Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2378617_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 22-04-2021
Enhed: BESS
Sagsbeh.: DEPCHMO
Sagsnr.: 2102475
Dok. nr.: 1693129
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 1. februar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 740 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 740:
”Kan
ministeren beskrive, hvilke tiltag der er blevet lavet for at udbrede den natio-
nale test-strategi med fokus på den brede befolkning - herunder hvilke kampagner
der er planlagt for at udbrede kendskabet til, hvor tit man bør lade sig teste for covid-
19?”
Svar
For det nærmere indhold i teststrategien henvises til min samtidige besvarelse af alm.
del spm. 739 samt regeringens opdaterede teststrategi fra den 25. marts 2021, der er
vedhæftet dette svar. Regeringen lægger vægt på at udbrede kendskabet til, hvor tit
man bør lade sig teste for COVID-19, og har via pressemøder samt ved interviews
med nationale medier iværksat en styrket informationsindsats om behovet for at lade
sig teste. Der er desuden som led i besvarelsen indhentet bidrag fra Sundhedsstyrel-
sen, der oplyser følgende:
”Su dhedsstyrelse har fra foråret 2020 i for eret efolk i ge o test for y o-
ronavirus. Det gør vi via forskellige kommunikationskanaler for at komme ud med in-
formationen til så bred en del af befolkningen som muligt med forskellig detaljerings-
grad.
På hjemmesiden sst.dk/coronatest kan man finde grundlæggende information om
blandt andet forskel på de to forskellige test for ny coronavirus, hvornår det er rele-
vant at blive testet, og hvordan man som borger skal handle på et negativt/positivt
testsvar.
Kortere information om både PCR-test og hurtigtest har været delt og vil fremadret-
tet blive delt på Sundhedsstyrelsens facebookprofil. Vi har desuden haft live-udsen-
delser, der har svaret på spørgsmål fra borgere. Test er desuden nævnt, når det er re-
levant, blandt andet i de gode råd for en sikker påske, se
https://fb.watch/4SIOflsyCt/
Vi har desuden lavet korte film med information om hurtigtest. Se fx
https://fb.watch/4SIz1Shzq3/
Vi har gentagne gange haft printannoncer i de lokale ugeaviser og i de større dag-
blade, når der var brug for at minde om at blive testet, eller der har været nye infor-
mationer om test. En annonce blev desuden oversat til en række forskellige sprog,
der både blev indrykket i lokale ugeaviser og brugt som en del af det kommunale in-
formationsarbejde. Der er lavet flere forskellige elektroniske bannerannoncer, som
har kørt i en længere periode på et bredt udvalg af hjemmesider. Der er i samarbejde
med musikere og influencere lavet forskelligt materiale, der også har omhandlet test
./.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 740: MFU spm. om, hvilke tiltag der er blevet lavet for at udbrede den nationale test-strategi med fokus på den brede befolkning, til sundhedsministeren
2378617_0002.png
for ny coronavirus. Et eksempel med en musiker kan findes her:
https://fb.watch/4SIqBOq1Vr/
Sundhedsstyrelsen vil også i den kommende tid gennemføre en række informations-
og kampagneindsatser for at oplyse om brug af test. Det gælder både PCR- og hurtig-
test”.
Der er ligeledes indhentet bidrag fra Nationalt Kommunikationscenter
COVID-
19 (NKC) i Udenrigsministeriet, som oplyser følgende:
”I i dsatse for at ud rede de atio ale teststrategi spiller hje
eside oro as-
mitte.dk en central rolle som myndighedernes fælles hjemmeside, hvor borgere og
virksomheder kan finde aktuel information, vejledning og viden om COVID-19 og
håndtering af epidemien. På coronasmitte.dk er opbygget en særlig temaside om
test, inkl. et kort over teststeder.
Coronasmitte.dk er løbende blevet justeret med informationer om test, i takt med at
myndighedernes anbefalinger er blevet ændret, herunder vedr. hyppighed. Herud-
over rummer temasiden om test også et borgerrettet spørgsmål/svar afsnit, som be-
svarer de mest gængse spørgsmål relateret til test.
I tilknytning hertil har der løbende været kampagneindsats for testning. Budskaberne
i kampagnen er undervejs blevet justeret i forhold til gældende regler og anbefalin-
ger. Fokus har bl.a. været på at oplyse om kapacitet og de mere end 400 nye testcen-
tre; muligheder, man igen kan gøre brug af, når man lader sig teste (fx gå til frisøren);
og henvisning til coronasmitte.dk for mere detaljerede informationer. Der har været
tale om digitale kampagner på danske sites og indhold til sociale medier, som er delt
via partnere (ministerier, styrelser, regioner mv). Parallelt er der i samarbejde med
DR kørt radio og TV-spots med fokus på test-budskaberne.
Indsatsen fortsætter og tilpasses i takt med genåbningens faser og evt. ændrede an-
efali ger fra su dheds y digheder e.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Christian Hald-Mortensen
Side 2