacciner.
Effektiv brug af testkapacitet indebærer også, at kapaciteten udnyttes også i
perioder, hvor danskerne ikke selv i særlig grad efterspørger test. I sådanne
tilfælde vil myndighederne opfordre til, at befolkningen eller dele heraf lader
sig teste, så smitten kan identificeres, og smittekæder kan brydes.
Adfærd og kommunikation
Strategiens succes beror i sidste ende på, at danskerne lader sig teste med den
fornødne hyppighed. Der er i den forbindelse planlagt en række kommunika-
tionsaktiviteter på lokalt og nationalt niveau samt orienteret mod forskellige
befolkningsgrupper. Blandt de nationale kommunikationsaktiviteter er udar-
bejdelsen af et kort over teststeder, der kan tilgås via coronasmitte.dk, og udar-
bejdelsen af et digitalt coronapas, hvor danskere nemt og hurtigt kan tilgå og
dokumentere testresultater og COVID-19-vaccination.
Implikationer af vaccinationsindsatsen
Sundhedsstyrelsen vil løbende på baggrund af eksisterende viden vurdere,
om der er mulighed for gradvis lempelse af smitteforebyggende anbefalinger
gældende for personer, der er færdigvaccinerede, herunder anbefalingerne om
test.
Siden den 18. marts 2021 er det Sundhedsstyrelsens anbefaling, at vaccineret
Side 12 af 14
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: MFU spm. om, hvilke tiltag der er blevet lavet for at udbrede den nationale test-strategi med fokus på den brede befolkning, til sundhedsministeren
2378619_0013.png
COVID-19: Teststrategi
25. marts 2021
personale på plejehjem, plejeboliger, aflastningspladser og sociale institu-
tioner mv. kan undlade at lade sig teste regelmæssigt, såfremt vaccinations-
dækningen blandt beboere er mere end 80 pct., og hvis de selv er færdigvacci-
neret (dvs. 14 dage efter 2. vaccination, uanset vaccine) og er asymptomatiske.
Det er for nuværende anbefalingen, at vaccinerede personer, der defineres
som nære kontakter testes, jf. programmet for nære kontakter. Der henvises til
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for vaccinerede personer:
https://www.sst.
dk/da/Udgivelser/2021/Anbefalinger-for-vaccinerede-personer
Antistofundersøgelse
Antistoftest anvendes til stikprøveundersøgelse af befolkningen til brug for
den løbende overvågning af epidemien. Statens Serum Institut har i slut-
ningen af februar 2021 igangsat den fjerde runde af Den Nationale Prævalen-
sundersøgelse, som hjælper sundhedsmyndighederne med at finde ud af, hvor
udbredt smitten af COVID-19-virus har været i Danmark. Antistoftest foregår
ved måling af antistoffer i blodprøver fra tilfældigt udvalgte borgere, og på
den måde opnår man viden om, hvor stor en procentdel af befolkningen, der
allerede har haft infektionen, eller er beskyttede via antistoffer udviklet efter
vaccination.
Antistoftest med henblik på monitorering af vaccinationseffektivitet
(Enforce-projektet) er også væsentlige, ikke mindst til at vise hvor længe der
findes beskyttende antistoffer for at afklare evt. nødvendighed af revaccina-
tion. Da vaccination er frivilligt, kunne antistoftest desuden være en metode
for ikke-vaccinerede til at påvise, at de har antistoffer efter naturlig infektion.
Helgenomsekventering
Alle PCR-positive test fra både sundheds- og samfundsspor søges helgenom-
sek-venteret. Formålet med helgenomsekvensering er at afdække nye muta-
tioner og virus-varianter af særlig interesse, at kunne afdække udbrud og smit-
tekæder, identificere reinfektioner og vaccinesvigt mv.
Side 13 af 14
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: MFU spm. om, hvilke tiltag der er blevet lavet for at udbrede den nationale test-strategi med fokus på den brede befolkning, til sundhedsministeren
2378619_0014.png
COVID-19: Teststrategi
25. marts 2021
De kommende testfaser (fase 2 og 3)
I takt med at en større del af befolkningen vaccineres, og sæson mindsker
smitten, overgås gradvist til fase 2 (forventeligt ved begyndelsen af sommeren).
Herfra vil testindsatsen hurtigt blive nedskaleret og fokuseret mod grupper,
som ikke er vaccinerede, f.eks. unge under 16 år, vandrende arbejdstagere
eller indrejsende, som ikke er vaccinerede. Test vil også i højere grad kunne
anvendes eksempelvis som forudsætning for deltagelse i særlige aktiviteter
med mange deltagere.
Fase 3 formodes at indtræde i efteråret, når der er tilstrækkelig vaccinations-
dækning i befolkningen. Det må som udgangspunkt forventes, at smitten
vil være meget lav i denne fase, medmindre der opstår mutationer, som kan
undvige den vaccineinducerede immunitet betydeligt. Hvis der opretholdes
vaccineinduceret flokimmunitet i denne fase, vil der være lav smittespred-
ning i samfundet, og test for COVID-19 vil indgå som en del af den alminde-
lige diagnosticering i sundhedsvæsenet som f.eks. test for andre luftvejsinfe-
ktioner såsom influenza, og behovet for stående testkapacitet må forventes
at være meget begrænset. I denne fase vil det offentlige testtilbud basere
sig på PCR-test, såfremt test primært skal bruges til sygdomsidentificering.
Særligt fase 3 er kendetegnet ved stor usikkerhed og afhænger bl.a. af vacci-
nationsudrulningen samt epidemiudviklingen og nye virusmutationer, der kan
påvirke vaccinationsindsatsen.
Den fremtidige udvikling på testområdet
Der er en løbende udvikling på testområdet, og i de kommende måneder ventes
nye testformer at komme i brug, f.eks. spyttest, påvisning af COVID-19-virus
ved spildevandsovervågning mv. Strategien vil blive revideret i lyset heraf,
således at erfaringerne med det nuværende testsetup vurderes samt behovet
for test, når en stor del af befolkningen er færdigvaccineret. Også i forbindelse
med genåbning af uddannelsesområdet dannes erfaringer med nye testregimer,
herunder superviseret selvtestning, som kan danne baggrund for udviklingen
af testområdet.
Side 14 af 14