Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2316875_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 27-11-2020
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPAJU
Sagsnr.: 2015664
Dok. nr.: 1477250
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 4. november 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 163 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 163:
”Vil ministeren kommentere henvendelse af 27. oktober 2020 fra Region Nordjylland,
Region Midtjylland og Region Syddanmark om organisering af børneonkologien i Dan-
mark, jf. SUU alm. del - bilag 56. ”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for besvarelsen anmodet om bidrag fra
Sundhedsstyrelsen, som oplyser følgende:
”Sundhedsstyrelsen har i henhold til sundhedsloven til opgave at fastsætte special-
funktioner i sygehusvæsenet og deres placeringer på sygehuse med henblik på at
sikre høj faglig kvalitet i behandlingen og helhed i patientforløbene. Dette sker gen-
nem de af Sundhedsstyrelsen udmeldte specialevejledninger for hvert enkelt speci-
ale. Tilsammen udgør disse den samlede specialeplan.
Formålet med specialeplanlægningen er at sikre høj faglig kvalitet i behandlingen og
helhed i patientforløbene under hensyn til en effektiv ressourceudnyttelse. Speciale-
planlægningen skal fremme den nødvendige opbygning og vedligeholdelse af eksper-
tise, forskning og udvikling samt uddannelse med henblik på fortsat udvikling af sund-
hedsvæsenets ydelser.
Specialeplanlægningen skal sikre planlægning, koordination og samarbejde mellem
sundhedsvæsenets parter og derigennem sikre, at der kan tilbydes specialiseret be-
handling med den nødvendige kapacitet, forsyningssikkerhed og tilgængelighed på
landsplan.
Ifølge sundhedslovens § 208 fastsætter Sundhedsstyrelsen krav til specialfunktioner
på regionale og private sygehuse og godkender placeringen af specialfunktioner på
sygehusene. Sundhedsstyrelsen har dermed den lovgivningsmæssige kompetence til
at oprette og nedlægge specialfunktioner, samt til at tildele og fratage godkendelser
af varetagelsen af specialfunktioner.
Sundhedsstyrelsen skal sikre, at den gældende specialeplanlægning er tidssvarende,
relevant og dækkende. Det betyder, at specialeplanen revideres med mellemrum
samt, at Sundhedsstyrelsen løbende ser på enkeltområder, hvor den faglige udvikling
eller udviklingen i befolknings- eller patientgrundlag tilsiger, at specialeplanen på det
pågældende område bør revideres.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om det er ministerens opfattelse, at der er fagligt belæg for at centralisere børneonkologien i København, til sundheds- og ældreministeren
Senest has Sundhedsstyrelsen fx gennemgået områderne funktionelle lidelser og vari-
ationer i kønskarakteristika og der sker desuden løbende mindre justeringer af speci-
alevejledningerne.
Udgangspunktet for specialeplanlægningen er, at ’øvelse gør mester’. Det betyder, at
en funktion ikke bør varetages flere steder, end der er behov for med henblik på at
sikre, at der er den fornødne og hensigtsmæssige viden, rutine, erfaring og volumen,
samt de nødvendige faciliteter til at funktionen kan varetages med høj kvalitet.
Børneonkologien varetages i dag, som højt specialiseret funktion fire steder i landet:
På Rigshospitalet, Odense Universitetshospital, Århus Universitetshospital og Ålborg
Universitetshospital. Der er årligt omkring 200 nye tilfælde af kræft hos børn i alde-
ren 0-17 år. Tilstandene er fordelt på 12 hoveddiagnosegrupper og en række underdi-
agnosegrupper. Der er således tale om mange forskellige sygdomme, som alle er
sjældne med mindre end 10 nye tilfælde årligt i Danmark, bortset fra akut lym-
foblastær leukæmi (ALL), hvor der er ca. 40 tilfælde årligt.
Sundhedsstyrelsens beslutning om at se på børneonkologien i Danmark og den plan-
lagte proces blev drøftet med regionerne i Det Rådgivende Udvalg for Specialeplan-
lægning i september 2019, forud for det første møde i arbejdsgruppen. Her rede-
gjorde styrelsen for, at man i lyset af den stigende kompleksitet i sygdomsudredning
og behandling ønsker at drøfte den fremtidige organisering af børneonkologien i Dan-
mark. Herunder fordele og ulemper ved en eventuel centralisering af varetagelsen af
udredning og behandling, samt modeller for ’shared care’. Drøftelsen vil have fokus
på faglig ekspertise, udvikling og forskning, samt betydning for afledte funktioner,
som diagnostik, anæstesi og særligt komplekse behandlingselementer, fx kirurgi, radi-
oterapi, stamcelletransplantation og eksperimentel behandling.
Der er nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter fra alle fire børneonkologiske
afdelinger, alle fem regioner, Dansk Pædiatrisk Selskab, Dansk Sygeplejeselskab,
Dansk Pædiatrisk Hæmatologi Onkologi (DAPHO), Dansk Børnecancerregister samt
forældrerepræsentanter fra Foreningen Cancerramte Børn og Børnecancerfonden.
Der har været afholdt fire møder i arbejdsgruppen og processen er desværre blevet
forsinket pga. håndtering af COVID-19. Næste møde i arbejdsgruppen er planlagt til
at finde sted i december og det er endnu ikke afklaret, hvorvidt der er behov for
yderligere møder derefter. Arbejdsgruppen har således ikke færdiggjort arbejdet og
der er behov for fortsatte drøftelser, inden der kan konkluderes herpå.
Der er enighed i arbejdsgruppen om, at overlevelsen for børn og unge med kræft i
Danmark samlet set ligger på niveau med andre vestlige lande, som vi i øvrigt sam-
menligner os med. For nogle sygdomme ligger Danmark blandt de bedste i verden i
forhold til overlevelse.
Selvom overlevelsen for børn med kræft er øget, svigter helbredende behandling hos
cirka en tredjedel af patienterne, og dødsfald hos børn med kræft udgør således også
i dag en væsentlig andel af børnedødeligheden i Danmark. Børnene dør af sygdom-
men og af komplikationer til behandlingen. Der er stor variation i overlevelsen mel-
lem de forskellige kræfttyper; og hvor der inden for visse sygdomme er sket store
fremskridt, både i Danmark og internationalt, så er der en række sygdomme, hvor
prognosen stadig er meget alvorlig, og enkelte sygdomme kan fortsat stort set aldrig
helbredes.
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 475: Spm. om det er ministerens opfattelse, at der er fagligt belæg for at centralisere børneonkologien i København, til sundheds- og ældreministeren
Som følge af ny og mere præcis diagnostik samt nye behandlingsmodaliteter er der
en stigende kompleksitet i sygdomsudredning, behandling, løbende behandlingseva-
luering samt bivirkningsmønstre.
Arbejdsgruppen har drøftet perspektiverne for og udfordringerne ved at sikre en fort-
sat forbedring af overlevelsen og nedbringelse af bivirkninger og senfølger i de næste
10 – 15 år. I den forbindelse er positive og negative konsekvenser ved en samling af
funktioner på færre matrikler blevet drøftet, herunder konsekvenser for forældre og
pårørende.
Sundhedsstyrelsen har lagt vægt på en åben og transparent proces, hvor alle faglige
og organisatoriske bidrag er inddraget. Styrelsen har holdt separate møder med de
administrative repræsentanter fra regionerne og med DAPHO og Dansk Børnecancer-
register. Undervejs i processen er alle deltagere i arbejdsgruppen blevet opfordret til
at dele alt relevant materiale. Styrelsen har besøgt alle fire børneonkologiske afdelin-
ger og et børneonkologisk center i Holland.
Den faglige gennemgang er som beskrevet ikke afsluttet, og der er ikke draget nogen
konklusion på afdækningen af den faglige og organisatoriske varetagelse af børneon-
kologien. Når arbejdsgruppen har afsluttet sit arbejde vil Sundhedsstyrelsen fore-
lægge et samlet notat og en indstilling med forslag til fremtidig organisering af områ-
det til drøftelse i Det Rådgivende Udvalg for Specialeplanlægning, hvor bl.a. alle re-
gionale sundhedsdirektører og de lægevidenskabelige selskaber er repræsenteret.
Først herefter vil Sundhedsstyrelsen tage endeligt stilling til eventuelle ændringer i
beskrivelsen af specialevejledningen for pædiatri.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Annemette Juul
Side 3