Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 18-03-2021
Enhed: BESS
Sagsbeh.: DEPJNY
Sagsnr.: 2103405
Dok. nr.: 1630947
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 29. januar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 732 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 732:
”Vil
ministeren kommentere henvendelse vedrørende Medicals Nordic, jf. SUU alm.
del
–
bilag 239, og redegøre for hvilke krav der stilles til virksomheder, der udfører
kviktest på vegne af sundhedsmyndighederne?”
Svar:
Sundhedsministeriet har til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra Styrelsen for
Patientsikkerhed, Lægemiddelstyrelsen og Danske Regioner.
Styrelsen for Patientsikkerhed oplyser:
”Det e ærkes, at st relsens
bidrag vedrører sundhedsjuridiske krav. Styrelsen er
ikke bekendt med, hvilke (yderligere) krav der måtte fremgå af regionernes kontrak-
ter med private testudbydere.
Kviktest, der udføres med henblik på at konstatere, om en person er smittet med ny
Coronavirus, udgør behandling i form af undersøgelse og diagnosticering i medfør af
sundhedslovens § 5.
Virksomheder, hvor sundhedspersoner udfører kviktest, skal registreres som behand-
lingssteder i Behandlingsstedsregisteret og er omfattet af Styrelsen for Patientsikker-
heds sundhedsfaglige organisationstilsyn. Registreringen skal ske, inden virksomhe-
den begynder med at udføre kviktests.
Når podningen foretages af autoriserede sundhedspersoner eller på disses ansvar
(sundhedspersoner) gælder sundhedslovens regler om informeret samtykke, videre-
givelse af helbredsoplysninger, tavshedspligt m.v., jf. sundhedslovens afsnit III.
Det betyder bl.a., at sundhedspersonen forud for testningen skal indhente et infor-
meret samtykke. Det informerede samtykke skal være givet på baggrund af fyldestgø-
rende information fra sundhedspersonen. Det indebærer bl.a., at den person, der får
foretaget en kviktest, skal have mundtlig information om hvad testningen kan af-
dække. Når der er en vis usikkerhed forbundet med resultatet af en undersøgelse,
skal det oplyses. Det betyder, at der skal gives konkret information om andelen af
prøvesvar, der ikke er retvisende, f.eks. falsk positive eller falsk negative prøvesvar i
forhold til den pågældende test.
Desuden gælder pligten til at føre patientjournal.