Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 02-02-2021
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPAMLA
Sagsnr.: 2100421
Dok. nr.: 1549604
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 5. januar 2021 stillet følgende spørgs-
mål nr. 561 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares af
sundhedsministeren. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 561:
”Den
15 december 2020 oplyste spørgeren, at man på et hotel i Tåstrup ikke over-
holdt den isolation, man havde fået betalt af staten, fordi man var testet positiv for
corona. Hvad gjorde ministeren og myndighederne ved disse oplysninger?”
Svar:
Regeringen har et meget stort fokus på, at smittede borgere og nære kontakter over-
holder anbefalinger om selvisolation, og hvad der kan gøres for at undgå episoder,
som dem, der konkret henvises til i spørgsmålet.
Vi har derfor taget en række værktøjer i brug for at sikre, at smittede med COVID-19
og nære kontakter isolerer sig på relevant vis. Fx foretager Coronaopsporingen opføl-
gende isolationsopkald til alle smittede borgere med henblik på bl.a. at høre om den
smittedes velbefindende og den smittedes overholdelse af selvisolationen. Hvis selv-
isolation ikke er mulig, opfordres borgeren til at kontakte kommunen om mulighed
for støtte til selvisolation, herunder mulighed for at blive henvist til et isolationsop-
hold på en kommunal isolationsfacilitet, hvor selvisolation kan gennemføres.
Endvidere kan kommunerne som noget nyt efter konkret aftale med Styrelsen for Pa-
tientsikkerhed få adgang til oplysninger om, hvem der er smittet i kommunen. Kom-
munen får på den måde blandt andet bedre mulighed for at støtte op om, at de smit-
tede kan isolere sig, som de skal. Opgaven vedrørende henvisning af borgere til kom-
munale isolationsfaciliteter ligger som nævnt allerede i dag i kommunerne. Med op-
lysningerne om, hvem der er smittet i kommunen, har kommunerne nu bedre mulig-
heder for at målrette de tilbud og opgaver, de allerede i dag har. Kommunernes kon-
krete bidrag vil afhænge af lokale forhold, men kan blandt andet bestå af opfølgende
opkald til smittede. Der vil i den forbindelse særligt være fokus på, at kommunerne
bistår Styrelsen for Patientsikkerhed i de tilfælde, hvor styrelsen ikke har kunnet få
kontakt med de smittede.
Der overføres med de nye regler ikke tvangsbeføjelser til kommunerne, og det vil der-
for fortsat kun være Styrelsen for Patientsikkerhed, som kan udstede påbud til perso-
ner, der uagtet rådgivning om selvisolation hjemme eller tilbud om frivillig indkvarte-
ring på en isolationsfacilitet, ikke overholder deres selvisolation. I stedet forudsættes
en tæt dialog mellem Styrelsen for Patientsikkerhed og kommunerne i tilfælde, hvor
kommuner får oplysninger om borgere, der ikke overholder deres selvisolation.
Hvis Styrelsen for Patientsikkerhed får oplysninger om, at en smittet ikke overholder
sin selvisolation, vil Styrelsen for Patientsikkerhed
–
på et oplyst grundlag, og såfremt