Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Den 8. december, lokale 1-133, Sundheds- og Ældreudvalget]
Samrådsspørgsmål Å
Ministeren bedes i forlængelse af bl.a. Alzheimerforeningens rapporter ”Corona
og
livet med demens derhjemme” og ”Kommuner forbyder ulovligt
plejehjemsbeboerne at kramme deres nærmeste” svare på følgende spørgsmål:
a. Hvad er ministerens kommentarer til, at den kommunale nedlukning har betydet
varige skader hos borgere med demens, således at det fysiske helbred hos hver
tredje er blevet forværret?
b. Hvad er ministerens kommentarer til, at nedlukningen har ført til forøget
ensomhed hos både borgere med demens og deres nære pårørende?
c. Hvordan kan man arbejde mere målrettet på at opretholde en rimelig normal
hverdag både i hjemmeplejen og i de kommunale demenstilbud og på
plejehjemmene og plejecentrene, så man kan forhindre, at borgere med demens
ikke bliver mere syge, og nære pårørende bliver totalt nedslidt, som følge af flere
konflikter og manglende kommunale tilbud?
d. Hvordan vil ministeren sikre, at ældres trivsel og grundlovssikrede ret til at
modtage besøg i eget hjem tilsikres i forbindelse med de besøgsrestriktioner, der
som følge af corona-smitten er udrullet på landets plejehjem og plejecentre?
e. Hvordan kan pårørende til både til beboere på plejehjem og hjemmeboende
borgere med demens og nære pårørende få samme testtilbud som de ansatte, så
man kan imødegå evt. smitte?
f. Hvordan kan man reducere antallet af forskellige medarbejdere, som en ældre
sårbar borger er i kontakt med, så risikoen for smitte kan reduceres?
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 462: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/12-20 om konsekvenser for borgere med demens under corona-pandemien, til sundheds- og ældreministeren
2303815_0002.png
Tak for det, og jeg vil også sige mange tak. Ikke kun for det
her samrådsspørgsmål, men også til Kirsten Normann fra SF
for hele vejen igennem den her sundhedskrise og selvfølgelig
have fokus på at gøre det, der skal til, men også have fokus
på de konsekvenser og afbøde de konsekvenser og tage dem
i opløbet, som de får for vores ældre medborgere og ikke
mindst mennesker med demens. Og der bliver spurgt til at
starte med fra Kirsten Normanns side til en af
Alzheimerforeningens publikationer - her netop om deres
undersøgelse og den kommer jeg ind på senere i min
besvarelse, men
eg vil lige starte med det, der er
samrådsspørgsmål D. Så lidt mere det generelle billede på
besøgsrestriktioner som følge af coronasmitten på landets
plejehjem og plejecentre.
Og også i relation til det, som bliver begrundet her til slut.
Nemlig den juletid vi står overfor.
Udgangspunktet er generelt, at der siden sommer har været
åbnet op for besøg på plejehjem.
Men når det er nødvendigt for at forebygge eller inddæmme
udbredelse af COVID-19, så kan Styrelsen for
Patientsikkerhed udstede et midlertidigt påbud om
besøgsrestriktioner eller besøgsforbud, når de vurderer, at
der er behov for det og det har de jo vurderet mange steder i
høj grad.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 462: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/12-20 om konsekvenser for borgere med demens under corona-pandemien, til sundheds- og ældreministeren
2303815_0003.png
Desværre står vi nu i en situation, hvor smitten er så udbredt,
at det netop har været nødvendigt at udstede en række af
disse påbud om besøgsrestriktioner og besøgsforbud nogle
steder også. I den forbindelse, der skal jeg understrege, at det
er meget vigtigt, at der fortsat gøres alt, hvad der er muligt
for ikke at få smittekæder ind på vores plejehjem. Det har,
vil få og kan have fatale konsekvenser. Der er ingen tvivl
om, at plejehjemsbeboere er en sårbar gruppe.
Men der er også opmærksomhed på, at kontakten med
pårørende er så afgørende vigtig. Derfor vil jeg til start her
ridse reglerne op. Jeg mener også, at vi har haft eksempler
på, at flere forskellige ordførere - i flere forskellige
sammenhænge også af nogle medier - har rejst eksempler på
det man kan kalde overimplementering, hvor man nogle
steder lokalt - formegentlig i bedste vilje - men altså i hvert
fald har misforstået, eller på anden måde ikke har fulgt
reglerne, men har overimplementeret. Altså strammet mere
end reglerne siger. Så lad mig lige starte med at redegøre for
reglerne:
Selvom der er påbud, hvis der nu er påbud, så kan den
nærmeste pårørende fortsat aflægge besøg i beboerens
bolig, ligesom beboeren kan få besøg af familien i
kritiske situationer.
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 462: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/12-20 om konsekvenser for borgere med demens under corona-pandemien, til sundheds- og ældreministeren
2303815_0004.png
Og så fra d. 15. november i år, der blev det muligt for
Styrelsen for Patientsikkerhed som led i et påbud om
besøgsrestriktioner at fastsætte, at beboerne kan modtage
besøg i et indendørs besøgsrum af den nærmeste pårørende
og to andre nære pårørende, dog maksimalt to besøgende ad
gangen.
Derudover vil der som oftest være mulighed for besøg på
udendørs arealer, ligesom hvis beboeren jo frit kan tage på
besøg hos pårørende. Det gælder selvfølgelig også til jul. Jeg
ved, at der også har været eksempler på, at det har også har
været omfattet af forskellige lokale restriktioner, men det
kan man altså naturligvis frit gøre også op til jul.
Der er altså gjort meget for at sikre, at beboeren stadig kan
have kontakt med de pårørende. En kontakt, der er helt
afgørende. Men jeg er opmærksom på som sagt, at der også
er et ønske om fra flere forskellige steder, at reglerne lempes
yderligere, men her er der meget vanskelige balancer, og det
er dem, som samrådet her også handler om.
Jeg har inviteret COVID-følgegruppen til drøftelse af præcis
de her besøgsrestriktioner til et møde i den her uge. Jeg
glæder mig til at høre alle input i en grundig drøftelse herom.
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 462: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/12-20 om konsekvenser for borgere med demens under corona-pandemien, til sundheds- og ældreministeren
I den drøftelse så er det også vigtigt, at vi erkender og gør os
klart, at selvom der selvfølgelig er et kæmpe stor ønske fra
både nogle organisationer og fra flere partier om en
yderligere lempelse. Så viser de aktuelle tal ude fra vores
ældrepleje og fra plejehjem, hvor hurtigt og hvor galt det kan
gå. Nu vil jeg nævne to eksempler her. De tal jeg har, det er
tal fra i går, så det er med forbehold for, at der kan have sket
nye udviklinger det sidste døgns tid. Men i går, der har jeg
tal fra Tårnby Kommune og plejehjemmet der, hvor der i
går var 48 smittede beboere og 43 smittede medarbejdere.
Jeg har også fået orienteret om, at der har været dødsfald
blandt beboerne, men 48 beboere er smittede og 43
medarbejdere er smittede. Århus Kommune er et andet
tilfælde. Et aktuelt eksempel på et plejehjem hvor 29 beboere
er smittede. 29 beboere er smittede viser noget om, hvor
utrolig hurtigt det går.
Side 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 462: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/12-20 om konsekvenser for borgere med demens under corona-pandemien, til sundheds- og ældreministeren
Den drøftelse med COVID-19 følgegruppen ser jeg frem til
og er åben overfor alle gode forslag, der kan sikre, at der kan
foregå kontakt og besøg, men altså også, at det foregår
forsvarligt. Det er så drøftelser vi har i en tid, hvor der er i
store dele af Danmark er en stigende smitte, men jo også i en
tid, hvor vi er meget tæt på vaccinen, og vi kan se i medierne
i dag, at de første britiske statsborgere
det er jo så den
ældre målgruppe, som begynder at få de første vacciner. Det
vil jo næsten ikke være til at bære, hvis vi i en tid, hvor
smitten stiger, og vaccinen lige står for døren, men vi da
mister kontrollen med smittekæderne ind i vores plejesektor.
Det er jo et spørgsmål om kort tid, før vi begynder at
vaccinere vores ældre. Det var indledningen.
Nu til de spørgsmål, der handler om Alzheimerforeningens
undersøgelse af, hvordan hjemmeboende mennesker med en
demenssygdom og deres pårørende har været påvirket af
corona og nedlukningen i foråret.
Og tallene taler deres tydelige sprog. Omkring en tredjedel af
de adspurgte har oplevet, at deres både fysiske og mentale
helbredstilstand er blevet værre under nedlukningen i foråret.
Og det er meget alvorlige tal i undersøgelsen, og jeg tager
det meget alvorligt, og jeg har kun grund til at fæste lid til
undersøgelsen, og der er ikke noget, som tyder på, at der
skulle være nogen fejl i den. Derfor er det alvorlige tal og
alvorlige menneskeskæbner, som ligger bag de tal
Side 6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 462: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/12-20 om konsekvenser for borgere med demens under corona-pandemien, til sundheds- og ældreministeren
I forvejen er mennesker med demens og deres pårørende jo
en særligt udsatte gruppe, og de har så været ekstra hårdt
ramt den her svære tid.
Det handler bl.a. om, at den vante struktur og de normale
aktiviteter har været og stadig er forandrede. Det kan
medføre helt sikkert utryghed, bekymring, og det kan også
have negative konsekvenser for mennesker med demens
og
det kan være opslidende for de pårørende. Det er vi nødt til
at tage meget alvorligt.
Som bekendt stod vi jo den her ekstraordinær situation i
foråret. Det gjorde det nødvendigt at give kommunerne
midlertidige muligheder for at fravige rettigheder og
forpligtelser bl.a. i forhold til afløsning, aflastning og
praktisk hjælp i hjemmet.
Altså kommunerne fik dermed mulighed for at fravige deres
forpligtelser, hvis man vurderede, at det var nødvendigt på
baggrund af en samlet vurdering af kommunens samlede
pleje- og personalekapacitet.
Og i den forbindelse, der er det vigtigt at understrege, at
kommunerne hele tiden har skulle foretage en konkret og
individuel vurdering af den enkelte borgers behov, inden der
evt. blev truffet beslutning om at reducere hjælp eller tilbud
til borgerne.
Side 7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 462: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/12-20 om konsekvenser for borgere med demens under corona-pandemien, til sundheds- og ældreministeren
Og hvis hjælpen har været reduceret i en periode, så er det
kommunens ansvar efterfølgende at sikre opfølgning på de
borgere, der har fået reduceret deres hjælp.
Det gælder også hjemmeboende borgere med demens og
deres pårørende, der under nedlukningen ikke har kunne
gøre brug af tilbud som fx at komme på dag- og
aktivitetscenter.
Og så med virkning fra 1. juli i år, der bortfaldt den
midlertidige hjemmel, som altså gav kommunerne lov til at
fravige de her forpligtelser under helt særlige kriterier. Og
derfor vil jeg godt slå fast, at kommunerne har ikke længere
mulighed for at fravige forpligtelser i serviceloven. Det har
jeg også orienteret kommunerne om to gange, ligesom jeg
har indskærpet i et brev til kommunerne, at kommunerne
skulle tilbage på normalt serviceniveau efter d. 1. juli i år.
Og derfor kan vi allesammen have en klar forventning om, at
kommunerne i dag leverer aflastning, afløsning og praktisk
hjælp til de borgere og pårørende, der er visiteret til hjælp og
aktiviteter.
Og det er også deres opgave at sørge for, at tilbuddene og
aktiviteterne overholder regler og retningslinjer for
forebyggelse af smitte.
Side 8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 462: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/12-20 om konsekvenser for borgere med demens under corona-pandemien, til sundheds- og ældreministeren
Det betyder måske, at et dagcenter på et plejecenter vælger
at holde lukket for at beskytte de ældre beboere mod
smittespredning
men så skal kommunen sætte et andet
tilbud til rådighed for demensramte og deres pårørende.
Og det er det hensyn, som kommunen er nødt til at balancere
i forhold til hinanden - man kan ikke tale om enten eller.
Enten trivsel eller sikkerhed. Begge dele er vigtige i det
samlede billede.
Og det handler også om
som spørgeren er inde på
hvordan vores kommuner kan opretholde en så normal
hverdag som mulig med aktiviteter og tilbud samtidig med,
at der er fokus på at forebyggelse og smittestop.
Sundhedsstyrelsen har en række generelle anbefalinger til,
hvordan hverdagen på både plejecentre og i hjemmeplejen
kan organiseres, så smittespredning begrænses, og hvor en
god og værdig hverdag for de ældre samtidig opretholdes.
Og herudover har Sundhedsstyrelsen udarbejdet
inspirationsmateriale til personale i ældreplejen med forslag
og idéer til samvær og aktiviteter under COVID-19 også
aktiviteter for mennesker med demens.
Side 9
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 462: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/12-20 om konsekvenser for borgere med demens under corona-pandemien, til sundheds- og ældreministeren
Men der er ingen tvivl om, at uanset hvad, så vil en generel
nedlukning af social kontakt i samfundet påvirke mange
ældres og pårørendes trivsel og livskvalitet i en negativ
retning.
Vi lavede i foråret en politisk aftale om initiativer for
svækkede ældre i forbindelse med COVID-19.
Vi afsatte nogle midler til blandt andet frivillige foreninger
og til at lave aflastende aktiviteter til pårørende til
mennesker med demens
Der blev også afsat midler til Alzheimerforeningen til styrket
oplysning og til individuel rådgivning af mennesker med
demens og deres pårørende.
Og vi etablerede partnerskab på ældreområdet mod
ensomhed. Det partnerskab har vi netop forlænget.
Og endelig satte vi midler af til at sikre plejehjemsbeboere
mulighed for gode udendørsoplevelser under hensyntagen til
sundhedsfaglige forsvarlige vilkår.
Og så har vi jo i november indgået en bred ensomhedsaftale
om en fælles indsats mod ensomhed under COVID-19. Og
afsat midler til en strakspulje, der skal understøtte aktiviteter
og initiativer, der skal sikre bedre trivsel, herunder forebygge
ensomhed.
Side 10
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 462: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/12-20 om konsekvenser for borgere med demens under corona-pandemien, til sundheds- og ældreministeren
I forhold til spørgsmålet om testtilbud til borgere med
demens og deres nære pårørende, så har vi i Danmark
opbygget et robust test-setup, der prioriterer test til personer
med symptomer og nære kontakter til smittede samt bl.a.
sårbare grupper.
Der er altså adgang til test for borgere, der af andre grunde
ønsker at blive testet. Det kan være pårørende til borgere, der
bor på plejehjem for eksempel. Men det er altså vigtigt at
understrege samtidig, at test ikke kan og aldrig skal erstatte
god hygiejne og fysisk afstand. Det er vores supervåben til
forebyggelse af smittespredning.
Vi har den den 30. juni indgået aftale med KL og Danske
Regioner, om systematisk test af personale på plejehjem og i
hjemmeplejen. For netop at forebygge, og opfange
smitteudbrud på plejehjem før smittekæderne når for langt
ind.
Men jeg kan konstatere, at der den seneste tid har været
større smitteudbrud, det var jeg inde på tidligere og lige nu
ses der en høj incidens af smitte med COVID-19 i nogle
hovedstadskommuner.
Endelig spørges der til, hvordan antallet af medarbejdere
omkring en sårbar borger kan reduceres, så risiko for smitte
undgås. Mindre teams blandt andet.
Side 11
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 462: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 8/12-20 om konsekvenser for borgere med demens under corona-pandemien, til sundheds- og ældreministeren
Jeg er helt enig i, at det er noget, der bør være i fokus, både i
den enkelte kommune og på plejecentrene. Og
Sundhedsstyrelsen anbefaler også allerede i deres
retningslinjer i dag for forebyggelse af smitte i henholdsvis
hjemmeplejen og på plejehjem, at man på plejecentre og i
hjemmeplejen organiserer hverdagen og plejedækningen, så
den enkelte borger har så få kontakter som muligt. Jeg har
den med her, men vi kan også oversende den til udvalget. De
her vejledninger fra Sundhedsstyrelsen.
Der står i vejledningen om forebyggelse på plejecentre på
side 12. Det er citat:
”Begræns så vidt muligt antallet af
medarbejdere, der har kontakt med den enkelte borger. ”
Citat slut.
Og de er løbende blevet revideret, og den seneste version er
fra 7. december 2020.
Så er det op til den enkelte kommune og plejecentrene, der jo
bedst ved, hvordan præcis hverdagen kan organiseres så
antallet af medarbejdere om den enkelte borger begrænses.
Men jeg har selvfølgelig en forventning om, at man lokalt
lever op til de retningslinjer, der kommer fra
sundhedsmyndighederne ift. håndtering af COVID-19.
Tak for ordet.
Side 12