Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
2300649_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 09-12-2020
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPMOST
Sagsnr.: 2015193
Dok. nr.: 1484280
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 20. oktober 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 46 (Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 46:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil sikre personalet på sygehuse fra
at blive chikaneret og overfaldet, når personalet skal håndtere ubehjælpsomme pårø-
rende, der vil tiltrænge sig adgang til bygningen?
Der henvises til artiklen på Fyens.dk 26/9-20:
”Uro efter dødsulykke: Politiet åtte
sikre
OUH od folk, der strø
ede til”. ”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for besvarelsen anmodet om bidrag fra
Danske Regioner og Justitsministeriet, som jeg kan henholde mig til. Danske Regioner
oplyser bl.a. følgende:
”Da ske Regio er har til brug for ærvære de bidrag i dhe tet oplys i ger fra alle
fem regioner.
Medarbejdernes tryghed er en helt central del af opgavevaretagelsen i sundhedsvæ-
senet. Regionerne arbejder målrettet med forebyggelse og håndtering af udadreage-
rende patienter og pårørende på alle niveauer.
Regionerne arbejder med forebyggelse på flere måder.
Regionernes indsats berammes i en række politikker og retningslinjer ift. håndtering
og forebyggelse af vold, trusler, chikane og krænkende handlinger. Det indebærer
bl.a. at personalet kompetenceudvikles og uddannes i at deeskalere potentielt udad-
reagerende patienter og pårørende med henblik på at forebygge, at voldelige og tru-
ende situationer opstår og udvikler sig.
Ubehagelige episoder forebygges og håndteres også gennem et tæt samarbejde med
øvrige myndigheder. Herunder særligt med politiet. Eksempelvis har Region Hoved-
staden en sundhedsberedskabsplan, der beskriver aktivering og drift af regionens kri-
sestyringsorganisation lokalt og centralt samt kontakt til andre beredskabsmyndighe-
der. Sundhedsberedskabsplanen suppleres af lokale beredskabsplaner på regionens
hospitaler og tværgående virksomheder. Der er generelt en oplevelse af et godt sam-
arbejde med politiet.
De fysiske rammer udgør en vigtig brik i et trygt arbejdsmiljø. I yderste konsekvens
ka hele eller dele af sygehuset ’skalsikres’, hvilket
indebærer, at patienter og pårø-
rende skal igennem en sluse for at komme ind og ud af sygehuset.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 46: MFU spm. om, hvordan regeringen vil sikre personalet på sygehuse fra at blive chikaneret og overfaldet, når personalet skal håndtere ubehjælpsomme pårørende, der vil tiltrænge sig adgang til bygningen, til sundheds- og ældreministeren
Skalsikring aktiveres hyppigst ved truende og udadreagerende adfærd af borgere
uden for akutmodtagelserne, hvorefter politiet tilkaldes.
Derudover får sygehusene ind i mellem konkrete henvendelser fra politiet om at en
given borger, der er kendt af både sygehuset og politiet, er set på vej mod sygehuset,
hvor politiet opfordrer personalet til at aktivere skalsikringen indtil politiet er
fremme. Skalsikring kan også benyttes, hvis der kan være bekymring for om en pati-
ents pårørende vil opføre sig uhensigtsmæssigt ift. patienten og/eller de ansatte.
Det er også muligt at aflukke fx akutmodtagelserne sektionsvis. Der er ligeledes ek-
sempler på, at ind- og udgange
er videoovervåget og at afdeli ger e har e ’ a d
a ok telefo ’ ed direkte ko takt til politiet.
Der vil desværre være situationer, hvor det ikke er muligt helt at undgå udadreage-
rende adfærd fra patienter eller pårørende. Det kan eksempelvis gælde afdelinger,
hvor man arbejder med misbrugere eller psykisk ustabile patienter. Derfor har regio-
nerne også et fast beredskab til at håndtere situationerne. Det handler bl.a. om de-
briefing og defusing. Enten internt på afdelingen eller i samarbejde med ekster
e.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen kontaktet Rigspolitiet, som oplyser føl-
gende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelse i dhe tet e udtalelse fra Fy s Politi, so
indledningsvist har oplyst, at politikredsen siden 2012 har haft et samarbejde med le-
delsen på OUH (Odense Universitets Hospital) Odense og OUH Svendborg.
Samarbejdet mellem Fyns Politi og OUH blev etableret med henblik på at sikre perso-
nale i de akutte modtagelser arbejdsro og sikkerhed, uanset hvilke hændelser de skal
håndtere, uden at de bliver forstyrret af udefrakommende personer, som eksempel-
vis pårørende, venner, bekendte, men også personer, der ønsker at gøre skade på
indbragte patienter eller i øvrigt skabe uro. I samarbejdet tages der hensyn til såvel
varslede som uvarslede hændelser.
Fyns Politi har oplyst, at samarbejdet er mundet ud i en gensidig mulighed for under-
retning om hændelser, der som oven for beskrevet kan påvirke dagligdagen på hospi-
talerne og påvirke sikkerheden for de ansatte. Fyns Politi har i den anledning udarbej-
det faste procedurer for politiets indsats.
Fyns Politi afholder sammen med ledelsen på OUH årlige møder, hvor der justeres i
samarbejdet og de fastsatte procedurer.
Om den konkrete situation, der er genstand for den i spørgsmålet nævnte artikel, har
Fyns Politi oplyst, at politikredsen den 25. september 2020 modtog en anmeldelse via
112 om et alvorligt færdselsuheld i det centrale Odense, hvor to implicerede afgik
ved døden og en tredje blev alvorligt såret. Fyns Politi blev via deres samarbejde med
OUH orienteret om, at der ankom pårørende og venner til de implicerede til OUH.
Der blev iværksat en skalsikring (politimæssig afspærring) af OUH i tidsrummet fra
den 25. september 2020 kl. 22.05 til den 26. september 2020 kl. 01.00. Der blev i
dette tidsrum konstateret i omegnen af 40 til 60 personer på stedet. Der var en lø-
bende til- og fragang af personer. De pågældendes tilstedeværelse gav ikke anledning
til indgriben fra politiets side.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 46: MFU spm. om, hvordan regeringen vil sikre personalet på sygehuse fra at blive chikaneret og overfaldet, når personalet skal håndtere ubehjælpsomme pårørende, der vil tiltrænge sig adgang til bygningen, til sundheds- og ældreministeren
Fyns Politi har afslutningsvis bemærket, at det ikke er muligt via politiets sagssty-
ringsssystem (POLSAS) at trække oplysninger om antallet af hændelser på OUH, hvor
der har været tale om uro, der har givet anledning til politimæssig tilstedeværelse.
Det er imidlertid Fyns Politis klare opfattelse, at der i indeværende år har været to
hændelser i politikredsen, hvor skalsikring af akutmodtagelsen har været aktiveret.
Der er tale om en hændelse den 24. juni 2020 i forbindelse med et drab og drabsfor-
søg i Egeparken i Vollsmose og den i artiklen omtalte hændelse.
Rigspolitiet kan henholde sig til Fyns Politis udtalelse, herunder i forhold til mulighe-
den for at trække oplysninger fra POLSAS om antallet af hændelser på landsplan, hvor
politiet har bistået personale på sygehuse mod at blive chikaneret og overfaldet i af
pårørende, der vil tiltrænge sig adgang til sygehuset. Det bemærkes i den forbindelse,
at der ikke findes nogen særskilt registreringsmulighed i POLSAS for politiets skalsik-
ring eller bistand til sygehuse, hvorfor oplysninger om dette vil kræve gennemgang af
et meget stort antal sager og hændelser.
Rigspolitiet kan dog supplerende oplyse, at politiet generelt er meget opmærksomme
på anmeldelser vedrørende chikane eller anden uroskabende adfærd på sygehuse, og
at sådanne anmeldelser prioriteres
højt i sa tlige af la dets politikredse.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Morten Strand
Side 3