Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2334136_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2020-21
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 93
Offentligt
PRIM
Dato 19-11-2020
Sagsnr. 05-0400-116
72 22 74 00
Vejledning vedr. henvisning og visitation til billeddiagnostisk udredning
af symptomer fra lunger med særlig fokus ved mistanke om lungekræft
Denne vejledning præciserer rammerne for den lægefaglige vurdering i forbindelse med
henvisning og visitation til billeddiagnostisk udredning af symptomer fra lunger, med
særligt fokus på henvisning ved mistanke om lungekræft.
Vejledningen henvender sig særligt til praktiserende læger og speciallæger samt til
visiterende sundhedspersoner på billeddiagnostiske afdelinger, men er også relevant for
ledelser i regioner, på sygehuse m.fl.
Vejledningen supplerer og uddyber Sundhedsstyrelsens notat vedr. håndtering af symptomer
fra lungerne, der kan være kræft af 24. juni 2020, som er vedlagt som bilag.
Initial vurdering, henvisning og visitation
Den læge, som ser patienten primært (typisk den praktiserende læge), skal ved symptomer
og tegn på lungesygdom foretage en konkret, samlet vurdering af bl.a.:
patientens symptomer, f.eks. hoste, blodigt opspyt, åndenød og/eller vægttab
lægens fund ved den kliniske undersøgelse, lungestetoskopi, hævede lymfekirtler
tilstedeværende risikofaktorer, f.eks. rygning (antal pakke-år) eller
erhvervsudsættelse for fx asbest.
På baggrund af den samlede kliniske vurdering skal lægen afgøre, om der skal henvises til
yderligere udredning, herunder billeddiagnostisk udredning af lunger.
Lægens henvisning til billeddiagnostisk udredning af lunger er et forslag til sygehusets
undersøgelse af den pågældende patient. På grundlag af henvisningen vurderer den
billeddiagnostiske afdeling hvilken konkret undersøgelse, der bør tilbydes. Det er derfor
vigtigt, at den henvisende læge sikrer, at der er fyldestgørende oplysninger på henvisningen,
der muliggør en god faglig visitation. Vælger lægen at henvise specifikt (til pakkeforløb) på
mistanke om lungekræft, skal dette tydeligt fremgå af henvisningen, og mistanken skal være
begrundet i henvisningens tekst.
Rammer og faglig standard for billeddiagnostik ved mistanke om kræft
Ved alarmsymptomer, der giver mistanke om lungekræft, samt ved uspecifikke symptomer,
der giver mistanke om alvorlig sygdom, som f.eks. kan være kræft, er rammerne for den
billeddiagnostiske udredning beskrevet i notatet af 24. juni 2020.
1
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 617: MFU spm., om Sundhedsstyrelsen anerkender de 3 diagnostiske spor, til sundheds- og ældreministeren
2334136_0002.png
Kriterierne i Sundhedsstyrelsens pakkeforløb er desuden ikke udtømmende, og de kan
derfor ikke i alle tilfælde tjene som eneste grundlag for visitation til billeddiagnostisk
udredning på mistanke om kræft, uanset om det sker i eller uden for et pakkeforløb. Lægen
kan således godt henvise en patient på mistanke om lungekræft til billeddiagnostisk
udredning med CT-skanning med kontrast af brystkasse og øvre del af maven uden at
opfylde de specifikke henvisningskriterier som angivet i pakkeforløbet. Der er således plads
til et konkret lægefagligt skøn, men som anført ovenfor er det særlig vigtigt, at lægen på
henvisningen tydeligt begrunder mistanken om lungekræft.
Når det i pakkeforløb for lungekræft er beskrevet, at lægen ’bør overveje’ CT-skanning
med
kontrast af brystkasse og øvre del af maven, betyder det ikke, at henvisningskriterierne
generelt kan afviges. Det er anført for at give plads til et konkret lægefagligt skøn, således at
lægen i helt særlige tilfælde f.eks. skal vurdere, om alternativer til CT-skanning skal
overvejes pga. kontraindikationer hos den konkrete patient, eller at andre diagnoser end
lungekræft kan være relevante, og derved måske tilsige at der henvises til en anden type
undersøgelse eller behandling, f.eks. direkte til hæmatologisk afdeling ved mistanke om
malign hæmatologisk sygdom.
Billeddiagnostisk udredning med et bredere differential-diagnostisk sigte
Ved henvisning til billeddiagnostisk udredning af lunger med et bredere differential-
diagnostisk sigte, dvs. i tilfælde, hvor kriterier i pakkeforløb ikke er opfyldt, eller hvor
lægen ikke i øvrigt har konkret mistanke om lungekræft, vil der typisk vælges
billeddiagnostisk modalitet ud fra konkret vurdering og visitation.
I disse situationer vil henvisende læge typisk have overvejet flere forskellige mulige
diagnoser og tilstande, uden at én bestemt synes oplagt. Også i disse tilfælde er det derfor
særligt vigtigt, at henvisende læge sikrer fyldestgørende oplysninger på henvisningen, der
muliggør en god faglig visitation. Henvisende læge bør derfor tydeliggøre i henvisningen,
hvorfor der i disse situationer netop ikke mistænkes lungekræft. At henvisende læge her evt.
ønsker at udelukke lungekræft, uden at denne mistanke er begrundet i henvisningen, kan
ikke i sig selv berettige valg af undersøgelsesmetode.
Almen praksis kan henvise direkte til f.eks. CT-skanning, hvilket imidlertid ikke fritager
billeddiagnostisk afdeling for at vurdere indikation og berettigelse for undersøgelsen.
Ledelsen på den billeddiagnostiske afdeling skal sikre opdaterede instrukser, der kan
understøtte visitationen. Kliniske retningslinjer udarbejdet i regi af regionale videnscentre
og faglige fora, faglige selskaber m.v. kan i relevant omfang inddrages som
beslutningsstøtte i forhold til udarbejdelse af instrukser og i forhold til de konkrete kliniske
skøn.
Sundhedsstyrelsen har ikke fastlagt en faglig standard for billeddiagnostisk udredning af
lunger, når denne foretages med et bredere differential-diagnostisk sigte. Styrelsen er
opmærksom på, at der er forskellige traditioner på tværs af landet ift., om der tilbydes
2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 617: MFU spm., om Sundhedsstyrelsen anerkender de 3 diagnostiske spor, til sundheds- og ældreministeren
2334136_0003.png
røntgenundersøgelse af lunger eller CT-skanning. Styrelsen understreger desuden, at der
mangler robust dokumentation for, om der generelt bør tilbydes lavdosis CT-skanning i
sådanne situationer. Styrelsen er i den forbindelse opmærksom på, at en del tilfælde af
lungekræft fortsat diagnosticeres for sent, og at der derfor er behov for at sikre udvikling og
faglig afklaring på området.
I den forbindelse kan det være relevant at overveje en mere systematisk udbredelse af nye
billeddiagnostiske tilbud som led i den billeddiagnostiske udredning af lunger med et
bredere differential-diagnostisk sigte. Men det skal indskærpes, at såfremt der systematisk
indføres nye indikationer for f.eks. lavdosis CT-skanning, så gælder en række faglige
rammer. Generelt kan der henvises til Sundhedsstyrelsens vejledning nr. 11052 om
indførelse af nye behandlinger i sundhedsvæsenet af 2. juli 1999.
Det følger bl.a. heraf, at balancen mellem gavnlige og skadelige virkninger skal
dokumenteres før systematisk ibrugtagning af en ny undersøgelsesmetode. En sådan
dokumentation kan f.eks. produceres gennem udarbejdelse af en medicinsk
teknologivurdering (MTV) eller anden form for systematisk udarbejdelse af
evidensbaserede anbefalinger. Såfremt der ikke foreligger sådan dokumentation, skal det
nye systematiske tilbud gives i protokolleret regi med klart definerede kriterier for
undersøgelse, registrering af data, beskrivelse af effektmål og mulige skadevirkninger,
principper for dataanalyse m.v., ligesom der bør sikres fagfællebedømt offentliggørelse af
resultater i videnskabelige tidskifter.
Billeddiagnostisk udredning af lunger alene begrundet i risikofaktorer som f.eks. rygning,
men uden at der foreligger en konkret lægefaglig vurdering af symptomer og fund, som kan
begrunde undersøgelsen, har karakter af screening, og må som systematisk tilbud kun gives
som led i et nationalt besluttet screeningsprogram, en videnskabelig protokol eller lignende.
3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 617: MFU spm., om Sundhedsstyrelsen anerkender de 3 diagnostiske spor, til sundheds- og ældreministeren
2334136_0004.png
BILAG
Notat vedr. håndtering af symptomer fra lungerne, der kan være kræft -
af 24. juni 2020
Baggrund og definitioner
I det følgende beskrives og præciseres regler, rammer og principper for håndtering af mistanke om
lungekræft samt snitflade til håndtering af symptomer, der ikke peger på alvorlig sygdom og
håndtering af befolkningsgrupper med risikofaktorer.
Notatet er bl.a. baseret på Sundhedsstyrelsens generelle notat vedr. henvisning og visitation til
sygehusbehandling, med særligt fokus på kræft
1
, hvori yderligere information kan findes,
herunder definitioner på relevante begreber.
I nærværende notat anvendes væsentligst følgende begreber:
Differentialdiagnostik er
en proces der består i at skelne mellem forskellige sygdomme med
overlappende symptomer med henblik på at beslutte den rette diagnose og dermed den rette
behandling.
Risikofaktorer (for sygdom)
er forhold, som øger risikoen for, at personer udvikler sygdom. Det kan
eksempelvis dreje sig om genetiske, biologiske, mentale, miljømæssige og sociale forhold.
Kræft
anvendes som betegnelse for sygdomme og tilstande med ukontrolleret celledeling og invasiv
vækst eller risiko for invasiv vækst. Det følger af gældende regler, at de særlige patientrettigheder
omfatter tilstande og mistanker, der kan kodes inden for følgende ICD-10-spænd: DC00-DC43,
DC45-DC99 samt DD00-DD09.
Mistanke
om kræft er en sundhedsfagligt begrundet overvejelse af kræft som mulig forklaring på
symptomer, tegn, undersøgelsesfund m.v. hos en konkret patient.
Symptom
er en kropslig sensation eller observation på egen krop, som patienten tolker som tegn på
sygdom. Feber og hoste kan fx være symptomer på lungebetændelse. Kliniske
fund
er symptomer,
der påvises eller fremkaldes, eller forandringer der erkendes ved den kliniske undersøgelse af
patienten fx raslende vejtrækning, når lægen undersøger brystkassen med stetoskop eller ømhed, når
lægen trykker et bestemt sted på kroppen.
Ansvar for henvisning og visitation ved mistanke om kræft
En henvisning til sygehusbehandling må betragtes som et forslag til sygehuset om undersøgelse
eller behandling af den pågældende patient, men således at det er sygehuset, der på grundlag af
1
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2020/Henvisning-hospital/Notat-vedr-henvisning-og-visitation-til-
sygehusbehandling-med-saerligt-fokus-paa-
kraeft.ashx?la=da&hash=EDE68A43192157DB53DE2BEE2A338EDCF490A537
4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 617: MFU spm., om Sundhedsstyrelsen anerkender de 3 diagnostiske spor, til sundheds- og ældreministeren
2334136_0005.png
henvisningens oplysninger vurderer det konkrete undersøgelses- og behandlingsbehov, og om der er
grundlag for at indkalde patienten.
I forbindelse med henvisning til sygehusbehandling skal både den henvisende læge og den
visiterede læge sikre, at der er fyldestgørende oplysninger på henvisningen, der muliggør en god
faglig visitation.
Henvisende læge har behandlingsansvaret, indtil sygehuset overtager, herunder for information til
patienten om, at der er mistanke om kræft, og hvad der giver anledning til mistanken.
Ved rekvisition af en diagnostisk undersøgelse som f.eks. en røntgenundersøgelse eller en
blodprøve, bevarer rekvirerende læge behandlingsansvaret, men den sundhedsperson, som beskriver
eller fortolker prøvesvaret, som f.eks. en speciallæge i radiologi, har ansvaret for den faglige
vurdering.
Ved anvendelse af ioniserende stråling efter strålebeskyttelsesloven og Sundhedsstyrelsens
tilhørende bekendtgørelse gælder særlige krav ift. berettigelse og kompetencer.
2
I vurdering af
berettigelsen skal indgå overvejelser om muligheden for anvendelse af metoder, der ikke er baseret
på stråling, patientens alder og tilstand samt det forventede resultat.
For den henvisende læge skal indikationen for at henvise til en undersøgelse med ioniserende
stråling være klar, og vedkommende skal have viden om, hvad der forventeligt vil kunne ses på
undersøgelsen ift. de symptomer, der ønskes udredt. Radiologisk afdeling har i sidste instans
ansvaret for undersøgelsen, herunder ansvaret for indikationen for undersøgelsen ift.
strålebeskyttelsesloven. Visiterende læge på en radiologisk afdeling har også ansvar for
overholdelse af strålebeskyttelsesloven.
Ved bekræftelse af mistanke om kræft efter billeddiagnostisk undersøgelse, skal billeddiagnostisk
afdeling kontakte henvisende læge, hvorpå den henvisende læge er ansvarlig for at afgive svar samt
informere og henvise patienten til relevant pakkeforløb.
Regler om maksimale ventetider
For patienter, der er henvist på mistanke om kræft eller med påvist kræft, gælder særlige
patientrettigheder jævnfør regler for maksimale ventetider
3
. Disse patientrettigheder kan ikke
gradbøjes, uanset hvor stærk eller svag lægens mistanke om kræft er. De særlige regler for
maksimale ventetider
4
angiver en handlepligt for regionen. Senest 11 kalenderdage efter, at
sygehuset har modtaget en henvisning af en patient til undersøgelse på mistanke om kræft, skal
sygehuset meddele patienten, om vedkommende kan tilbydes udredning inden for den fastsatte
Strålebeskyttelsesloven, lov nr 23 af 15. januar 2018, jfr. kapitel 2, se også bekendtgørelse nr 671 af 1. juli 2019 samt
bekendtgørelse nr 669 af 1. juli 2019.
3
Sundhedslovens § 88, se også bekendtgørelse om maksimale ventetider nr. 584 af 28. april 2015 samt tilhørende
vejledning nr. 9259 af 28. april 2015. Bemærk at bestemmelserne ikke gælder for kræftsygdomme, som kræver
knoglemarvstransplantation, for hudkræft, som ikke er modermærkekræft, og for forskningsmæssig og eksperimentel
behandling.
4
Sundhedslovens § 88, se også bekendtgørelse om maksimale ventetider nr. 584 af 28. april 2015 samt tilhørende
vejledning nr. 9259 af 28. april 2015. Bemærk at bestemmelserne ikke gælder for kræftsygdomme, som kræver
knoglemarvstransplantation, for hudkræft, som ikke er modermærkekræft, og for forskningsmæssig og eksperimentel
behandling.
2
5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 617: MFU spm., om Sundhedsstyrelsen anerkender de 3 diagnostiske spor, til sundheds- og ældreministeren
2334136_0006.png
maksimale ventetid på 14 kalenderdage, og patienten skal have meddelt en dato for
forundersøgelsen. Kalenderdage omfatter også weekender, helligdage m.v., og beregnes fra og med
dagen efter, at sygehuset har modtaget henvisning og indtil patientens første fremmøde på
sygehuset som start på udredningen.
Reglerne om maksimale ventetider gælder ikke i forbindelse med bred differential-diagnostik, hvor
lægen ikke henviser på mistanke om kræft. Ved udredning på mistanke om kræft gælder regler om
maksimale ventetider kun for regionale sygehuse, eller sygehuse og klinikker som varetager disse
opgaver for regionen.
Pakkeforløb for kræft
Sundhedsstyrelsens kræftpakkeforløb er udarbejdet i forlængelse af Kræftplan II. Indførelsen af
pakkeforløb for kræft følger desuden af ’Aftale om gennemførelse af målsætningen om akut
handling og klar besked til kræftpatienter’ mellem Danske Regioner og Regeringen
i 2007 samt af
aftale om regionernes økonomi for 2008 og Finansloven for samme år.
I pakkeforløb for kræft angives kriterier for henvisning til udredning i pakkeforløb, de væsentligste
elementer i standardforløbet beskrives, og der angives standardforløbstider for henvisnings- og
udredningsforløb frem til den initiale behandling igangsættes. Behandling defineres i den
sammenhæng som en indsats, der retter sig mod patientens kræftsygdom, hvad enten den er
kirurgisk, medicinsk eller stråleterapeutisk.
Kræftpakkeforløbene beskriver faglige standarder og betegnes således som normative kilder på linje
med protokoller, retningslinjer, instrukser m.v. De beskriver standardforløb, der skal tjene som
faglige rettesnore for sygehusafdelingernes planlægning og gennemførelse af udrednings- og
behandlingsforløb. Sundhedsstyrelsens pakkeforløb er standardforløb, og selvom de derfor kan
fraviges baseret på en konkret og individuel lægelig vurdering, kan pakkeforløbene ikke
systematisk fraviges. Det er derfor regionernes generelle pligt at planlægge udredning og
behandling af kræftsygdom i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens pakkeforløb for kræft.
At en konkret patient i sit udrednings- og behandlingsforløb følger hele eller dele af et defineret
pakkeforløb udløser imidlertid ikke særlige patientrettigheder udover de generelle rettigheder for
udredning og behandlingsfrister, sygehusvalg m.v., der følger af sundhedslovens kapitler 17a, 19 og
20 samt de mere specifikke regler for maksimale ventetider, der gælder for kræft m.v. Ved
henvisning til sygehusbehandling, herunder også udredning, på mistanke om kræft vil reglerne om
maksimale ventetider, samt de generelle rettigheder vedr. hurtig udredning og behandling samt
udvidet frit sygehusvalg således være gældende.
Håndtering af symptomer på lungekræft
Erkendelse af symptomer, der kan rejse mistanke om kræft og medføre henvisning til udredning i
pakkeforløb, er et centralt omdrejningspunkt i at sikre hurtig udredning og behandling af patienter
med mistanke om kræft.
Pakkeforløbet for lungekræft, som blev udsendt i 2018, angiver kriterier for at mistænke lungekræft.
Kriterierne er sammenfaldende med retningslinjer udsendt af DLCG i 2018. Pakkeforløbet
indeholder også vejledning for udredning, når der er symptomer på lungekræft.
6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 617: MFU spm., om Sundhedsstyrelsen anerkender de 3 diagnostiske spor, til sundheds- og ældreministeren
2334136_0007.png
I pakkeforløb for lungekræft bør henvisende læge ved følgende symptomer hos personer over 40 år
med relevant tobaksanamnese overveje at henvise til CT-skanning med kontrast af thorax og øvre
abdomen:
Hoste af mere end 4-6 ugers varighed hos en tidligere lungerask person eller ændringer i
hostemønstret hos person med kronisk bronchitis
Nytilkommet åndenød med abnorm spirometri uden anden oplagt forklaring herpå
Almensymptomer i form af træthed, manglende appetit, vægttab, trombocytose
Andre symptomer på lungekræft kan være opspyt, brystsmerter, pneumoni, pleuraeffusion,
Stokes krave, neuropati, knoglesmerter og trommestikfingre, skuldersmerter
Stridor af ukendt årsag bør, udover ovennævnte CT-skanning, føre til spirometri og laryngo-
bronkoskopi
Hæmoptyse er det enkeltsymptom med den største risiko for bagvedliggende lungekræft, og
man bør derfor altid ved hæmoptyse og uanset alder og tobaksanamnese overveje
henvisning til CT-skanning med kontrast af thorax og øvre abdomen.
Hæshed af mere end 3-4 ugers varighed uden andre ledsagesymptomer kan være symptom på
lungekræft, men bør primært undersøges af speciallæge i øre-næse-halssygdomme for kræft i
struben.
Hvis CT-skanningen rejser mistanke om lungekræft, skal billeddiagnostisk afdeling kontakte
henvisende læge telefonisk, hvorpå denne er ansvarlig for at informere og henvise patienten til
pakkeforløb for lungekræft. Andre procedurer kan aftales lokalt, så længe det sikres, at patienten får
hurtig besked og hurtigt henvises i pakkeforløb for lungekræft.
Hvis CT-skanningen udelukker mistanke om lungekræft, skal billeddiagnostisk afdeling kontakte
henvisende læge, hvorpå denne er ansvarlig for at informere patienten og for koordinering af det
videre forløb, herunder eventuel udredning for anden sygdom.
Patienten skal tilbydes henvisning til pakkeforløb for lungekræft, hvis mindst ét af nedenstående
kriterier er opfyldt:
Når der ved en billeddiagnostisk undersøgelse ses malignitetssuspekt lungeinfiltrat eller
tumor i mediastinum
Når biopsi fra metastase tyder på primært udgangspunkt i lungen
Når en patient har meget klare sygdomsrelaterede symptomer på lungekræft uanset om der
måtte foreligge et nyligt røntgen af thorax, som er beskrevet som normalt.
Ved symptomer på lungekræft skal vejledningen i pakkeforløb for lungekræft således følges. Ved
erkendelse af de symptomer, som er angivet i pakkeforløbet, er det den faglige standard at udrede
med CT-skanning med kontrast af brystkasse og øvre del af maven. Når det i pakkeforløb for
lungekræft er beskrevet, at lægen ’bør overveje’ CT-skanning
med kontrast af brystkasse og øvre
del af maven, er det fordi at lægen skal overveje, om andre diagnoser kan være relevante.
En del patienter med lungekræft udredes via indgangskriterierne til lungekræftpakken, mens andre
bliver opdaget ad andre veje og henvist direkte til udredning i lungemedicinsk regi. En del patienter
med lungekræft har ikke de typiske alarmsymptomer som blodigt opspyt, nytilkommen åndenød
eller brystsmerter, men bliver fx henvist med uspecifikke symptomer på mistanke om alvorlig
7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 617: MFU spm., om Sundhedsstyrelsen anerkender de 3 diagnostiske spor, til sundheds- og ældreministeren
2334136_0008.png
sygdom, og derfor udredt i ’Pakkeforløb for uspecifikke symptomer på alvorlig sygdom, der kan
være kræft’
(Diagnostisk pakkeforløb).
For alle Sundhedsstyrelsens pakkeforløb gælder, at indgangskriterierne ikke er udtømmende, og de
kan derfor ikke tjene som eneste grundlag for visitation til udredning på mistanke om kræft, uanset
om det sker i eller uden for et pakkeforløb. En patient kan således godt henvises med mistanke om
en konkret type kræft uden at opfylde indgangskriterier i det tilsvarende pakkeforløb. Ved
lungekræft kan det eksempelvis være en storryger på 39 år, der hoster blod, som således ikke
opfylder alle kriterier, men alligevel bør henvises til pakkeforløbet.
Tilsvarende kan manglende opfyldelse af indgangskriterier ikke alene anvendes som begrundelse
for tilbagehenvisning, hvis der i øvrigt er angivet oplysninger på henvisning, som ud fra et konkret
skøn tilsiger visitation til udredning på mistanke om kræft. I den forbindelse skal henvisende læges
begrundede kliniske mistanke om kræft indgå med tyngde i grundlaget for den samlede visitation.
Pakkeforløbene er ikke konkrete patientrettigheder, og da der er tale om standardforløb, forventes
de ikke opfyldt for alle patienter, da både det konkrete faglige forhold, patientpræferencer m.v. kan
betyde, at der tilrettelægges et andet forløb, end det, der er beskrevet i pakkeforløbet. Pakkeforløbet
kan således fraviges i konkrete og individuelle tilfælde, men et sygehus kan ikke systematisk
fravælge at følge pakkeforløbene.
Situationer for anvendelse af billeddiagnostisk udredning
Der er fire situationer, hvor billeddiagnostisk udredning kan anvendes til at be- eller afkræfte
lungekræft. Sundhedsstyrelsens vurdering af den faglige standard for billeddiagnostisk udredning i
de enkelte situationer fremgår af følgende:
1. Alarmsymptomer, der giver mistanke om lungekræft. Her er sigtet med den
billeddiagnostiske udredning med sikkerhed at be- eller afkræfte mistanke om lungekræft,
og den faglige standard som beskrevet i pakkeforløb for lungekræft er primær udredning
med CT med kontrast af brystkasse og øvre del af abdomen. Udredning patienten på
sygehus ved mistanke om kræft vil være omfattet af de særlige regler om maksimale
ventetider.
2. Uspecifikke symptomer, der giver mistanke om alvorlig sygdom som f.eks. kan være kræft.
Her er sigtet at be- eller afkræfte alvorlig sygdom, herunder lungekræft, og den aktuelle
faglige standard som beskrevet i styrelsens diagnostiske pakkeforløb er den primære
billeddiagnostiske udredning enten CT med kontrast af brystkasse, mave- og bækkenregion,
eller røntgen af brystkasse og ultralydsundersøgelses af maveregion.
3. Uspecifikke symptomer, hvor der ikke er konkret mistanke om alvorlig sygdom. Her er
sigtet bred differential-diagnostik, og der vil typisk vælges billeddiagnostisk modalitet ud
fra konkret vurdering og visitation. I det omfang, der systematisk indføres nyt tilbud som
f.eks. lavdosis-CT, bør balancen mellem gavnlige og skadelige virkninger dokumenteres,
eller systematiske tilbud bør gives i protokolleret regi med klart definerede kriterier,
effektmål, dataanalyse, publikation m.v. Ved udredning med bredt differential-diagnostisk
8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 617: MFU spm., om Sundhedsstyrelsen anerkender de 3 diagnostiske spor, til sundheds- og ældreministeren
2334136_0009.png
sigte vil udrednings- og behandlingsretten være gældende, men patienten vil ikke være
omfattet af de særlige regler om maksimale ventetider.
4. Personer uden symptomer, men som har risikofaktorer. Her vil der være tale om screening,
der som systematisk tilbud kun bør gives som led i et screeningsprogram, en videnskabelig
protokol eller lignende. Når nye nationale screeningsprogrammer overvejes indført, må det
vurderes, om fordelene opvejer ulemperne. Sundhedsstyrelsen har udarbejdet kriterier og
anbefalinger, der bør lægges til grund ved beslutning om at indføre, ændre eller afvikle et
nationalt screeningsprogram.
9