Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
17. december 2020, Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Samrådsspørgsmål AD:
”Vil ministeren kommentere den kritik af Sundheds- og
Ældreministeriet og Statens Serum Institut, som bliver oplistet i Berlingskes artikel
"Beskyldes for at tryne Kåre Mølbak: Førende eksperter advarer nu om alt for tætte bånd
mellem SSI og regeringen" fra den 22 november 2020?”
Samrådsspørgsmål AE:
”Ministeren bedes også redegøre for de initiativer, som
regeringen vil iværksætte for at undersøge og sikre, at der ikke foregå politisk kontrol af
sundhedsmyndighederne i Danmark.”
Begge spørgsmål er stillet efter ønske fra Per K. Larsen (KF).
Tak for ordet og for indkaldelsen, som jeg har glædet mig til
at besvare grundigt her på samrådet. Jeg synes det er meget
relevant at indkalde efter sådan en artikel.
Men det er også meget vigtigt, at der er en fuldstændig
klarhed i både Folketinget og hos befolkningen i øvrigt, om
at Sundhedsmyndighedernes rådgivning af Regeringen og af
Folketinget bygger på deres uvurderlige faglighed og skal
være helt uafhængig af politisk indblanding. Det er hele
fundamentet. Sådan er det, og sådan skal det være. Uanset
hvordan der rejses tvivl eller skrives om det, så er det værd
at bruge tid på, at få det slået helt fast.
Det er helt centralt, at styrelserne arbejder ud fra deres
faglige og videnskabelige metoder, og uden et politisk ønske
om bestemte konklusioner.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 521: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 17/12-20 om at sikre, at der ikke foregå politisk kontrol af sundhedsmyndighederne i Danmark, til sundheds- og ældreministeren
2311583_0002.png
Uanset om vi – som nu – håndterer en stor og
samfundsomvæltende epidemi. Eller om vi i stedet udfører
vores mere ’almindelige arbejde’ med drift og udvikling af
det danske sundhedsvæsen, så gælder der en helt
grundlæggende ”arbejdsdeling” mellem fagligheden i vores
styrelser og os politikere:
Regeringen – i samarbejde med Folketinget – står for den
politiske retning. Den politiske retning er rådgivet af vores
styrelser, som står for den meget vigtige og fagligt funderede
viden, som kommer os alle sammen til gode.
Statens Serum Institut står for den helt essentielle viden om
epidemiologi, om pandemier, om vira og om
smitteudvikling.
Sundhedsstyrelsen står for den nationale planlægning af
vores sundhedsberedskab. Og for meget vigtig oplysning til
borgerne om sundhed generelt og corona specifikt.
Styrelsen for Patientsikkerhed gør et kæmpe arbejde i
forhold til smitteopsporing, så vi får stoppet smittekæderne.
Og overvågning af lokale udbrud, som bidrager med
værdifuld viden om udviklingen i epidemien i landet.
Og vi har Lægemiddelstyrelsen, som også spiller en helt
central rolle. Som godkender og kontrollerer lægemidler på
det danske marked. De knokler lige nu med vacciner mod
COVID-19.
Og hertil kommer naturligvis en lang række andre vigtige
myndigheder, som rådgiver os på de områder, hvor de er
eksperter.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 521: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 17/12-20 om at sikre, at der ikke foregå politisk kontrol af sundhedsmyndighederne i Danmark, til sundheds- og ældreministeren
2311583_0003.png
Oven på disse mange faglige råd og vejledninger skal der
træffes politiske valg og sættes en politisk retning. Det er
den opgave, der påhviler den til enhver tid siddende regering
i et bredt samarbejde med Folketinget.
Det er en helt nødvendig arbejdsdeling. Uanset om det er
under tidspres – og det er det jo under pandemien – og også
uanset at vi ikke har den fulde viden. Det har vores relevante
fagligheder og eksperter også sagt offentligt på pressemøder,
i interviews og andre steder inkl. til følgegruppen, at vi
agerer ud fra den viden, vi har nu. Og den viden udvikler sig
hele tiden og bliver bedre i takt med, at pandemien udvikler
sig. Det gælder fx viden om sygdomme, viden om smitten
mv. Jeg har en enormt stor respekt for, at de sætter deres
faglighed i spil i situation, hvor vi ikke har den luksus at
have den fulde 360 graders viden om hele problemfeltet.
Sådan er det stadigvæk, omend vi dog har langt mere viden
om situationen nu i forhold til i starten af året, hvor
coronavirus ramte Danmark.
------
Også der blev det hurtigt klart, at hastighed er altafgørende.
Det krævede en hurtig omstilling og tæt dialog – både på
tværs af de mange fagligheder og med det politiske niveau –
hvor vi sikrer, at vi alle hører og taler om det samme for at
opnå samme viden.
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 521: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 17/12-20 om at sikre, at der ikke foregå politisk kontrol af sundhedsmyndighederne i Danmark, til sundheds- og ældreministeren
2311583_0004.png
Et helt centralt forum i denne forbindelse er etableringen af
Indsatsgruppen. Må jeg minde jer om, at den fandtes ikke, da
epidemien ramte os. Indsatsgruppen spiller en afgørende
rolle i forbindelse med overvågning af epidemien og mødes
ofte – mange uger mødes de hver dag. Her drøftes bl.a. den
generelle smitteudvikling og behovet for indførelse af nye
tiltag – lokale og/eller nationale – for fortsat at kunne bevare
kontrollen med epidemien. Eller om der eventuelt er
grundlag for ophævelse af restriktioner. Medlemmerne
bringer al deres viden i spil.
I Indsatsgruppen er der repræsentanter fra vores faglige
styrelser. Fra Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for
Patientsikkerhed og Statens Serum Institut. Derudover er
Sundheds- og Ældreministeriet, Justitsministeriet og
Rigspolitiet repræsenteret. Finansministeriet, og
Erhvervsministeriet deltager som observatører i
Indsatsgruppen.
Den brede repræsentation af faglighed i Indsatsgruppen giver
det nødvendige overblik over situationen.
Det er den viden og rådgivning, som gives videre til os
politikere.
Og når jeg siger, at den ikke var der før, så vil jeg også
fremhæve, at noget af det, som vi også drøfter lige nu i
forbindelse med behandlingen af den ny epidemilov er,
hvordan en ny epidemikommission skal overtage det arbejde,
så vi kan fortsætte med det set up, som Indsatsgruppen
udgør. Dette gælder ikke mindst i et fremtidigt perspektiv
ved en eventuelt ny sundhedskrise. Det mener jeg vil være
klogt.
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 521: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 17/12-20 om at sikre, at der ikke foregå politisk kontrol af sundhedsmyndighederne i Danmark, til sundheds- og ældreministeren
Både ministeriet og de faglige styrelser arbejder ud fra et
væsentligt princip om åbenhed og gennemsigtighed. Jeg er
klar over, at også det løbende er under kritik og et ønske om
at ligge tingene frem så hurtigt som muligt. Det forsøger vi
at efterleve.
Det betyder bl.a. at information fremlægges løbende. Det er
afgørende vigtigt for os alle – både for fagligheden, for os
politikere og for opbakningen fra befolkningen. Og også at
det lægges frem til diskussion med borgerne.
Danskerne er kommet på fornavn med Kåre Mølbak, Søren
Brostrøm, Tyra Grove Krause og Anette Lykke Petri, og det
er nu ansigter, som vi kender fra skærmen. Og det er ikke en
situation, som jeg har set tidligere. Men det er nødvendigt, at
de bringer deres faglighed i spil, så befolkningen, eksperter
og os politikere kan høre direkte fra dem, hvordan
situationen står til.
Styrelserne er også bredt repræsenteret i internationalt
samarbejde, hvor relevant data deles og drøftes på tværs. Og
styrelserne inddrager en række eksterne eksperter og fagfolk
– både nationale og internationale – i deres arbejde.
Afslutningsvis vil jeg igen slå fast, at sundhedsmyndig-
hedernes rådgivning af os er helt uafhængig af politisk
indblanding og bygger på myndighedernes uvurderlige
faglighed.
Side 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 521: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 17/12-20 om at sikre, at der ikke foregå politisk kontrol af sundhedsmyndighederne i Danmark, til sundheds- og ældreministeren
Jeg har den største respekt for deres arbejde. Vi har også fået
en ny stærk faglighed ind, da posten som direktør for SSI nu
er besat. En anden stærk faglighed, som nu går på pension, er
Kåre Mølbak, som også omtales i artiklen i
samrådsspørgsmålet. Hvis man har lyst til at høre hans syn
på sagen kan man tænde for sit tv og høre udsendelsen fra i
går, hvor han var Hos Lippert på tv2 og redegjorde for svar
på nogle af disse spørgsmål. Og også redegjorde for det
tidspres, som vi arbejder under. Hvor der skal handles, før vi
har den fulde evidens. Det er et kæmpe stort fagligt pres,
som vi må have respekt for, at vores sundhedsmyndigheder
forvalter så flot. Stor ros og beundring til dem.
Og hvis vi slår op i HOPE-rapporterne, som måler
danskernes tillid til vores sundhedsmyndigheder, så er de
outstanding i forhold til resten af Europa. Der er mig bekendt
ikke et land, hvor der er større folkelig opbakning til
sundhedsmyndighederne. Vi ligger i hvert fald helt i top i
forhold til de lande, som vi plejer at sammenligne os med.
Det er velfortjent. Men også afgørende vigtigt, at vi ved, at
når Kåre Mølbak, Søren Brostrøm, Henrik Ullum eller en af
de andre eksperter siger noget, så er det fordi, at deres
faglighed byder dem at lægge deres konklusioner frem.
Tak.
Side 6