Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2337576_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 396
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 04-04-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPISH
Sagsnr.: 1800530
Dok. nr.: 559455
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 10. januar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 396 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 396:
”Rapporte ”Kulegrav i g af høreapparato rådet”, ta el . , fra ju i
viser,
at
der er en betydelig forskel på, hvad høreapparatbehandling koster det offentlige alt
efter om behandlingen håndteres af offentligt sygehus, puljelæger eller er tilskuds-
dækket i den private sektor, hvor omkostningen aktuelt er 6.414 kr. for udlevering af
to ”gratisapparater”. Mi istere edes på de aggrund
oplyse følgende:
Hvad koster det gennemsnitligt at høreapparatbehandle en borger med et ukom-
pliceret høretab på hhv. offentligt sygehus og hos en puljelæge. Prisen bedes op-
lyst for to apparater inkl. moms og bedes omfatte både de direkte og indirekte
udgifter til behandlingen.
Hvad koster det gennemsnitligt, opgjort pr. behandlet borger, at lade de kommu-
nale kommunikationscentre forestå justering af og rådgivning om høreapparater
udleveret fra sygehuse og puljelæger. Prisen bedes beregne med udgangspunkt i,
at en borger normalt har sine høreapparater i fire år.
Hvad koster det i gennemsnit det offentlige (regioner og kommuner) at behandle
et ukompliceret høretab hos en borger over en periode på fire år inklusive udred-
ning, apparater, tilpasning, justeringer, erstatningsapparater ved bortkomst, of-
fentligt betalt transport til sygehus m.v.”
Svar:
Til brug for min besvarelse har ministeriet indhentet bidrag fra Danske Regioner, som
jeg kan henholde mig til. Danske Regioner har oplyst følgende:
”Da ske Regio er har til rug for esvarelse af spørgs ålet i dhe tet idrag fra KL,
der har oplyst følgende angående opgørelsen af udgifter til høreapparatbehandling
på de kommunale kommunikationscentre:
”Det ikke er uligt for KL at bereg e ge e s itlige
udgifter for kommunale kommu-
nikationscentres justering af og rådgivning om høreapparater udleveret fra sygehuse
og puljelæger. Udgifterne hertil kan ikke isoleres, og borgere følges ikke på cpr-num-
mer med tilknyttede udgifter. Derfor er en opgørelse på tværs af årene eller i samme
år ikke er ulig”.
Besvarelsen af de øvrige spørgsmål vil følge under ét, da det kun har været muligt at
opgøre de omkostninger, der registreres i Landspatientregistret og i Sygesikringsregi-
stret, samt selve høreapparatprisen, og da det på basis af registrene ikke kan lade sig
gøre at udskille omkostninger til selve behandlingen fra omkostningerne til det reste-
rende forløb.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om kommentar til præsentation fra HørNu fremvist under foretræde for udvalget 19/1-21 fsva. offentlige behandlingsudgifter i offentlig regi vs. tilskud til privat behandling, til sundhedsministeren
2337576_0002.png
Omkostningerne i Landspatientregistret er i denne sammenhæng opgjort som pro-
duktionsværdien udtrykt ved DAGS-taksterne. Taksten er en årlig beregning af de
gennemsnitlige udgifter for en typisk behandling inden for en given takstgruppe. Tak-
sterne ændrer sig fra år til år, hvilket er en yderligere grund til, at nedenstående skal
læses med forbehold. Endvidere skelner taksterne ikke mellem ukompliceret og kom-
pliceret behandling, sådan som der ønskes i spørgsmålet, men de er den eneste mu-
lighed for at estimere udgifterne til hospitalsbehandling.
Omkostningerne i praksissektoren er opgjort som det bruttohonorar, regionerne ud-
betaler.
I registrene kan ikke ses egentlige patientforløb, hvilket er endnu en grund til, at op-
gørelse skal læses ed for ehold. Der er derfor søgt ide tifi eret ” ye” patie ter i
året 2015, og behandlingsudgifter til denne gruppe er så opgjort for 2015, 2016 og
2017. 2015 er valgt som grundår for så vidt muligt at komme på afstand af ændrin-
gerne i lovgrundlaget i 2013. Det har derfor heller ikke været muligt at følge en fire-
årig periode, men kun en treårig. Der skal desuden tages højde for, at 2017-data
endnu ikke er komplette.
Patienter defineres som nye i 2015, hvis de ikke har modtaget høreapparatrelateret
behandling i det offentlige sundhedsvæsen i årene 2011-2014
1
. Dette garanterer
imidlertid ikke, at de er nye patienter, idet de kan være behandlet i årene før 2011,
eller de kan have modtaget tilskud til privat høreapparatbehandling i perioden før
2015. Med disse forbehold in mente findes der cirka 40.000 patienter,, som blev be-
handlet i 2015 og som ikke modtog behandling i årene 2011-2014.
Denne gruppe har estimerede gennemsnitsomkostninger i perioden 2015-17 til hos-
pitalsbehandling på cirka 4.850 kroner fordelt på cirka 35.000 af patienterne og esti-
merede gennemsnitsomkostninger i praksissektoren på 4.250 kroner fordelt på cirka
5.000 af patienterne.
Omkostningerne er beregnet i 2017-takstniveau for hospitalsomkostningerne. Ligele-
des er omkostningerne i praksissektoren opskrevet til 2017-niveau.
Gennemsnitsprisen for et høreapparat på et offentligt sygehus er 1.471 kroner ekskl.
moms. Inklusive moms bliver det 1.839 kroner. Momsen refunderes dog senere til re-
gionen.
Gennemsnitsprisen for et apparat i en puljeklinik er 1.333 kroner. Inkl. moms bliver
det 1.666 kroner. Momsen refunderes dog senere til regionen.
De estimerede omkostninger til en høreapparatpatient med to høreapparater bliver
altså i alt cirka 8.500 kroner hen over tre år på hospitalerne og cirka 7.600 kroner i
puljeklinikkerne.
Man bør imidlertid ikke sammenligne tallene, da det ene tal for så vidt angår omkost-
ningerne til behandling, bygger på en beregning af produktionsværdi, som i høj grad
er en beregningsteknisk størrelse og ikke et konkret pengebeløb, mens det andet tal
bygger på de udbetalte bruttohonorarer, som er en faktisk udgift for regionen.
1
Defineret
som DAGS-grupperne SP10D, DG30S og PG10N (i 2011 SP01P, DG30U og PG10N) og
ydelseskoderne 5007, 5008, 5107, 5108, 5226, 5227, 5231, 5232, 5233 og 5234.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om kommentar til præsentation fra HørNu fremvist under foretræde for udvalget 19/1-21 fsva. offentlige behandlingsudgifter i offentlig regi vs. tilskud til privat behandling, til sundhedsministeren
Derudover bør tallene ikke sammenlignes, da der kan være variation i patientsam-
mensætningen mellem hospitalerne og puljeklinikkerne. I estimatet af hospitalsudgif-
terne indgår for eksempel både udgifter til behandling af patienter med kompliceret
og ukompliceret høretab. I opgørelsen tages heller ikke højde for, at nogle patienter
kan overgå fra behandling i den ene sektor til den anden.
Når tallene opgøres med moms, kommer eventuelle forskelle desuden til at se større
ud e d de reelt er, på gru d af o srefusio e .”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Ida Stube Holst
Side 3