Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2308276_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 17-12-2020
Enhed: NÆRSOM
Sagsbeh.: DEPANB
Sagsnr.: 2018472
Dok. nr.: 1517550
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 9. december 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 467 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 467:
”Vil
ministeren oplyse, om kommuner kan indføre besøgsrestriktioner i medfør af an-
staltsforhold, når der er tale om almennyttige boliger med dertil knyttede servicefaci-
liteter og dermed ikke en kommunal institution?
Svar:
Sundheds- og ældreministeren er efter § 12 c i epidemiloven bemyndiget til fastsætte
regler om forbud mod eller restriktioner for besøgendes adgang til bl.a. plejehjem,
når det er nødvendigt for at forebygge eller inddæmme udbredelsen af en alment
farlig sygdom. Regler fastsat i medfør af denne bestemmelse kan fravige anden lov-
givning.
Bestemmelsen er senest udmøntet ved bekendtgørelse om besøgsrestriktioner på
plejehjem, plejeboliger og aflastningspladser samt sygehuse og klinikker i forbindelse
med håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19), hvoraf det fremgår, at Sty-
relsen for Patientsikkerhed kan påbyde kommunalbestyrelsen midlertidigt at udstede
forbud mod eller restriktioner for besøgendes adgang til plejehjem, plejeboliger og
aflastningspladser i beliggenhedskommunen, når det er nødvendigt for at forebygge
eller inddæmme udbredelse af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19).
Det er kun Styrelsen for Patientsikkerhed, der kan udstede påbud om besøgsrestrikti-
oner.
Derudover er den enkelte ledelse forpligtet til at sikre, at besøg på plejehjem sker un-
der behørig hensyntagen til Sundhedsstyrelsens anbefalinger om bl.a. god hygiejne
og hensigtsmæssig adfærd, og at besøg kan gennemføres på en forsvarlig måde. Det
er mit klare indtryk, at der er fokus på dette, men også at der er eksempler på, at der
lokalt kan være fastsat regler, der er for vidtgående.
Bekendtgørelsen har ikke nærmere reguleret, hvordan den lokale ledelse skal tilrette-
lægge og planlægge besøg. Det såkaldte anstaltsforhold giver hjemmel til, at kommu-
ner kan fastsætte nærmere regler vedrørende en anstalts drift og brug, fx i forhold til
generelle forskrifter som en husorden. Derfor har den lokale ledelse hidtil, og ud fra
anstaltsforhold, kunnet fastsætte de nødvendige regler i forbindelse med besøg af
hensyn til planlægning og afvikling af besøg, herunder fx i forhold til at sikre den for-
nødne rengøring. Der kan ikke ud fra hensynet til anstaltsforhold fastsættes regler,
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 467: Spm. om kommuner kan indføre besøgsrestriktioner i medfør af anstaltsforhold, når der er tale om almennyttige boliger med dertil knyttede servicefaciliteter og dermed ikke en kommunal institution, til sundheds- og ældreministeren
der reelt afskærer beboere helt fra at få besøg, eller på anden måde er upropor-
tionale og mere vidtgående end lovens rammer.
For at undgå misforståelser om muligheden for at fastsætte lokale regler er det med
seneste ændring af bekendtgørelsen præciseret, at stedets ledelse skal sikre, at be-
søg gennemføres på en forsvarlig måde, og i den forbindelse kan fastsætte de nød-
vendige regler om afvikling og planlægning af besøg, fx anmeldelse af besøg. Det vil
ligeledes blive præciseret, at der ikke kan fastsættes regler, der skærper et påbud om
forbud eller restriktion, der er udstedt af Styrelsen for Patientsikkerhed.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Anne Bækgaard
Side 2