Sundhedsudvalget 2020-21
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPIKR
Koordineret med:
Sagsnr.: 2016053
Dok. nr.: 1500921
Dato: 03-12-2020
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Torsdag d. 3. november kl. 16, Christiansborg, Sundheds- og Ældreudvalget]
Samrådsspørgsmål AC
Ministeren bedes redegøre for, hvornår og hvordan ministeren bliver gjort opmærksom
på smittetruslen fra mutationer i virusgenomet hos mink, som kan true eller nedsætte
effektiviteten af kommende vaccinekandidater samt, hvornår og hvordan ministeren bliver
gjort opmærksom på, at regeringens såkaldte inddæmningsstrategi på minkområdet med
isolation, opsporing og værnemidler ikke er effektiv
herunder hvilke informationer og
risikovurderinger, ministeren modtager fra Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut
om risikoen fra mink?
Spørgsmålet er stillet d. 23. november 2020 efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Samrådsspørgsmål T
Ministenren bedes redegøre for baggrunden for, at strategien for håndtering af
coronasmittede mink tilbage i juni måned blev ændret fra en såkaldt forsigtighedsstrategi til
en strategi med brug af inddæmning, værnemidler og hygiejne, og hvilken konkret
sundhedsfaglig anbefaling der lå til grund for strategiskiftet.
Spørgsmålet er stillet d. 4. november 2020 efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Svar på samrådsspørgsmål AC og T om mink
Tak for spørgsmålene. Og også tak for indsatsen og
opbakningen fra Enhedslisten til hele håndteringen af og
pandemien og selvfølgelig er der mulighed for at få mere
viden om konkrete ting her og også for at kritisere enkelte
elementer.
Jeg tror, det er sådan at, som vi lige har hørt på det forgående
samråd. Så er der nogen, som mener, at man har handlet for
hurtig, og så er der den anden vinkel her. Det er selvfølgelig
vilkårene. Lad os nu fokusere på den her del af spørgsmålet,
altså handlede vi hurtigt nok, og informerede vi hurtigt nok.
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/12-20 om strategien for håndtering af coronasmittede mink, til sundheds- og ældreministeren
Indflyvningen, ganske kort: Vi navigerer i ukendt land. Da
der blev fundet smitte i mink i Danmark, blev der åbnet op
for en ny, ukendt flanke, hvor der ikke findes eksakte
videnskabelige resultater at støtte sig til. Det er også
kommunikeret til offentligheden, hvor der blev sagt direkte,
fra vores styrelser. Dette er ikke perfekt videnskab endnu.
Men vi har, det vi har, og så bliver vi klogere undervejs. Det
er jo desværre et grundvilkår i en sådan situation. Det skal vi
så kunne agere i.
Der er faktisk nu 5 �½ måned siden, at man første gang fandt
smitte på en dansk minkfarm. Det kan synes som kort tid,
men man er faktisk kommet utrolig langt i viden på den
korte tid.
Der blev fundet smitte i de første tre farme. Det var tilbage i
i juni måned. Dengang der var der jo altså meget få
oplysninger. Nederlandene havde konstateret smitte i
minkfarme i april allerede, og der var en mulig forbindelse
mellem mink og humane tilfælde af COVID-19. Men
Danmark er, som bekendt, helt unik på det her område.
Globalt, da vi har haft en meget stor minkpopulation,. . 17
mio. dyr under almindelige produktionsforhold.
Sundhedsmyndighederne har flere gange rejst en bekymring
for det reservoir for virus, minkene kan udgøre, og for
mutationer i mink. Det er det, regeringen løbende har handlet
på, efterhånden som der er kommet mere viden, eller
situationen har ændret sig. Det er det, jeg nu vil redegøre for.
Side 2
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/12-20 om strategien for håndtering af coronasmittede mink, til sundheds- og ældreministeren
Udvalget fik den 18. november en redegørelse og
materialepakke med alle analyse- og forskningsmæssige
resultater, som sundhedsmyndighederne har bidraget med fx
relevante rapporter, risikovurderinger, analyser m.v. som
relaterer sig til risiko for folkesundheden ved minkhold i
Danmark.
Miljø- og Fødevareministeriet offentliggjorde samme dag en
redegørelse, som hedder
”Redegørelse
for baggrund for og
beslutning om strategi til bekæmpelse af spredning af
COVID-19 i danske minkbesætninger”.
Den redegørelse
beskriver forløbet fra første smittede farm i midten af juni.
Og så op til november måned. Som det fremgår af
redegørelsen kan man overordnet dele forløbet op i fem
faser.
[Fase 1]
Første fase. Som giver anledning til en generel bemærkning
om, at der har været et tæt samarbejde og en tæt, løbende
dialog gennem hele forløbet mellem de veterinære
myndigheder og sundhedsmyndighederne. Det var der fra
første fase. Den her
’one
health
approach’ som
sundhedsordførerne kender.
Side 3
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/12-20 om strategien for håndtering af coronasmittede mink, til sundheds- og ældreministeren
2300282_0004.png
Tre farme blev konstateret smittet i juni, og ud fra et
forsigtighedsprincip blev de slået ned. Dengang var der som
sagt ikke meget viden på det her tidspunkt, og fokus var
selvfølgelig på, om den her smitte blandt mink var farlig for
menneskers sundhed. Sundhedsmyndighederne arbejdede
her med en antagelse om, at dyr kan smitte mennesker. Vi
har jo at gøre med en virus, som med alt sandsynlighed, kom
fra dyr til mennesker og så tilbage til dyr. Antagelsen var
altså, at de kan smitte mennesker igen. De vidste på det her
tidspunkt reelt ikke, hvor stor sandsynligheden er for den
form for smitte.
Som man kan læse i redegørelsen så, pegede
sundhedsmyndighederne i denne tidlige fase på, at
udbredelsen af virus hos mink i Danmark burde blive
undersøgt.
Fødevarestyrelsen satte derfor test af et udsnit af de danske
minkfarme i gang. Der blev udtaget repræsentative
stikprøver af 125 farme
det svarer til ca. 10 pct. af alle
farme i Danmark, og resultatet af dem var der var ingen
positive svar. Der var nul positive svar. Den viden får vi den
4. juli. .
[Fase 2]
Så kommer så
”fase 2”.
Det betyder så at i starten af juli var der ikke tegn på, at vi
stod med et stort aktuelt smittereservoir i de danske
minkfarme. Samtidig var smittetrykket i samfundet jo også
lavt. Det kan jo hænge sammen sådan nogle ting, det må nok
hænge sammen– og generelt var det lavt henover sommeren.
Side 4
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/12-20 om strategien for håndtering af coronasmittede mink, til sundheds- og ældreministeren
2300282_0005.png
Men der var bestilt et oplæg om den videre håndtering af
mink, og det blev koordineret af Fødevarestyrelsen
Der blev spurgt i spørgers begrundelse, omkring var der en
bestilling om minkerhvervet skulle bevares. Det var ikke mit
ministerium som er kommet med den bestilling. Men jeg kan
forstå på embedsfolkene, at man har forhørt sig hos sine
kolleger i det pågældende ministerium. Det, der er blevet
oplyst til mit ministerium, er, at den bestilling ikke var
møntet på, at minkerhvervet skulle bevares. Jeg har godt set
udtalelsen. Men det er det, vi har fået oplyst. Det er ikke os,
som kommer med den bestilling, men det er det vi har fået
oplyst.
Myndighederne opstillede på den baggrund en række
forholdsregler, der var nødvendige at tage i forhold til
minkproduktion i Danmark, herunder: brug af værnemidler,
begrænset adgang til farme, skærpet overvågning m.v.
Og så går vi videre med redegørelsen s. 7], der vurderer
Statens Serum Institut dengang, at mennesker er vigtigste
vektor
altså smittebærer - i smittespredning, og
”at
der
med den foreslåede håndtering, hvor ejer anvender
værnemidler efter sundhedsmyndighedernes anbefalinger,
kun vil være minimal risiko for, at mennesker vil bidrage til
smittespredning fra den pågældende besætning til det
omgivende samfund.”
Sundhedsstyrelsen tilsluttede sig overordnet vurderingen fra
Statens Serum Institut. Det var vurderingen på det tidspunkt.
Jeg bruger det ikke til at sige, at man tog fejl. For man havde
den viden, man havde på det tidspunkt. Og det er jo det, der
Side 5
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/12-20 om strategien for håndtering af coronasmittede mink, til sundheds- og ældreministeren
2300282_0006.png
er en grundlæggende præmis, for hele håndteringen. Det var
den viden, der var, og som blev præsenteret til ministerierne
på det tidspunkt. Altså, hvis man gjorde det her, så vil der
være minimal risiko for, at mennesker bidrager til
smittespredning fra de pågældende besætninger.
Frem til starten af juli dannede dette her grundlag for, at
inddæmningsstrategien blev sat i værk:
1. oplysningen om, at screeningen af minkfarme ikke
viste tegn på et stort smittereservoir i mink i Danmark,
og
2. vurderingen af, at der ville være minimal risiko for
smittespredning til det omgivende samfund.
I fase 2 blev der konstateret mutationer i prøver fra den
første smittede minkfarm. Minkfarm nr. et. Det blev
følgegruppen og fødevareordførerne orienteret om den 6.
juli, og det notat citerer jeg fra her :
”For
farm 1 viser gensekventeringen, at der forekommer en
del mutationer i virusgenerne i mink, som
kan genfindes i minkavlerfamilien, og i flere personer på et
plejehjem samt en række ikke relaterede
COVID-19 smittede personer i Hjørring kommune, hvor alle
synes at være en del af den samme smittekæde.”
I de to første faser fik vi ikke oplysninger om, hvilke risici
disse mutationer potentielt indebærer i forhold til vacciner.
Så lad os gå til fase 3.
[Fase 3]
Side 6
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/12-20 om strategien for håndtering af coronasmittede mink, til sundheds- og ældreministeren
14. august starter den her fase med, at den fjerde farm blev
konstateret smittet, og smitten blandt mink steg jo henover
september. Som alle er klar over.
Primo september var der altså kun 9 smittede. Vi har over
280 smittede nu her. Det viser, hvor stærkt det er gået, og
hvor vigtigt det var at få det håndteret. Men dengang, i
starten af september, var der kun 9 smittede minkfarme pr.
10. september.
Sundhedsmyndighederne kom med flere bidrag om
situationen i løbet af september.
I et notat fra Sundhedsstyrelsen af 7. september, som Statens
Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed havde
bidraget til, stod
at ”det
bemærkes, at de foreløbige genetiske
undersøgelser fra minkbesætning nr. 4 viser, at den unikke
minkvariant fortsat udvikler mutationer i det område af
virus, som koder for ”spike-proteinet”, og som samtidig er
en del af virus, som en lang række internationale
vaccinekandidater er rettet imod.”
Den oplysning får jeg ind af 10. september, i et
opsummerende notat, hvori der står, at der ikke er
observerede mutation i virus i minkbesætninger, som er
problematiske i relation til vaccineudvikling, hvis den videre
afdækning gav oplysninger om en risiko herfor, ville
styrelsen fremlægge en plan herfor.
Side 7
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/12-20 om strategien for håndtering af coronasmittede mink, til sundheds- og ældreministeren
Inddæmningsstrategien blev skærpet i løbet af september. I
et notat fra veterinær- og sundhedsmyndighederne dateret
15. september stod
som det også fremgår af redegørelsen,
at
”[d]e tiltag, der blev besluttet af miljø-
og
fødevareministeren og sundheds- og ældreministeren i juli
2020 er brugbare og har haft effekt i store dele af landet.
Dog viser den nuværende øgede forekomst af smittede
minkbesætninger i Hjørring kommune, at de iværksatte
foranstaltninger med fordel kan udbygges og målrettes ved
nedenstående
anbefalinger.”
Veterinærmyndighederne skærper på den baggrund
kontrollen med brug af værnemidler og smittebeskyttelse.
Altså kontrollen med om man nu bruger de værnemidler,
man skal, som medarbejder m.m og styrker overvågningen i
4 nordjyske kommuner Hjørring, Frederikshavn,
Jammerbugt og Brønderslev. Sundhedsmyndighederne
intensiverer på deres side smitteopsporing, med tilbud om
test til alle minkmedarbejdere og deres husstandskontakter
og ikke kun nære kontakter og intensiverede bestræbelser på
at afdække smitteveje.
Side 8
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/12-20 om strategien for håndtering af coronasmittede mink, til sundheds- og ældreministeren
2300282_0009.png
Den 21. september sendte Statens Serum Institut den første
risikovurdering omkring mutationer Og det er måske der vi
skal hen, og nu er vi altså nået hertil. Den første
risikovurdering om mutationer, som er dateret den 18.
september. I notatet stod, at den fortsatte udvikling af virus i
mink med flere og flere mutationer og spredning til
mennesker ”kan
udgøre en potentiel fare for
folkesundheden”.
Risikoen var teoretisk, for
Seruminstituttet havde på det her tidspunkt ikke fundet
varianter, der viste tegn på nedsat følsomhed for vacciner.
Men der var en potentiel fare.
Og risikovurderingen blev jeg blev forelagt den 22.
september. Den dag var der totalt set 20 smittede, så der var
altså fordobling her, fra 9 til 20.
Det vil sige, at den 7. september skrev Sundhedsstyrelsen og
Statens Serum Institut første gang om mutationer og vacciner
til Sundheds- og Ældreministeriet. Men hvad det reelt betød,
og hvilken risiko det indebar, ved vi først med
risikovurderingen, der kom ind den 21. og som jeg så dagen
efter.
Side 9
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/12-20 om strategien for håndtering af coronasmittede mink, til sundheds- og ældreministeren
Mutationer er ikke i sig selv noget nyt. Det er klart, det er
noget, vi er opmærksomme på i en pandemi– hvis virus
ændrer sig, måske endda til noget farligere og mere
smitsomt. Opfører sig på en anden måde. Vi har lige været
igennem det på tidligere samråd, det er ikke det, man har
fundet her. Men mutationer kan jo betyde mange forskellige
ting. Man skal se få skrækfilm om virus for at vide, at
mutationer er noget, man er nervøs for. Særligt mutationer,
der kommer igennem dyr, tilbage til mennesker. Det er
selvfølgelig en af grundene til, at Seruminstituttet følger
udviklingen så tæt.
Myndighederne bliver løbende klogere, og de resultater,
ministeriet fik ind den 7. september, handler om, at der ved
foreløbige undersøgelser er set mutationer i den del af virus,
som en lang række vaccinekandidater er rettet imod. Der var
brug for mere viden og en konkretiseret risikovurdering, og
det kom så også her den 21. september, men er altså lagt
byggesten på byggesten af viden oven på hinanden, eftersom
man bliver klogere. Og den udviklingen bliver fulgt tæt. Som
også bliver redegjort for mig, i den sammenskrivning jeg får.
Side 10
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/12-20 om strategien for håndtering af coronasmittede mink, til sundheds- og ældreministeren
2300282_0011.png
I COVID-følgegruppen holder vi som bekendt flere møder,
hvor mink bliver drøfteti løbet af september. Og mink og
mutationer bliver drøftet i løbet af september, der taler vi om
mink den 2., 11. og 15. På de to førstenævnte møder, den 2.
og 11., der er Seruminstituttet med i drøftelserne, og der er
fuld åbenhed om, at vi er ved at se på, om der er brug for at
gøre mere. Den 1. oktober er der også åbenhed om, at der
ligger en ny risikovurdering. Det står i orienteringen, som
den daværende fødevareminister sender til Følgegruppen. Og
når det er ham og ikke mig, så er det fordi, at det er der
handlingen sker. Og det vil jeg lige uddybe lidt mere.
[Fase 4]
Den 25. september sendte Sundhedsstyrelsen et nyt notat,
som var dateret 24. september. Her er der gået 10 dage fra
notatet om, at inddæmningstiltagene burde skærpes.
Sundhedsmyndighederne skrev, at tiltagene til inddæmning
ikke så ud til at virke. Der står også i notatet, at
”mutationerne
kan udgøre en væsentlig fare for
folkesundheden.”.
Det fremgik uddybende, som man kan se i redegørelsen s.
11, at:
”Der er fortsat behov for fokus på implementering af
tiltagene på den humane side, men det vurderes samtidigt, at
det er nødvendigt med yderligere tiltag på den veterinære
side
for at opnå kontrol med smittespredningen.”.
Side 11
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/12-20 om strategien for håndtering af coronasmittede mink, til sundheds- og ældreministeren
2300282_0012.png
Det var de sundhedsfaglige grunde til, at vi skifter kurs her.
Og det er jo korrekt, vi skifter kurs her, fordi den her
beskrivelse, viser, at den her inddæmning af smitten jo ikke
virkede. Vurderingen var tilbage i sommer, det ville virke,
men det virkede jo ikke, og vi er nødt til at reagere og vi fik
en risikovurdering fra Seruminstituttet omkring de her
mutationer.
Derfor besluttede regeringen d. 1. oktober, at alle smittede
dyr og farme i en 7,8 km. zone skulle slås ned. På det
tidspunkt var der 45 smittede farme alt i alt. Så vi går altså
opad, igen faktisk en fordobling. Endnu engang på de her ca.
14 dage igen. Indsatsen om, at slå de her mink ned. De
smittede mink plus dem i sikkerhedszonerne. Den var som
bekendt forankret i daværende Miljø- og
Fødevareministerium. Og derfor er det også dem, som har
haft til opgave at orientere partierne, herunder følgegruppen,
om beslutningen og begrundelsen herfor. Og det har vi fulgt
op på, om det er sket, hvilket vi har fået oplysning om skete
den 1. oktober klokken 1731 på mail.
Så kan man spørge, og det er et rigtig godt spørgsmål, burde
man have truffet den beslutning tidligere? Det er der helt
sikkert forskellige holdninger til. Blandt eksperter og også
her i folketinget, det er helt sikkert. Jeg mener, vi traf
beslutningen, vi kunne ikke gøre andet, da det her lå foran
os. Det mener jeg helt sikkert, fordi der havde vi de
nødvendige oplysninger og den risikovurdering, som skulle
til.
Side 12
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/12-20 om strategien for håndtering af coronasmittede mink, til sundheds- og ældreministeren
At en myndighed har en bekymring for en teoretisk risiko,
det mener jeg ikke er nok til at handle. Vi er nødt til at have
det, defineret i en helt konkret risikovurdering. Og med det
viden vi har nu, så havde det været langt bedre med en stille
og rolig udfasning af minkene allerede i marts, april måned.
Men den viden havde vi ikke i marts og april. Så kan man
ikke forlange, at den er truffet i marts og april. Også fordi det
er en så stor og omfattende beslutning, at der skal foreligge
en klar og utvetydig risikovurdering, mener i hvert fald jeg.
For at træffe så stor og drastisk og alvorlig beslutning, som
det jo er for mange tusind mennesker. Også en økonomisk
stor beslutning.
Det er jo også korrekt, at man kunne have handlet tidligere,
og det er også korrekt at selve denne strategi fra 1. oktober
med at slå smittede mink ned og dem i risikozonerne, det var
jo ikke tilstrækkeligt. Fordi smitten overhalede på trods af
hvad man ellers gjorde i de relevante styrelser, der havde det
ansvar. Og jeg ved, som jeg er blevet orienteret, at de
arbejdede hårdt, men det var jo ikke nok. Fordi smitten
overhalede også ind i november måned, som er fase 5.
[Fase 5]
Der var man oppe på næsten 200 smittede farme i Danmark.
Det er fase 5 i redegørelsen.
Side 13
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/12-20 om strategien for håndtering af coronasmittede mink, til sundheds- og ældreministeren
2300282_0014.png
Det var en af grundene til at Statens Serum Institut d. 3.
november kom med en ny og skærpet risikovurdering, der
konkluderede. Den er jo blevet nævnt mange gange, men jeg
citerer lige fra forsiden:
”fortsat
minkavl under en
igangværende COVID-19 epidemi indebærer en betydelig
risiko for folkesundheden, herunder for mulighederne for at
forebygge COVID-19
med vacciner.”
Sundhedsstyrelsen
tilsluttede sig konklusionerne.
Og det var det, regeringen mente, at det kunne man ikke
sidde overhørig - man skulle handle. Og det var en klar
skærpelse i forhold til de tidligere risikovurderinger. Og det
dannede baggrund for en politisk regeringsbeslutning, som vi
står på mål for, om at vi måtte aflive alle mink i Danmark.
Og heller ikke optage en ny produktion, før vi er på den
anden side af den her pandemi.
Det var også her, vi fik
kendskab til ”cluster 5”,
som var
bekymrende, fordi de foreløbige undersøgelser i laboratoriet
tydede på, at dette virus viste nedsat følsomhed for
neutraliserende antistoffer. Og jeg mener også, at
følgegruppen har fået orientering om, at det er det det, som
de kalder, på Seruminstituttet, proof of concept. Altså det her
koncept, de var nervøs for, kan det nu ses bevist i
petriskålen.
[Afslutning]
Side 14
SUU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/12-20 om strategien for håndtering af coronasmittede mink, til sundheds- og ældreministeren
Udvalget havde som bekendt arrangeret en høring, som
Peder Hvelplund nævnte, den 16. november, hvor en række
eksperter både fra Sundhedsstyrelsen, Statens Serum Institut
og eksterne eksperter deltog. Og fortalte om de mange,
mange nuancer der er i de videnskabelige aspekter, der er i
den her sag. Jeg synes, det er værdifuldt, at der er denne her
videnskabelige debat i Danmark, men jo også globalt.
Det stod jo klart, også for alle der deltog og lyttede efter
det er ikke simpelt det her, der er ikke en sort/hvid, soleklar
ting, man lige skulle have gjort for lang, lang tid siden. Man
er nødt til at agere, på den viden man har.
Men det jeg hæftede mig ved, var den generelle holdning,
som jeg kunne konkludere var, at mink og mennesker under
en COVID-19-epidemi er en dårlig blanding.
Jeg er klar over, at der også er nogle eksperter, der nu mener,
at vi skulle have reageret hurtigere. Og det er der formentlig
også partier, der mener. Men vi er, som jeg også sagde i
starten, i ukendt land her, og selvfølgelig kunne det være
lettere at træffe en beslutning i marts eller september, hvis vi
havde den viden til rådighed, som vi har i dag.
Det havde man jo så ikke, af de grunde jeg har redegjort for.
Det vigtige for mig er, at nu er der reageret, og man kan se
nu udgør minksmitten ikke den fare for viruskontrol, som
den ellers har gjort i Danmark ind til nu. Og derfor er der
blevet handlet med hensyn til folkesundheden. Den samlede
befolknings sundhed og det er det vigtigste i den her globale
sundhedskrise.
Tak for ordet.
Side 15